مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به اشاره به مهمترین اقدام ها و فعالیت های این اداره کل در دولت تدبیر وامید اظهار داشت: اصفهان موفق ترین کلانشهر ایران در زمینه کاهش آلودگی هوا است.

اصفهان موفق ترین کلانشهر ایران در کاهش آلودگی هوا

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به اشاره به مهمترین اقدام ها و فعالیت های این اداره کل در دولت تدبیر وامید اظهار داشت: اصفهان موفق ترین کلانشهر ایران در زمینه کاهش آلودگی هوا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از «پارما» حمید ظهرابی در همایش روز جهانی محیط زیست اظهار داشت: هوای «سالم» در کلان‌شهر اصفهان در سال 92، 108 روز بود که در سال 95 این میزان به 294 روز افزایش یافت.
وی افزود: در این راستا حذف سوخت مازوت دردو نیروگاه اصفهان از مهم‌ترین اقدامات محیط‌زیستی بود که صورت گرفت و از انتشار روزانه 1771 تن آلودگی در شهر اصفهان جلوگیری شد.
وی با اشاره به بهبود کیفیت هوای اصفهان گفت: تعداد روز های ناسالم اصفهان از 258 روز در سال 92 به 72 روز در سال 95 رسید .
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان توزیع بنزین و گازوئیل یورو 4 در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان را از دیگر اقدامات مهم حفاظت محیط‌زیست استان طی دو سال گذشته عنوان کرد.
ظهرابی گفت: در حوزه کاهش آلودگی هوا، افزایش 4 برابری تعداد پایش‌های انجام شده از صنایع و واحدهای خدماتی استان از 3 هزار و 105 به 12 هزار و 598 واحد از دیگر اقدامات محیط زیستی است که در این زمینه صورت گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان  همچنین به موضوع مقابله با گرد و غباراشاره کرد و گفت: استان اصفهان از جمله استان هایی است که بشدت هم در بخش داخلی و هم از خارج در معرض این پدیده است.
وی شناسایی کانون‌های بحران فرسایش بادی، شناسایی کانون‌های انسان ساخت مولد گرد و غبار در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان، تدوین و تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار، اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار در شعاع 50 کیلومتری و تدوین برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با برش شهرستانی برای شهرستان‌های خارج از شعاع 50 کیلومتری از جمله اقدامات حفاظت محیط‌زیست در این زمینه عنوان کرد.
ظهرابی تعطیلی کارخانه‌های تولید گچ سنتی، تعطیلی و عدم تمدید معادن گچ خاکی با تصویب شورای عالی معادن کشور، انتقال پساب تصفیه‌خانه شمال اصفهان به کانون‌های فرسایش بادی، اجرای پروژه نهال‌کاری در سطح 5 هزار هکتار و تأمین و رساندن بخشی از حق‌آبه تالاب بین‌المللی گاوخونی و جلوگیری از تبدیل آن کانون بحرانی و فرسایش باد از جمله نتایج حاصل از اجرای برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار عنوان کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به  پایش آب‌های سطحی و زیرزمینی و آمارها در این زمینه اشاره کرد و اظهارداشت: پایش و نظارت بر کیفیت پساب واحدهای صنعتی و تصفیه‌خانه‌های شهری و صنعتی از اقدامات حفاظت محیط‌زیست در دولت یازدهم است که نمونه‌برداری‌های آن نسبت به سال 92 از رشد خوبی برخوردار بوده است.
وی با اشاره به  برنامه مدیریت زیست‌ بوم تالاب بین ‌المللی گاوخونی به‌ عنوان مهمترین اقدام زیست محیطی این اداره کل گفت: این برنامه در دست اقدام است و با هماهنگی استان چهارمحال و بختیاری اجرا می شود زیرا مورد تایید همه ذینفعان تالاب است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یادآور شد: برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین ‌المللی گاوخونی در قالب دوره های پنج و 20 ساله تدوین شده است.
ظهرابی تصریح کرد: پاسگاه محیط بانی و مرکز مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی افتتاح شد و با این اقدام کلیه فعالیت ها در این زمینه رصد و برنامه ریزی می شود.
وی گفت:  تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی حوضه آبریز تالاب بین‌المللی گاوخونی با مشارکت تمامی ذینفعان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری از مهم‌ترین اقدامات در بخش احیای تالاب گاوخونی بود که انجام شد و در این زمینه فعالیت هایی در حال انجام است.
ظهرابی افزود: 6 مدرسه تالابی و ظرفیت‌سازی در جوامع محلی، جلب مشارکت مردم، ایجاد و توسعه مدارس تالابی و برگزاری نشست‌های مشورتی با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان، در امر حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی مؤثر بودند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان همچنین افزود: در بخش مدیریت پسماند نیز اقداماتی خوبی در دولت یازدهم انجام شد که اجرای مدیرت پسماند در شهرک‌های صنعتی استان اصفهان و تدوین برنامه مشترک برای مدیریت پسماندهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان با تجهیز 100 درصد بیمارستان‌های استان به سیستم بی‌خطر ساز پسماند عفونی با پیگیری‌های این اداره و افتتاح بزرگ‌ترین مرکز امحای مدیریت پسماند صنعتی و ویژه در کشور از فعالیت‌های مهم بود.
وی در ادامه به افزایش 63 درصدی تعداد شهرهای دارای طرح جامع مدیریت پسماند در استان اصفهان نسبت به سال 92را از دیگرموفقیت‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان عنوان کرد.

ظهرابی گفت: 93 درصد جمعیت استان تا پایان سال 96 تحت پوشش کارخانه‌های تولید کود کمپوست قرار می‌گیرند که این مورد از اولویت‌های اداره کل حفاظت از محیط‌زیست در سال جاری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین به موضوع تحقیق و پژوهش نیز اشادره کرد و افزود: پیگیری اجرای 34 پروژه پژوهشی، اتمام 21 پروژه پژوهشی، انعقاد 8 قرارداد پژوهشی، حمایت و همکاری در برگزاری 15 همایش و رخداد علمی در استان و حمایت از 30 پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اولویت‌های این اداره بود.
وی با اشاره به افزایش تعداد تشکل‌های زیست‌محیطی در استان اصفهان گفت: در سال 92 تنها 13 تشکل زیست‌محیطی در این استان مشغول به فعالیت بودند اما در سال 95 این تعداد به 39 عدد نیز افزایش یافت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: افتتاح اولین پاسگاه محیط‌بانی خیرساز در کشور واقع در پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش قمیشلو از توابع شهرستان تیران و کرون جزو افتخارات اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان است که صورت گرفت.
ظهرابی اظهار داشت: در دولت تدبیر و امید اعتبارات هزینه‌ای استانی در این اداره 110 درصد افزایش یافت، تصریح کرد: هم‌چنین از سال 92 تا پایان سال 95 شاهد افزایش 80 درصدی نیروی انسانی اداره محیط‌زیست اعم از کارشناس و محیط‌بان بوده‌ایم.
وی اظهار کرد: در رابطه با فناوری‌های نوین نیز اقدامات خوبی از سوی اداره حفاظت از محیط‌زیست صورت گرفته است که راه‌اندازی مرکز پایش آنلاین صنایع بزرگ استان و پایش تصویری و حفاظت نوین پارک ملی کلاه قاضی با نصب 11 دوربین و سامانه انتقال تصویر از فعالیت‌های این اداره در حوزه فناوری‌های نوین بوده است.
وی با تأکید بر لزوم مهار کانون‌های ایجاد غبار در استان اصفهان ادامه داد: قریب به یک میلیون و 100 هزار کانون ایجاد غبار در استان اصفهان داریم و یکی از راه‌های مهار آن‌ها، احیای زاینده‌رود است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به نذر زیست محیطی و اهدای علوفه به مناطق تحت مدیریت این اداره کل به خصوص پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اظهار داشت: خیرین و دوستداران محیط زیست در این راستا ده ها تن علوفه اهدا کردند وحتی کشاورزان مجاور مناطق تحت مدیریت مناطق حفاظت شده نیز  همکاری خوبی در این زمینه داشتند.
وی همچنین به افزایش تعداد مناطق چهار گانه حفاظت محیط زیست استان اصفهان از 9 مورد در سال 92 به 12 مورد تا پایان سال گذشته خبر داد و گفت: در این راستا یک اثر طبیعی ملی در شهرستان برخوار، یک منطقه حیات وحش در آران و بیدگل و یک منطقه در کوه یخاب مصوب و اضافه شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: براساس آخرین سرشماری انجام شده، جمعیت حیات وحش مناطق چهارگانه تحت حفاظت اداره کل محیط زیست استان از حدود 21 هزار راس به بیش از 29 هزار راس افزایش یافته است.
ظهرابی با بیان اینکه یک سوم جمعیت حیات وحش ایران در استان اصفهان است گفت: اصفهان 30 درصد جمعیت حیات وحش کشور را در خود جای داده است  و بیشترین جمعیت حیات وحش استان را آهو، کل، بز، قوچ و میش تشکیل می دهد.
در ادامه همچنین دکتر رویا کلیشادی استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی استان اصفهان در این همایش اظهار داشت: بالاترین ثروت هر کس سلامتی اوست و با حفظ محیط زیست به ارتقای سلامتی کمک کنیم.
وی با بیان اینکه همه باید تلاش کنیم محیط زیستی سالم داشته باشیم افزود: مسائل مربوط به محیط زیست انتخاب فرد نسیت بلکه شرایط الزام آوری است که فرد در محیط قرار می گیرد و کودکان و نوجوانان و سالمندان و بیماران بیشتر در معرض محیط ناسالم هستند.
دکتر کلیشادی با بیان اینکه محیط سالم می تواند جسمی سالم را بپروراند گفت: تحقیقات نشان داده که کسانی که در معرض فضای سبز قرار می گیرند از رشد مغزی و بهره هوشی بالایی برخوردارهستند و محیط زیست سالم در ارتقای سلامت می تواند مهم و تاثیر گذار باشد.
در پایان این همایش که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی محیط زیست در تالار نفیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد از فعالان زیست محیطی استان تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha