چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2155

به گفته یك گروه بین‌المللی از محققان هر روز شمار بیشتری از آسیایی‌ها سیگاری می‌شوند، اما تعداد بسیار اندكی از آنها برای ترك این عادت تلاش می‌كنند.

آسیایی‌ها برای ترك سیگار تلاش نمی‌كنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،  محققان می‌گویند تلاش‌های بهداشت عمومی باید بر تشریح آثار زیانبار سیگار بر سلامتی و كمك به مردم برای ترك این عادت متمركز باشد.

آنها خاطر نشان كردند اگر هدف از این تلاش‌ها در وهله اول فقط پیشگیری از استعمال دخانیات باشد، ‪ ۱۶۰‬میلیون نفری كه در حال حاضر سیگاری هستند تا قبل از سال ‪ ۲۰۵۰‬جان خود را از دست خواهند داد كه تعداد كثیری از این تلفات در چین اتفاق خواهد افتاد.

دكتر "ریچارد هاكسلی" از "موسسه بهداشت بین‌المللی جرج" در "سیدنی" و همكارانش برای تجزیه و تحلیل الگوهای سیگار كشیدن در آسیا، استرالیا و نیوزیلند نتایج ‪ ۳۱‬مطالعه‌در مورد استعمال دخانیات ، ترك سیگار و سرطان ریه را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعات در مجموع ‪ ۴۸۰‬هزار و ‪ ۱۲۵‬نفر را در بر می‌گرفت.

محققان می‌گویند آگاهی از خطر سیگار برای سلامتی در چین اندك است.

‪ ۷۰‬درصد سیگاری‌های چین خطر سیگار بر سلامتی را ناچیز می‌دانستند و فقط چهار درصد سیگار را با بیماری قلبی مرتبط می‌دانستند.

یك مطالعه نشان داد دو سوم سیگاری‌های انگلیس تمایل به ترك سیگار داشتند. این در حالی است كه سه چهارم از جمعیت ‪ ۳۲۰‬میلیونی سیگاری چین تمایلی به ترك سیگار ندارند.

محققان دریافتند ‪ ۲۲‬درصد از مردان و ‪ ۱۴‬درصد از زنان در استرالیا و نیوزیلند در شروع بررسی سیگاری بوده‌اند.

این در حالی است كه در آسیا ‪ ۵۹‬درصد از مردان و ‪ ۳‬درصد از زنان سیگاری هستند.

استرالیایی‌ها و نیوزیلندی‌ها نسبت به همتاهای آسیایی خود حدود یك سوم تا ‪ ۵۰‬درصد بیشتر سیگار می‌كشند.

محققان دریافتند احتمال مرگ ناشی از سرطان ریه در مردان سیگاری آسیا ‪ ۲/۴۸‬برابر افراد غیر سیگاری است. این خطر در مردان سیگاری استرالیا و نیوزیلند ‪ ۱۰‬برابر است.

در مورد زنان، خطر مرگ ناشی از سرطان ریه بر اثر سیگار كشیدن در میان آسیایی‌ها ‪ ۲/۳۵‬برابر است، در حالی كه زنان در استرالیا و نیوزیلند ‪ ۱۹‬برابر بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

محققان دریافتند خطر مرگ ناشی از سرطان ریه به ازای هر سالی كه اشخاص سیگاری این عادت را كنار گذاشته‌اند ‪ ۱۵‬درصد كاهش می‌یابد.

این مطالعه در شماره ‪ ۱۶‬مارس ‪ ، ۲۰۰۷‬مجله "‪"Epidemology‬  چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha