چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: کودکان اوتیسمی با توجه به سن و سطوح بیماری آموزش‌های ویژه‌ای نیاز دارند و توجه والدین به علایم بارز در این بیماری منجر به تشخیص سریع آن می‌شود که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در روند درمان داشته باشد.

اوتیسم و نشانه‌های آن

سلامت نیوز:مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر گفت: کودکان اوتیسمی با توجه به سن و سطوح بیماری آموزش‌های ویژه‌ای نیاز دارند و توجه والدین به علایم بارز در این بیماری منجر به تشخیص سریع آن می‌شود که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در روند درمان داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،پیمان پیشگاهی ، با اشاره به اینکه این روزها نام بیماری اوتیسم بیش از گذشته مطرح می‌شود، اظهارکرد: این بیماری از دسته اختلالات نافذ رشدی و در طیف بیماری‌های اعصاب و روان کودکان با مشخصه‌های اصلی شامل عدم رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی، عاطفی و نداشتن مهارت‌های اجتماعی و عاطفی متناسب با سن است.

مدیرکل توانبخشی هلال احمر افزود: شناسایی این بیماری از طریق مراقبت کننده اصلی بیمار یا کودک انجام می‌شود که علایمی مانند عدم برقراری ارتباط چشمی، عدم ایجاد لبخند اجتماعی در سن 2تا3 ماهگی، عدم ایجاد افتراق بین چهره‌های آشنا با اشخاص ناشناس، نداشتن اضطراب از جدایی و ترس از افراد غریبه به صورت بارز در سن 8 ماهگی، بیش حسی یا کم حسی، خود زنی، عدم توجه و تمرکز، اجتناب از ارتباط با دیگران حتی مادر و نداشتن بازی‌های نمادین در سن 2 تا 7 سالگی را گزارش می‌دهند که با افزایش سن و رشد کودک و در شرایط شدید بیماری این علایم کاملا هویدا خواهد شد.

پیشگاهی با بیان این مطلب که این بیماری دارای طیف‌های متفاوت، از اوتیسم حاد تا سطوح شبه اوتیسم و ... است، تاکید کرد: این نشانه‌ها با افزایش سن و رشد کودک باعث ایجاد آسیب به وی خواهد شد و متاسفانه در خانواده‌های ناآگاه، در سنین زیر سه سالگی امکان تشخیص درست و قطعی برای اعلام این بیماری وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اوتیسم توسط متخصصان مغز و اعصاب تشخیص و سپس به متخصصان و کارشناسان کاردرمانی، گفتار درمانی و ... ارجاع داده می‌شوند، گفت: کودکان اوتیسمی با توجه به سن و سطوح بیماری آموزش‌های ویژه‌ای نیاز دارند که در صورت تشخیص و درمان به موقع می‌توانند وارد مدارس عادی و سطوح عالی دانشگاهی شوند.

مدیرکل توانبخشی با اشاره به اینکه اغلب این کودکان نسبت به تغییرات کوچک محیطی، واکنش‌های شدید و دور از انتظاری نشان می‌دهند، افزود: محرک‌های بسیار ساده مانند صدای کولر، چکه آب و ... می‌تواند این کودکان را به شدت متحول کند که باید در محیط کاردرمانی و با استفاده از تکنیک‌های متفاوت برطرف شود و پس از آن اقدام به آموزش کودکان خواهیم کرد، چراکه این کودکان به دلیل مشکلاتی که دارند نمی‌توانند در محیط‌های طبیعی آموزشی مثل مهد کودک، آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

پیشگاهی در ادامه خاطرنشان کرد: ایجاد یکپارچگی حسی و نرمال کردن اختلالات حسی کودکان، نخستین اقدام در اجرای روند درمانی کودکان اوتیسمی توسط درمانگر است و کودک باید به سطحی برسد که بتواند محیط اطراف خود را مانند کودکان طبیعی تحمل کند.

وی افزود: توجه والدین به علایم این بیماری برای تشخیص درست و به‌ هنگام می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در روند درمان و بهبود بیماری داشته باشد و کودکانی که در سنین بالاتر با تشخیص بیماری اوتیسم مراجعه می‌کنند به دلیل نداشتن مهارت‌های پایه و الزام به آموزش آنها، روند درمان کندتری خواهند داشت.

مدیرکل توانبخشی جمعیت هلال احمر در پایان خاطرنشان کرد: مرکز جامع توانبخشی هلال احمر نیز با سابقه طولانی در این زمینه در واحدهای مختلف مانند کاردرمانی، گفتار درمانی و ... برنامه‌های درمانی، آموزش‌ها، کاردرمانی جسمی و ذهنی و خدمات ویژه‌ای را براساس دستور پزشک متخصص به کودکان اوتیسمی ارایه می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha