دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
کد خبر: 215474

هوای گرم که هم‌اکنون مهمان بیشتر نقاط ایران است، پوشیدن لباس سبک و خنک،حکم سلاحی را دارد که تحمل گرما را آسان‌تر می‌کند. از پوشیدن لباس خنک و تابستانی که بگذریم، کفش‌ها هم در این فصل چهره تابستانی به خود می‌گیرند و صندل‌ها در ویترین مغازه‌ها جا خوش می‌کنند. صندل‌ها برخلاف ظاهر سبک و راحت ممکن است آسیب‌هایی در پاها ایجاد کنند.

سلامت پا با پاپوش تابستانی

سلامت نیوز: هوای گرم که هم‌اکنون مهمان بیشتر نقاط ایران است، پوشیدن لباس سبک و خنک،حکم سلاحی را دارد که تحمل گرما را آسان‌تر می‌کند. از پوشیدن لباس خنک و تابستانی که بگذریم، کفش‌ها هم در این فصل چهره تابستانی به خود می‌گیرند و صندل‌ها در ویترین مغازه‌ها جا خوش می‌کنند. صندل‌ها برخلاف ظاهر سبک و راحت ممکن است آسیب‌هایی در پاها ایجاد کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، طبق گفته بسیاری از متخصصان، بین سلامت بدن و پاها پیوند قوی بر قرار است و باید هرچه بیشتر، هوای پاها را داشته باشید.

بندهای بی‌هویت

با هر گام، نیرویی به زمین منتقل می‌شود و دوباره به بدن باز می‌گردد. در پیاده‌روی معمولی دو سوم نیروی وزن، منتقل می‌شود و سه برابر این نیرو دوباره به پاها برمی‌گردد، در دویدن، انتقال نیرو به پاها تا شش برابر افزایش پیدا می‌کند. پوشش پا بسیار مهم است و در انتقال درست نیرو نقش مهمی دارد. دکتر احمد باقری مقدم، متخصص پزشکی ورزشی به جام‌جم می‌گوید، صندل‌ها نمی‌توانند، بدرستی از پاها محافظت و نیروی وارد شده به پاها را منتقل کنند. از طرفی صندل‌های پاشنه بلند اگرچه از نظر بسیاری از افراد جذاب هستند اما با بالا آوردن پاشنه پا گودی کمر را افزایش می‌دهند و در نهایت ممکن است باعث بروز خار پاشنه، درد مچ پا و از همه مهم‌تر آسیب به کشکک زانوها شوند. صندل پاشنه بلند در ساده‌ترین حالت،‌ احتمال پیچ‌خوردگی پا را افزایش می‌دهد.

خار پاشنه نزنید!

خار پاشنه به علت توزیع نامناسب نیرو در پاها ایجاد می‌شود. افرادی که پاهای خیلی نرم یا سفت دارند، غشای کف پایی در آنها دچار التهاب می‌شود و با رسوب کلسیم در آن،‌ زائده‌ای شبیه خار همراه با درد پاشنه ایجاد می‌شود. خار پاشنه را می‌توان با استفاده از کفش مناسب، غلتک، پد پاشنه و انجام تمرینات کششی و تقویتی عضلات کف پا درمان کرد. انگشت چکشی هم از دیگر عوارض دردناک استفاده از صندل‌های نامناسب است که باعث تغییر در مفصل انگشت شست پا و درد فراوان می‌شود. برای درمان انگشت چکشی داروهای ضدالتهاب و مفصل‌های مخصوص کف پا تجویز می‌شود. پا چکشی عارضه‌ای دردناک اما قابل پیشگیری است. از طرفی، توزیع نامناسب نیرو بخصوص در صندل‌های لا انگشتی می‌تواند پینه و التهاب پوستی ایجاد کند. پینه و میخچه با استفاده از درمان موضعی بهبود پیدا می‌کند و در شرایطی ممکن است نیاز به جراحی باشد.

کدام پاپوش مناسب است

دکتر احمد باقری‌مقدم می‌گوید، پاها شکل‌های متفاوتی دارند و هرکس باید از کفش متناسب با پاهای خودش استفاده کند. حتی کفش‌ها و صندل‌های طبی نیز نمی‌توانند برای همه تجویز شوند. مثلا اگر پنجه پهن دارید، استفاده از کفش با پنجه باریک برای شما انتخاب مناسبی نیست و شاید همین کفش برای دوستی با پنجه باریک بهترین گزینه باشد. اگر چه صندل به عنوان پاپوش مناسب توصیه نمی‌شود، اما اگر تصمیم به استفاده از صندل دارید، قانون‌های کلی و مهمی در خرید صندل‌ها وجود دارد که برای همه یکسان است؛ دقت کنید پاها در کفش یا صندل معلق نباشند و تکان نخورند. صندل‌هایی که در پشت پا بندی ندارند، آسیب‌زا‌ترین نوع صندل‌اند و بهتر است استفاده از آنها محدود شود. صندل‌هایی را انتخاب کنید که حدود سه سانتی‌متر پاشنه داشته‌باشند و انعطاف‌پذیر باشند. هنگام خرید صندل چند قدمی با آن راه بروید تا مطمئن شوید که فشار نامناسبی در نقاطی از پاها وجود نداشته باشد.

پا برهنه نشوید!

صافی کف پا از مشکلات شایعی است که این روزها بسیاری از کودکان و بزرگسالان با آن مواجه هستند. دکتر تقی بغدادی، فوق تخصص ارتوپدی اطفال به جام‌جم می‌گوید، تحقیقات نشان داده است که پا برهنه راه رفتن، باعث انقباض بیشتر عضلات پاست و می‌تواند به ایجاد گودی کف پا کمک کند. در قبایلی که مردم پا برهنه راه می‌روند، از بیماری صافی کف پا خبری نیست. اکنون که از کفش استفاده می‌کنید، هنگام خرید، کفش‌هایی را انتخاب کنید که گودی کف پا را پر کرده، فشار کمی به عضلات پاها ایجاد کند. پاپوشی مناسب است که با پوشیدن آن، احساس خستگی در کف و ساق پا نکنید. صندل‌ها عموما این ویژگی را ندارند و نمی‌توانند هنگام راه رفتن ثبات کافی به پاها بدهند.

صندل‌ها را دور بیندازیم؟

درست است که صندل‌ها برای پاها مناسب نیستند، اما پوشیدن آنها بخصوص در اواسط گرما خالی از لطف نیست. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پوشیدن صندل برای پیاده‌روی کوتاه‌مدت آنقدر هم خطرناک نیست. اگر صندل پوشیدن عادت همیشگی شما نشود و در راهپیمایی طولانی از آن استفاده نکنید، خطر جدی سلامت پاها را تهدید نمی‌کند. اگر هم بعد از پوشیدن صندل، خستگی در ساق یا کف پا احساس کردید، کمی بنشینید و پاها را ماساژ دهید تا انقباض بیشتری در آنها ایجاد کنید؛ با این کار می‌توانید با احساس بهتری ادامه مسیر را طی کنید.

این فوق‌تخصص ارتوپد می‌افزاید: افراد مسن صندل‌پوش نسبت به جوان‌ها بیشتر دچار عوارض می‌شوند. افرادی که مشکل کف پای صاف یا اضافه وزن دارند در شرایط مساوی نسبت به فرد معمولی با فشار و خستگی بیشتری در عضلات پا رو‌به‌رو می‌شوند.

همان‌طور که در بالا گفتیم، شرایط آسیب استفاده از صندل در افراد مختلف متفاوت است. دکتر بغدادی با بیان این مطلب می‌گوید: بدن با احساس درد در پاها خودش را به حالت انقباض و آماده باش قرار می‌دهد و همین حالت کمر درد ایجاد می‌کند. درد کمر در کسانی که کف پای صاف دارند، دچار اضافه وزن هستند یا چاقی شکم زیاد یا گودی کمر دارند، خطر بیشتری ایجاد می‌کند. البته درد ساق پا و کمر معمولا ماندگار نیست و تا برطرف شدن خستگی عضلات احساس ناراحتی در بدن ایجاد می‌کنند.

دیابتی‌ها در خطرند

دکتر بغدادی درباره استفاده مبتلایان به دیابت از صندل توضیح می‌دهد: در بیماری دیابت،سموم ناشی از قند بالا در بدن ایجاد می‌شود که عصب‌های حسی را آزرده می‌کند و در نتیجه حس اندام‌ها کم می‌شود. مبتلایان به دیابت در باره آسیب‌های وارد شده به پا آگاهی پیدا نمی‌کنند و در خطر بروز عفونت‌ها قرار می‌گیرند. استفاده از پاپوش مناسب در این بیماران اهمیت بیشتری دارد و باید از کفش‌هایی استفاده کنند که تمام گودی پا را پر کند. حتی گاهی برای مبتلایان به دیابت با قالب گیری گچی از پا کفش می‌سازند تا مطمئن شوند فشار‌ها کاملا یکسان به پاها وارد می‌شود. با این کار احتمال بروز عفونت استخوانی در کف پا که درمان آن بسیار دشوار است و حتی گاه منجر به قطع پا می‌شود، کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha