سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 215586

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که به درس و مشق علاقه دارید؟ اگر همینطور است بدانید که قلب سالم تری خواهید داشت.

سطح تحصیلات با سلامتی قلب در ارتباط است

سلامت نیوز: آیا شما از آن دسته افرادی هستید که به درس و مشق علاقه دارید؟ اگر همینطور است بدانید که قلب سالم تری خواهید داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، افرادی که دبیرستان خود را با موفقیت به پایان نمی رسانند در مقایسه با کسانی که به دانشگاه راه می یابند بیشتر احتمال دارد که بعدها در زندگی خود به بیماری قلبی دچار شوند.

این اولین بار است که یک مطالعه به ارتباط سطح متفاوت تحصیلی و خطر ابتلا به بیماری قلبی در طول زندگی فرد می پردازد. در این مطالعه که توسط محققان سلامت عمومی در دانشگاه مینه سوتا انجام شد داده های حدود ۱۴۰۰۰ فرد بزرگسال گردآوری شد که خود بخشی از یک مطالعه بلند مدت با نام خطر تصلب شریان در مردم (ARIC) بودند. این مطالعه از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۹ مردان و زنان ۴۵ تا ۶۵ ساله که هرگز بیماری قلبی نداشتند به کار گرفته بود. علاوه بر اطلاعات سلامت این افراد داده های مربوط به سطح تحصیلات، شغل و درآمد آنها نیز مورد اندازه گیری قرار گرفت.

اما در مطالعه جدید محققان به داده های مربوط به این افراد در سال ۲۰۱۳ نگاهی انداختند و متوجه شدند در طول دوره این تحقیق بیش از ۴۵۰۰ نفر با افزایش بیماری قلبی مواجه شده بودند. اما هنگامی که سطح تحصیلات افراد نیز به عنوان متغیرها وارد شد سطح ریسک ابتلا به بیماری قلبی تغییر کرد. برای مثال کسانی که به دبیرستان نرفته بودند این ریسک ۵۵ درصد بود درحالی که افراد به دانشگاه رفته ۳۶ درصد در معرض این ریسک قرار داشتند.

علاوه بر این، میان افرادی که از دبیرستان با موفقیت فارغ التحصیل شده بودند و کسانی که چنین شرایطی نداشتند نیز اختلاف وجود داشت که این تفاوت به ویژه در میان ز زنان بیشتر بود؛ زنانی که دیپلم متوسط داشتند ۳۴ درصد و زنانی که دبیرستان را به پایان نرسانده بودند ۴۹ درصد با خطر ابتلا به بیماری قلبی مواجه بودند. این ارقام برای مردان به ترتیب ۴۷ و ۵۵ درصد بود.

مطالعات پیشین نشان داده بود که عوامل اجتماعی اقتصادی مانند سطح در آمد، شغل و سطح تحصیلات والدین یک فرد با ریسک بیماری قلبی در ارتباط است اما محققان مطالعه اخیر اشاره کردند که به پایان رساندن دبیرستان با پایین آمدن ریسک بیماری قلبی صرف نظر از درآمد، شغل یا تحصیلات والدین ارتباط دارد.

با تمام محدودیت هایی که این مطالعه دارد می تواند از ایده در نظر گرفتن سطح تحصیلات پایین به عنوان یک عامل خطر برای بیماری قلبی حمایت کند. بنابراین می توان سطح پایین تحصیلات را قابل قیاس با دیگر عوامل خطر کلان در نظر گرفت و چه بسا دانستن سطح تحصیلات بیماران بتواند به پزشکان برای تصمیم گیری در مورد سلامت آنها کمک کند. اما باید به این نکته توجه کنیم که این مطالعه سطح تحصیلات افراد را عامل تشدید کننده یا بازدارنده از بیماری قلبی نمی داند.

منبع: Live Science


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha