فاصله میان سلامت و معلولیت شاید به اندازه یك چشم بر هم زدن باشد. چشم‌ بر ‌هم‌‌زدنی كه می‌تواند زندگی آدم‌ها را زیر و رو كند و مشكلات متعددی را بر سر راهشان قرار دهد از حمل و نقل و جابه‌جایی گرفته تا مشكلات معیشتی برای افرادی كه خیلی وقت‌ها به دلیل محدودیت‌های حركتی برای انجام شخصی‌ترین كارهای‌شان هم نیازمند كمك دیگران هستند.

حذف 400 هزار معلول از سبد امنیت غذایی

سلامت نیوز:

به گزارش سلامت نیوز؛ جوان نوشت: توزیع سبد امنیت غذایی طرحی بود كه در روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته رسانه‌ای شد تا در عمل از یكی از برنامه‌های تبلیغاتی دولت یازدهم برای به دست آوردن رأی توده‌های مردم در انتخابات را رو كند. حالا با تكرار دولت روحانی و در شرایطی كه هنوز دولت دوازدهم رسماً آغاز نشده، شاهد عقبگرد از برخی وعده‌ها هستیم. حذف ۴۰۰ هزار معلول از سبد امنیت غذایی وزارت رفاه یكی از مصادیق این عقبگرد است.

 

فاصله میان سلامت و معلولیت شاید به اندازه یك چشم بر هم زدن باشد. چشم‌ بر ‌هم‌‌زدنی كه می‌تواند زندگی آدم‌ها را زیر و رو كند و مشكلات متعددی را بر سر راهشان قرار دهد از حمل و نقل و جابه‌جایی گرفته تا مشكلات معیشتی برای افرادی كه خیلی وقت‌ها به دلیل محدودیت‌های حركتی برای انجام شخصی‌ترین كارهای‌شان هم نیازمند كمك دیگران هستند. با وجود این، وضعیت معلولان در كشورمان اصلاً مناسب نیست. هزینه‌های زندگی این قشر از جامعه به دلیل محدودیت‌های‌شان و به واسطه بی‌تدبیری‌هایی كه درباره آنها وجود دارد موجب شده تا معلولان از بسیاری خدمات اجتماعی نظیر وسایل نقلیه عمومی محروم باشند و برای ورود به یك اداره دولتی و انجام ساده‌ترین امور به پله‌هایی بر بخورند كه راهشان را سد می‌كند. با چنین شرایطی و در حالی كه قانون سهم 3درصدی استخدام‌ها برای معلولان هرگز تحقق نیافته همچنین با عنایت به هزینه‌های سرسام‌آور درمان و زندگی برای این قشر، وقتی پای حمایت از معلولان به میان می‌آید با ساختار معلول دولت در تحقق حمایت از این قشر مواجهیم. در شرایطی كه یك فرد معلول به خاطر معلولیتش نیازمند حمایت جدی از سوی دولت است اما به گفته رئیس انجمن حمایت از معلولان وزارت رفاه و بهزیستی 400 هزار معلول را از دریافت سبد امنیت غذایی حذف كرده‌اند. 

  
یك سبد امنیت غذایی

طرح توزیع سبدهای امنیت غذایی یكی از طرح‌های دولت یازدهم است كه هدف از اجرای آن مبارزه با فقرزدایی و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر عنوان شد. این طرح در ماه‌های پایانی دولت كلید خورد و قرار شد 5/3 میلیون خانوار، شامل ۱۱ میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد. بر این اساس مبلغ قابل پرداخت به مشمولان این طرح برای خانوار یك نفره ۳۰۰ هزار ریال، خانوار ۲ نفره ۵۰۰ هزار ریال و خانوار ۳ نفر به بالا به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تا سقف یك میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است. میزان پرداختی این طرح به افراد مشمول موردی بهزیستی نیز به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار ریال و مستمری‌بگیران كمیته امداد و بهزیستی بین ۳۰۰ تا یك میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است. بنا شد این طرح شامل اقشار محروم و آسیب‌پذیر تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله مستمری‌بگیران دستگاه‌های حمایتی كمیته امداد امام (ره) و بهزیستی و سایر مراجعان نیازمند بهزیستی شامل افراد ضایعه نخاعی، توانبخشی، اجتماعی و درخواست پشت نوبت وسایل توانبخشی باشد. در سایت اطلاع‌رسانی دولت درباره طرح سبد امنیت غذایی اینگونه توضیح داده شده بود «توزیع بسته حمایت غذایی می‌تواند به خانوارهایی كه به دلایل مختلف كالری كافی دریافت نمی‌كنند، كمك كند تا نیازهای غذایی حداقلی خود را تأمین كنند!»
 

اینكه با 30 هزار تومان به ازای یك نفر و 10 هزار تومان به ازای خانواده‌های سه نفر به بالا تا سقف 120 هزار تومان كه بنا بود تا پایان سال توزیع شود، قرار است چه میزان امنیت غذایی به سفره اقشار مشمول این طرح باز گردد، معادله‌ای حل‌نشدنی است. با عنایت به اینكه قیمت یك كیلو گوشت قرمز چیزی حدود 50 هزار تومان است، چگونه قرار است كالری و نیازهای غذایی حداقلی این افراد تأمین شود، ‌خود سؤال مهمی است كه با عقل و منطق بی‌تردید نمی‌توان به آن پاسخ داد به خصوص اینكه این سبد به صورت روتین و همیشگی توزیع نمی‌شود و تنها در روزهای پایانی دولت یازدهم بود كه طرح آن كلید خورد. گذشته از این حذف 400 هزار معلول از سبد كالای 30 هزار تومانی نكته فكاهی این قصه است، اما ببینیم بهانه این حذف چه بوده است. 

  
بهانه‌های حذف

علی محمودنژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان درباره چرایی این تصمیم می‌گوید: بسته امنیت غذایی به چند گروه از معلولان آسیب‌پذیر جامعه تعلق نمی‌گیرد؛ آنهایی كه دارای دفترچه بیمه تأمین اجتماعی هستند و حداقل حقوق پایه را می‌گیرند، آنهایی كه یك وسیله نقلیه به اسمشان ثبت شده و كسانی كه از كارافتادگی دارند و حقوق 200 تا 900 هزار تومانی را می‌گیرند.
 
وی در این‌باره توضیح می‌دهد: ‌اگر كارگری با حقوق حتی یك میلیون و 200 هزار تومانی زندگی كند و سه فرزند معلول داشته باشد یا فردی یك خودرو داشته باشد، اما فرزند معلول داشته باشد، بسته امنیت غذایی به او تعلق نمی‌گیرد. بنابر این معلولان و آنهایی كه به واسطه والدین خود تحت تکفل قرار دارند از سبد امنیت غذایی محروم هستند و این در حالی است كه هزینه‌های زندگی برای معلولان به قدری بالاست كه درآمدهایشان پاسخگو نیست.
 

محمود نژاد معتقد است: خانواده‌های معلولان صرفنظر از قانون هدفمندی یارانه‌ها باید از سبد امنیت غذایی برخوردار شوند و به همین دلیل ما از سه سال پیش رایزنی‌های خود را با سازمان بهزیستی انجام دادیم و به وزارت رفاه نامه‌نگاری كردیم تا این سبد كالا را بدهد، اما متأسفانه پاسخی داده نشده و به نظر می‌رسد معلولیت در نگاه مسئولان از اولویت برخوردار نیست و وزارت رفاه به این جامعه ظلم می‌كند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha