مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان تغییرات اعمال شده در اجرای شیوه‌نامه هدایت تحصیلی، عنوان کرد: نتایج بررسی‌های انجام شده روی آزمون‌های مشاوره‌‌ای و عملکرد تحصیلی به صورت یک پیشنهاد توصیه‌ای به دانش آموزان ارائه می‌شود اما باید گفت نتایج حاصل شده که در غالب 12 رشته مطرح می‌شود بر اساس میزان موفقیت دانش آموزان در آن رشته‌ها خواهد بود که این امر می‌تواند هدایت‌گر خوبی برای انتخاب مناسب باشد.

جزئیات شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی/ مشاوره‌های تحصیلی هدایت‌گر دانش آموزان است

سلامت نیوز:مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان تغییرات اعمال شده در اجرای شیوه‌نامه هدایت تحصیلی، عنوان کرد: نتایج بررسی‌های انجام شده روی آزمون‌های مشاوره‌‌ای و عملکرد تحصیلی به صورت یک پیشنهاد توصیه‌ای به دانش آموزان ارائه می‌شود اما باید گفت نتایج حاصل شده که در غالب 12 رشته مطرح می‌شود بر اساس میزان موفقیت دانش آموزان در آن رشته‌ها خواهد بود که این امر می‌تواند هدایت‌گر خوبی برای انتخاب مناسب باشد.

به گزارش سلامت نیوز، مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌‌گو با آنا از اعمال تغییراتی در روند اجرای هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه در سال تحصیلی 97-96 خبر داد و گفت: امسال بر خلاف سال‌ گذشته بررسی مشاوره‌های تحصیلی از عملکرد تحصیلی تفکیک پیدا کرد بدین صورت که دو نمونه برگه جدا در اختیار دانش‌آموزان و اولیا قرار می‌گیرد.

مرحله اول انتخاب رشته؛ مشاوره تحصیلی

وی افزود: مشاوره‌های تحصیلی شامل آزمون‌های توانایی و رغبت دانش آموزان است که در این مرحله نظر دانش آموز، معلمان و اولیا نقش دارد. در این مرحله هر دانش آموز نسبت به خود (توانایی، رغبت، استعداد و ...) سنجیده می‌شود و استعداد‌های وی در رشته‌های تحصیلی مختلف تناسب‌سازی و اولویت بندی می‌شود که نتایج آن به صورت اولویت 12گانه در اختیار دانش آموز قرار می‌گیرد.

مشاوره تحصیلی صرفا جنبه توصیه‌ای‌ دارد

شکوهی خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از مشاوره‌های تحصیلی کاملا توصیه‌ای است و دانش آموزان می‌توانند ند از 12 اولویتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد برحسب علاقه و ظرفیت آموزش و پرورش وارد رشته مورد علاقه‌شان شوند اما باید به خاطر داشته باشند اولویت‌های مشخص شده به ترتیب استعداد و احتمال موفقیت آنها تعیین شده است.

مرحله دوم انتخاب رشته؛ بررسی عملکرد تحصیلی

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه نمونه برگ دوم (نمونه برگ شماره 7) شامل عملکرد تحصیلی دانش آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم است، گفت: در این مرحله هر دانش آموز نسبت به سایر دانش آموزان منطقه مقایسه و ارزیابی می‌شود. هر دانش آموز در این مرحله رتبه بندی می‌شود که نتایج آن ملاک ثبت نام خواهد بود اما باید تناسبی بین آزمون‌های مشاوره‌ای و تحصیلی برقرار شود.

دسته بندی دانش آموزان

وی یادآور شد: در پایان دانش آموزان در گروه‌های (الف، ب، ج و د) تسقیم بندی می‌شوند. دانش آموزان گروه (الف) افرادی هستند که در اغلب رشته‌ها امتیاز لازم را کسب کرده‌اند و می‌توانند همزمان با دریافت فرم هدایت تحصیلی ظرف دو هفته اول در رشته مورد علاقه ثبت نام کنند.

شکوهی در ادامه تصریح کرد: دانش آموزان گروه (ب) گروهی هستند که 15 بعد از گروه (الف) می‌توانند انتخاب رشته کنند و گروه (ج) و (د) نیز دانش آموزانی هستند که وقتی دو گروه اول ثبت نام کردند می‌توانند ظرفیت خالی که در مدارس دولتی وجود دارد را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه امسال وزیر آموزش و پرورش بر توزیع متوزان رشته‌های تحصیلی تاکید داشته است، افزود: این دستور به تام استان‌ها و مناطق ابلاغ شده است.

تشکیل پرونده الکترونیکی مشاوره برای نهمی‌ها

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش یکی از تغییرات اساسی اعمال شده در روند هدایت تحصیلی را تشکیل پرونده الکترونیکی مشاوره برای دانش پایه نهم دانست و گفت: امسال به تمام دانش آموزان پایه نهم و اولیای آنها نام کاربری و کد عبور داده می‌شود تا بتوانند به صورت اختصاصی و آنلاین وارد سامانه مشاوره شوند و نظرات خود را ثبت کنند.

شکوهی در خصوص جزئیات پروند الکترونیکی مشاوره، عنوان کرد: تشکیل پرونده الکترونیکی موجب می‌شود که دانش آموز در هر محلی که دسترسی به اینترنت داشت و از نظر روحی آماده پاسخگویی به سوالات بود بتوانند در آزمون‌های مشاوره‌ای که در روند هدایت تحصیلی آنها نیز موثر است شرکت کنند. نتایج این آزمون بعد از مدت اندکی در همان سامانه ثبت و در اختیار دانش آموز قرار می‌گیرد در واقع تست‌هایی که در این پرونده گنجانده شده تست‌های خود ارزیابی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف انجام تست‌های آنلاین این است که تست‌های مشاوره از حالت آزمونی خارج شود و دانش‌آموزان برای پاسخگویی دچار استرس و اضطراب نشوند و بتوانند در موقعیت‌هایی که خود را مناسب ارزیابی می‌کنند به سوالات پاسخ دهند.

پاسخ آنلاین به تست‌های مشاوره‌ای

شکوهی در پاسخ به اینکه آیا نتایج تمام آزمون‌های مشاوره‌ای در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد، گفت: بخشی از آزمون‌ها مربوط به بهداشت روان است که نتایج آن در دسترس دانش آموزان قرار نمی‌گیرد بلکه نتایج حاصل شده بعد از طبقه بندی به کارشناس منطقه و یا رئیس اداره مشاوره استان ارسال می‌شود. این افراد بعد از بررسی در صورت مشاهده موارد حاد فرد را شناسایی و اقدامات پیشگیری را انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی براینکه آیا دانش آموزان و اولیامی‌توانند به محتوایات پرونده الکترونیکی دسترسی داشته باشند، خاطرنشان کرد: نام کاربری و رمز عبور دانش آموزان با اولیا متفاوت است که این اطلاعات از طریق مدیر مدرسه در اختیار آنها قرار می‌گیرد و طراحی به‌گونه‌ای است که دانش آموزان و اولیا هیچ یک نمی‌توانند از نتایج آزمون یکدیگر اطلاع داشته باشند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پایان در خصوص تشکیل پرونده الکترونیکی مشاوره برای سایر دانش آموزان، بیان کرد: سال تحصیلی آینده برای دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم این پرونده تشکیل خواهد شد در واقع سال تحصیلی آینده تمام دانش آموزان متوسه اول دارای پرونده الکترونیکی می‌شوند. در مراحل بعد نیز ابتدا برای دانش آموزان ابتدایی و سپس سایر مقاطع این پرونده تشکیل خواهد شد که اجرای تمام این مراحل منوط به اختصاص بودجه لازم است.

بر اساس این گزارش، هدایت تحصیلی فرآیند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان برای آشنایی با استعداد‌ها، علایق، توانایی و ویژگی‌های شخصیتی خویش از طریق مشاوره فردی، گروهی، ارزیابی‌ها، مصاحبه با والدین و تکمیل فرم‌های مشاوره است که طی آن دانش آموزان با رشته‌های تحصیلی مختلف و بر اساس علایق یک رشته تحصیلی را انتخاب می‌کند. هدایت تحصیلی از مورخ 24/12/95 به صورت شیوه‌نامه هدایت تحصیلی اجرا شده که امسال تعییراتی در آن اعمال شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha