دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، گفت: کتمان استعمال سیگار به خصوص قلیان در بین نوجوانان و جوانان، تنها پاک کردن صورت مسئله است.

سیستم آموزشی کشور باید دغدغه دخانیات را جدی بگیرد

سلامت نیوز:دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، گفت: کتمان استعمال سیگار به خصوص قلیان در بین نوجوانان و جوانان، تنها پاک کردن صورت مسئله است.

به گزارش سلامت نمیوز به نقل از  مهر، دکتر محمدرضا مسجدی در رابطه با اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات در سال جدید ابراز خرسندی کرد و افزود: وقتی صحبت از فرهنگ‌سازی می‌شود، باید دوره‌های آموزشی از پیش دبستان و دبستان آغاز شود که به وسیله فرزندان وارد خانواده شده تا در نهایت به جامعه‌ای با فرهنگ تغییریافته برسیم. اگر ما وضعیت استعمال سیگار به خصوص قلیان را در بین نوجوانان و جوانان کتمان کرده و یا کمرنگ جلوه دهیم، متاسفانه تنها صورت مسئله را پاک کرده و یک معضل را آنقدر به حال خود رها می کنیم تا دیگر نتوانیم جلوی ضرر را بگیریم.

وی ادامه داد: طرحی را وزارت علوم با همکاری جمعیت تدوین کرد، که هدف از اجرای آن دست یافتن به دانشگاه عاری از دخانیات است. جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، در سال های گذشته «نه فرمان» را جهت داشتن دانشگاه عاری از دخانیات با کارشناسان مربوطه تهیه و تدوین کرده بود که بر اساس آن و نیز برنامه های تدوین شده وزارت علوم در سال تحصیلی گذشته و هم اکنون در بعضی دانشگاه‌ها اجرا می‌شود. در این طرح «دانشگاه بدون دخانیات» نام ‌دارد که مصرف و استعمال هر نوع دخانیات در فضاهای آموزشی،‌ حتی فضاهای باز و حیاط‌ها و علاوه بر آن فروش و عرضه مواد دخانی در بوفه‌ها و فروشگاه‌های دانشگاهی ممنوع شود.

مسجدی تصریح کرد: همچنین مقرر شد تفاهم نامه‌ای برای کاهش مصرف دخانیات در خوابگاه‌های دانشگاه‌ها هم برنامه‌ریزی شود که با کاهش مصرف به سوی حذف دخانیات در زندگی دانشجویان پیش برویم. در کنار این ممنوعیت‌ها هم قرار است یکسری واحدهای درسی در نظر گرفته شود تا از مضرات دخانیات و تاثیرات آن در آینده صحبت شود.

وی با اشاره به اجرای طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات در مدارس ) جهت آموزش های ضد دخانی در مدارس ورامین، تاکید کرد: این طرح توسط ۲۴ گروه تخصصی تدوین و در قالب یک پایلوت بین المللی در مدارس دخترانه و پسرانه این شهرستان در حال اجرا است. در خاتمه اجرا، امید است بتوانیم این طرح را در سطح بین المللی ارائه دهیم.

این فوق تخصص ریه افزود: بعد از پیگیری‌های جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با امام جمعه، فرماندار و سایر مسئولان عالی رتبه شهرستان ورامین طرح «پاد» از پاییز گذشته تا کنون در دو مدرسه پسرانه عمار و دخترانه ولایت این شهرستان در حال اجرا است. لازم به ذکر است در اجرای این طرح، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری و رئیس هیات امنای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز همکاری های لازم و ارزشمندی با ما داشته اند.

مسجدی در پایان یادآور شد: متولی سلامت کشور همه نهادهای دولتی و سازمان‌های سیاستگذار هستند. به خصوص متولیان آموزش که بیش از هر نهاد دیگری مسئولیت سنگین پرورش نوجوانان و جوانان را بر عهده دارند. نمی‌شود که هر نهاد و اداره‌ای بدون توجه به اهداف توسعه، فعالیت کند و تنها از وزارت بهداشت توقع معجزه داشت. متاسفانه استعمال سیگار و قلیان علاوه بر تحمیل هزینه های سلامت، در بخش قاچاق و عدم اجرای قانون مالیات بر سیگار نیز هزینه های اقتصادی زیادی را برای دولت به همراه داشته و دارد.
 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha