دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱

شهر تهران به عنوان پایتخت‌ ایران باتوجه به شرایط خاص ‌اقلیمی خود و بنا شدن روی گسل‌های متعدد زلزله یکی از شهرهای بلاخیز کشور است. در صورت وقوع بلایای طبیعی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به زیرساخت‌های شهری و شهروندان تهرانی وارد می‌شود. بافت‌های فرسوده در برخی نقاط شهر و کوچه‌ها و خیابان‌های باریک امکان تردد خودروهای امدادی را در مواقع بحران مشکل می‌کنند و صدمات وارده به جان و مال افراد را افزایش می‌دهند.

امدادرسانی در تهران سخت است

سلامت نیوز: شهر تهران به عنوان پایتخت‌ ایران باتوجه به شرایط خاص ‌اقلیمی خود و بنا شدن روی گسل‌های متعدد زلزله یکی از شهرهای بلاخیز کشور است. در صورت وقوع بلایای طبیعی خسارت‌های جبران‌ناپذیری به زیرساخت‌های شهری و شهروندان تهرانی وارد می‌شود. بافت‌های فرسوده در برخی نقاط شهر و کوچه‌ها و خیابان‌های باریک امکان تردد خودروهای امدادی را در مواقع بحران مشکل می‌کنند و صدمات وارده به جان و مال افراد را افزایش می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز،  افشین حبیب‌زاده، منتخب مردم برای شورای پنجم شهر تهران در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به فقدان مدیریت بحران کارآمد در شهر تهران در مواقع وقوع بلایای طبیعی می‌گوید:«باتوجه به گسل‌های فراوان موجود در شهر تهران و همچنین بافت فرسوده شهری بحث مدیریت بحران کارآمد و اثرگذار در شهر بسیار مهم است و شورا توجه ویژه‌ای به موضوع ساماندهی مدیریت بحران شهر تهران دارد.»

برنامه‌ شورای پنجم برای ساماندهی مدیریت بحران شهر تهران چیست؟

با توجه به گسل‌های موجود در شهر تهران و همچنین توجه به این واقعیت که بافت‌های فرسوده بخش قابل‌توجهی از مناطق تهران را تشکیل می‌دهند، باید به ترمیم این بافت‌ها توجه ویژه شود. برنامه‌ها در زمینه احیای بافت‌های فرسوده کامل انجام نشده است. مساحت و تراکم جمعیتی این بافت‌ها بسیار زیاد است و در مقابل تسهیلات ترمیم این بافت‌ها کم است و به همه افراد تعلق نمی‌گیرد. شهر تهران با معضل عدم امکان امدادرسانی در مواقع بحران مواجه است. معابر در بخش بافت‌های‌ فرسوده شهر بسیار کم عرض هستند و امکان امدادرسانی را سخت‌ می‌کنند. رسیدگی به این معضلات در برنامه‌های شورای پنجم مطرح است. دلایل فراوانی برای وقوع بحران در شهر تهران وجود دارند که باید در دستور کار شورا قرار بگیرند و کمیسیون‌های مربوطه شورا به آنها پرداخته و برای آنها راه‌حل ارائه شود. نکته قابل توجه نظارت بر سازه‌های در حال ساخت است. در واقع شورا دو وظیفه دارد؛ عملکرد قبلی در بحث مدیریت بحران شهر را بازبینی کند و به ترمیم بافت فرسوده و ساختمان‌های روی گسل نظارت داشته باشد و به این دلیل که امکان تخریب این ساختمان‌ها وجود ندارد باید برنامه‌هایی را برای ایمن سازی آنها ارائه و اجرا کند. وظیفه دیگر شورا نظارت بر ساختمان‌های در حال ساخت است. در زمان ساخت این ساختمان‌ها‌ باید استانداردهای مربوط به مقررات ملی ساختمان در آنها لحاظ شود، با توجه به گسل‌های موجود صدور پروانه ساخت روی گسل‌ها مورد توجه و رسیدگی بیشتر قرار گیرد و در محدوده گسل از ایجاد و گسترش تاسیسات شهری ممانعت شود. متاسفانه در ابتدای سال 94 ابلاغیه‌ای توسط شهرداری مبنی بر عدم لزوم حضور مجری ذیصلاح در هنگام ساخت ساختمان صادر شد. این ابلاغیه یکی از مشکلات تحمیلی بزرگ به بحث ساختمان‌سازی در شهر تهران است. معتقدیم ساختمان‌ها باید زیرنظر مهندس‌های متخصص و زیرنظر شهرداری ساخته شوند و قطعا ادامه این روند از جانب شهرداری قابل‌پذیرش نیست. در واقع باید وضعیت را به قبل از زمان صدور این ابلاغیه بازگرداند و تمام ساختمان‌ها تحت نظارت مهندسان مربوطه‌ تحت عنوان مجری ذیصلاح ساخته شوند. مهندس ناظر و سرمایه‌گذار ساختمان باید با یکدیگر وظیفه نظارت بر ساخت ساختمان را به عهده بگیرند. در نهایت باید به بحث نوسازی و ترمیم تاسیسات زیربنایی شهری توجه کرد و این تاسیسات زیربنایی در سراسر شهر بازنگری و بررسی شوند. تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق، گاز، فاضلاب و... می‌توانند در هنگام بلای طبیعی و مواقع بحران خطرآفرین باشند. در صورت رسیدگی به وضعیت تاسیسات زیربنایی شاهد حوادثی مانند حادثه شهران نیستیم. در ارتباط با موضوع ترمیم بافت‌ فرسوده نیز قانون‌های مورد نیاز وجود دارد و در حال حاضر باید به تامین منابع و تسهیلات در راستای احیای بافت‌های فرسوده توجه شود. در این مورد دولت باید توجه بیشتری به بحث ترمیم بافت‌های فرسوده داشته و به سرعت بودجه مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات به افراد متقاضی را تامین کند تا بتوان شاهد احیای سریع‌تر این بافت‌ها در سال‌های آتی بود.

برنامه شورا برای ساماندهی سوله‌های مدیریت بحران چیست؟

یکی از مسائل اصلی که به ویژه در مناطق شهری با بافت‌های فرسوده با آن مواجه هستیم عدم امکان امدادرسانی سریع و راحت در مواقع بحران است. یکی از راهکارهای ارائه شده توسط شهرداری در این زمینه ایجاد سوله‌های بحران است. این سوله‌ها در بافت‌هایی ایجاد می‌شوند که امکان دسترسی به آنها در مواقع بحران کم است. در واقع ایجاد این سوله‌ها یک ضرورت برای مدیریت بحران در شهر بوده و باید آنها را هر چه بیشتر تجهیز کرد و گسترش داد تا در مواقع بحرانی بتوان از آنها در راستای امدادرسانی بیشتر و بهتر به شهروندان تهرانی استفاده کرد. بنابراین هرگونه استفاده غیرضروری و متفرقه از این سوله‌ها غیرمجاز است و باید در رابطه با کارکرد اصلی آنها استفاده شوند. این واقعیت که شهر در حال حاضر با خطرات و بلایای طبیعی مواجه نیست دلیل قانع‌‌کننده‌ای برای استفاده متفرقه از این سوله‌ها نیست و این کار به زیان شهر و شهروندان است، بنابراین سوله‌های مدیریت بحران باید به کارکرد ویژه خود بازگردند.

اولویت شورا در زمینه رسیدگی به وضعیت تاسیسات زیربنایی شهر چیست؟

تمام زیرساخت‌های شهری در شرایط وقوع بلایای طبیعی و مواقع بحران برای شهر خطرآفرین هستند. لوله‌کشی گاز یکی از مهم‌ترین عوامل خطر آفرین در این مواقع است. در حال حاضر در بسیاری از شهرهای دنیا خطوط لوله گاز را در شهرها توزیع نمی‌کنند و از گاز برای تامین سوخت نیرو‌گاه‌ها استفاده می‌شود. برق به عنوان انرژی کم‌خطرتر برای استفاده خانوارهای شهری در خانه‌ها توزیع می‌شود و در اماکن مختلف از انرژی برق استفاده می‌کنند. به رغم تغییرات مهم در زمینه تامین انرژی در اکثر شهرهای پیشرفته دنیا در تمام نقاط شهر تهران هنوز لوله‌کشی‌گاز وجود دارد و یکی از مهم‌ترین منابع تامین انرژی در این شهر است. شرکت ملی گاز ایران با توجه به استانداردهای بالای ایمنی خود در مواقع بحران اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه‌ای را برای عدم گسترش بحران در دستور کار دارد. برای مثال در هنگام شکست لوله‌های اصلی گاز تجهیزات این شرکت به سنسورهای حساس به قطع گاز مجهز است. این سنسورها در صورت قطعی گاز به سرعت توزیع آن را در لوله‌ها متوقف می‌کنند و آن را قطع می‌کنند. سازمان‌های متولی در زمینه تاسیسات زیربنایی شهری باید هرکدام راهکاری پیشگیرانه در مواقع وقوع بحران داشته باشند. طولانی شدن مدیریت بحران در حادثه شهران زنگ خطر بزرگی برای مدیرتی بحران تهران بود که ایجاب می‌کند سازمان‌های آب، فاضلاب و گاز و... ایمنی تاسیسات خود در هنگام وقوع بلایای طبیعی را بازبینی کنند و گزارشات بازبینی‌ها را به شورا ارائه دهند و در صورت عدم ایمنی این تاسیسات آنها را ایمن‌سازی کنند.

مهم‌ترین مانع شورا برای ساماندهی بحث مدیریت بحران در شهر تهران چیست؟

مهم‌ترین مانع نبود مدیریت یکپارچه در شهر تهران است. این خلل در مدیریت فعلی شهر تهران وجود دارد و لایحه لزوم مدیریت یکپارچه شهری توسط دولت در حال تدوین است. امیدواریم این لایحه سریع‌تر به تصویب مجلس برسد تا بتوان در زمینه‌های مختلف و به ویژه مدیریت بحران از مدیریتی هماهنگ و یکپارچه در شهر تهران برخوردار شد. تصویب این لایحه سبب مدیریت بهتر و کارآمدتر در شهر تهران می‌شود. اگر نتوان در زمینه مدیریت بحران هماهنگ عمل کرد، فقدان مدیریت یکپارچه می‌تواند بحران آفرین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha