تحقیقات جدید دانشمندان نشان داد دود سیگار عامل مرگ 600 هزار نفر در سال است كه یك درصد كل مرگ و میرهای جهان را تشكیل می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ا ز بی بی سی ، محققان در این تحقیق داده‌های موجود در سال 2004 از 192 كشور در مورد دود سیگار را بررسی كردند و به این نتیجه رسیدند كه 40درصد كودكان و 30درصد مردان و زنان غیرسیگاری به طور مرتب با استنشاق دود سیگار دست به گریبان هستند.

تخمین‌های دانشمندان در مورد تأثیر دود سیگار بر این افراد نشان دهنده مرگ 379 هزار نفر بر اثر بیماری‌های قلبی، 165 هزار نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی، 36 هزار و900 نفر بر اثر آسم و 21 هزار و 400 نفر بر اثر سرطان ریه در سال است.

به نوشته آسوشیتدپرس این میزان به طور كلی یك درصد كل مرگ و میرهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

این تحقیق با حمایت هیئت ملی بهداشت و رفاه سوئد و شركت انساندوستی بلومبرگ انجام شده و نتایج آن در مجله پزشكی بریتانیایی لنست منتشر شده است.

آرماندو پروگا، مدیر برنامه رهایی از توتون سازمان بهداشت جهانی و از مدیران این تحقیق گفت: نتایج در درك آثار استعمال دخانیات به ما كمك می‌كند. مرگ حدود 603 هزار نفر در هر سال بر اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار همراه با مرگ 1/5 میلیون نفر بر اثر استعمال خود سیگار است.

وی افزود كه سازمان متبوعش به ویژه نگران مرگ 165 هزار كودكی است كه بر اثر عفونت‌های ناشی از بیماری‌های تنفسی ناشی از دود سیگار اغلب در جنوب شرق آسیا و آفریقا جان خود را از دست می‌دهند.

بیشترین تأثیرات دود سیگار بر زنان است كه سالانه منجر به مرگ حدود 281 هزار زن می‌شود. در بسیاری نقاط جهان زنان 50 درصد بیشتر از مردان در معرض دود سیگار هستند.

در حالی كه بسیاری كشورهای غربی استعمال دخانیات در مكان‌های عمومی را ممنوع كرده‌اند كارشناسان می‌گویند كه محدود كردن بیشتر این كار بسیار سخت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha