سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

در سال 94 به طور متوسط روزانه 450 طلاق در کشور به ثبت رسید، به عبارتی هر ساعت بیش از 18 طلاق و به زبانی گویاتر هر 10 دقیقه بیش از 3 طلاق در کشور به ثبت رسید.

گره ای بر طناب گسسته طلاق

سلامت نیوز:نمی‌توانند یا نمی‌خواهند! هرچه است تحمل یکدیگر را ندارند. همین می‌شود که پایشان به دادگاه خانواده باز می‌شود و ادامه ماجرا. رشد طلاق در دهه اخیر آنقدر افزایش پیدا کرد که مسئولان به فکر چاره ای برای کاهش آن افتادند.

به گزارش سلامت نیوز، ابتکار نوشت: می گویند رشد طلاق وحشتناک است! هرچند مسئولانی نیز آمدند و گفتند: «اعلام آمار طلاق باعث از بین رفتن قبح آن در جامعه شده.» حال آنکه با الکترونیکی شدن فرآیند طلاق در کشور شاهد کاهش رشد آن هستیم و به گفته رئیس سازمان بهزیستی قرار است طرح ثبت الکترونیکی طلاق تا پایان خرداد ماه در 11 استان اجرایی شود.


برای هر 4 ازدواج یک طلاق ثبت می‌شود


در سال 94 به طور متوسط روزانه 450 طلاق در کشور به ثبت رسید، به عبارتی هر ساعت بیش از 18 طلاق و به زبانی گویاتر هر 10 دقیقه بیش از 3 طلاق در کشور به ثبت رسید. براساس آخرین آمار در 9 ماهه سال 95 برای هر 3.9 ازدواج در کشور یک طلاق ثبت شد. این آمار در دهه اخیر در حال افزایش بود تا اینکه در اواخر دهه هشتاد و با شعار دولت الکترونیک، اقداماتی در ارتباط با ثبت طلاق الکترونیکی صورت گرفت. اقداماتی که در حال حاضر و براساس اطلاعات موجود باعث کاهش طلاق شده است.


کاهش یک درصدی طلاق توافقی


محمد باقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در آخرین اظهارات خود در اردیبهشت ماه امسال در ارتباط با کاهش آمار طلاق توافقی در کشور گفته بود: با اقدامات انجام گرفته «میزان طلاق توافقی در کشور یک درصد کاهش یافته است» که تلاش همه دستگاه‌ها بر این است تا این روند کاهش ادامه یابد.
گفتنی است اگر زن و شوهر قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند و در خصوص همه موارد اعم از مهریه، نفقه، حضانت و سایر امور مربوط به زوجیت هم توافق کرده باشند، در این صورت، دادگاه با لحاظ توافقات صورت‌گرفته و بدون رسیدگی ماهوی به این موضوعات، گواهی عدم سازش را صادر می‌کند که به این نوع از طلاق، در بین عموم «طلاق توافقی» می‌گویند.


کاهش 8.1 درصدی طلاق در شهر مشهد 


در بسیاری از موارد زوجین تنها راهی که به ذهنشان می‌رسد، جدایی است! اعتیاد، بیکاری، بد اخلاقی، دخالت خانواده ها و بسیاری ازموارد دیگر از دلایلی است که زوجین آن را برای درخواست طلاق مطرح می‌کنند. در گذشته اگر زن و مرد درخواست طلاق می‌دادند پس از بررسی در دادگاه خانواده در پایان به آن‌ها مشاوره‌ای داده می‌شد تا تیرآخری باشد برای نجات یک رابطه! در حال حاضر با الکترونیکی شدن فرآیند ازدواج در همان ابتدای درخواست و عنوان دلایل طلاق از جانب طرفین، بهزیستی وارد عمل می‌شود و ارائه مشاوره به طرفین می پردازند. مشاوره‌ای که محسنی بندپی آن را تخصصی دانسته و آن را در کاهش میزان طلاق در کشور تاثیرگذار می‌داند.
انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی روزنامه «ابتکار» می‌گوید: «طرح طلاق الکترونیکی برای اولین بار در شهر مشهد به صورت پایلوت اجرا شد. یک سال از طول این پایلوت می‌گذرد و در طول این یک سال در ارزیابی‌های انجام شده، 30 درصد مراجعات درخواست طلاق به دادگاه نسبت به سنوات قبلی کاهش یافته است.»
محسنی بندپی با اشاره به اینکه در طول این مدت 8.1 درصد طلاق در شهر مشهد کاهش پیدا کرده است، می‌گوید: «این طرح قرار است در 5 شهر استان خراسان رضوی پایلوت اجرا شود و قرار بر این است که در 11 استان که میزان طلاق در آن بالا است، این طرح ادامه پیدا کند.»


آغاز ثبت طلاق الکترونیکی در 11 استان تا پایان خرداد ماه


براساس آخرین اطلاعات سامانه ثبت احوال کشور 12 استانی که در 9 ماهه سال 95 دارای بیشترین میزان طلاق هستند، به ترتیب استان های «تهران»، «خراسان رضوی»، «اصفهان»، «فارس»، «آذربایجان شرقی»، «خوزستان»، «مازندران»، «البرز»، «گیلان»، «آذربایجان غربی»، «کرمانشاه» و «کرمان» بوده و با احتمال فراوان ثبت الکترونیکی طلاق در این استان‌ها آغاز خواهد شد. رئیس سازمان بهزیستی در ارتباط با آغاز به کار ثبت طلاق الکترونیکی در استان های دیگر می‌گوید: «ما آماد گی کامل را داریم و در حال حاضر منتظر هماهنگی با قوه قضاییه هستیم. امیدواریم تا پایان خردادماه ثبت طلاق الکترونیکی در این 11 استان آغاز شود.»


ورود بهنگام برای جلوگیری از رشد طلاق


رئیس سازمان بهزیستی می‌گوید مداخله سازمان در فرآیند طلاق بهنگام است و تیم مشاوره ما، یک تیم تخصصی است که پس از ثبت درخواست طلاق سریعاً برای حل مشکل زوجین ورود پیدا می‌کند.
بندپی می‌افزاید: «زمانی که زوج درخواست طلاق را عنوان می‌کنند، مشکلی وجود دارد. شخصی بیکاری را عنوان می کند و شخص دیگری اعتیاد و یا دخالت خانواده‌ها را. ما به فراخور این مشکلات ورود پیدا می کنیم و تیم مشاور ما در همان ابتدا به ارائه مشاوره‌های تخصصی می‌پردازد سعی می کنیم اگر بحث بیکاری باشد، در توانمندسازی و اشتغال آن ها و اگر بحث اعتیاد است در زمینه درمان آن ها کمک کنیم و بالاخره به سازش کشیده شود.»
معاون وزیر رفاه می‌گوید: «در گذشته در مرحله نهایی مراحل طلاق دادگاه اعلام می کرد که مشاوره ای صورت بگیرد، در این مرحله تقریبا همه چیز تمام شده است اما در حال حاضر در همان ابتدا و مرحله ثبت پس از اعلام دلایل طلاق زوجین معرفی می شوند به تیم مشاوره تا مشکل حل شود و اینگونه میزان طلاق کاهش خواهد یافت.»
ثبت طلاق الکترونیکی شاید تنها راه مقابله با رشد طلاق در کشور نباشد اما یکی از مولفه های جلوگیری از آن خواهد بود. همانگونه که بسیاری از کشورهای جهان در حال حاضر با اجرایی کردن این سیستم توانسته اند طلاق را در کشورشان کنترل کنند. شاید با اجرایی شدن این طرح در 11 استان کشور نباید منتظرکاهش ناگهانی طلاق در سطح کشور بود و این فرآیند ممکن است ماه ها و حتی بیش از یک سال به طول بینجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha