چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 215677

اعتراضات چند هفته اخیر در مورد استخدام‌های گسترده و بی‌حساب و كتاب در روزهای پایانی فعالیت تیم شهرداری فعلی پایتخت باعث شد تا دیروز معاون منابع انسانی شهرداری تهران برای ادای توضیحات به صحن شورا بیاید.

بنیاد، باغ‌های تهران را حراج زد

سلامت نیوز: اعتراضات چند هفته اخیر در مورد استخدام‌های گسترده و بی‌حساب و كتاب در روزهای پایانی فعالیت تیم شهرداری فعلی پایتخت باعث شد تا دیروز معاون منابع انسانی شهرداری تهران برای ادای توضیحات به صحن شورا بیاید.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: تشكری‌هاشمی در ابتدا در مورد شائبات، سوالات و شایعات پیرامون استخدام‌های انجام شده در شهرداری تهران و استخدام‌های سال ٩٢ شركت بهره‌برداری مترو پاسخ داد و با بیان اینكه همزمان با توسعه مترو نیازمند افزایش تعداد پرسنل و نیروها بودیم، گفت: در سال ٨٦ تعداد ایستگاه‌ها ٥٠ تا بوده است و حالا تعداد ایستگاه‌ها به بیش از دو برابر رسیده است و نمی‌توانستیم با نیروی انسانی محدود كار را پیش ببریم.


وی با بیان اینكه بیان برخی موضوعات مبنی بر اینكه ٥٠ درصد نیروهای مترو بی‌سواد و مابقی نیز زیر دیپلم هستند توهین به پرسنل آموزش دیده و تخصصی است، افزود: كار مترو از هواپیما حساس‌تر است چرا كه در یك سانحه هوایی ممكن است نهایتا ٥٠٠ نفر دچار حادثه شوند اما در مترو با هر اشتباهی جان هزاران نفر به خطر می‌افتد. وی با اشاره به گزارش سازمان بازرسی كل كشور از وضعیت مترو و استخدام‌هایش با بیان اینكه سازمان بازرسی كل كشور سوالات خود را برای شركت مترو ارسال كرده اما بنا به دلایلی همچون زیاد بودن حجم سوالات و تنوع سوالات، كارشناسان نتوانستند در زمان مقرر پاسخ‌ها را ارسال كنند، اظهار كرد: زمانی همه پاسخ‌ها ارسال شد كه گزارش سازمان بازرسی منتشر شده بود و پس از آن نیز ما توضیحاتی را به سازمان دادیم و ابهامات‌شان مرتفع شد.
وی درخصوص به كارگیری نیروی انسانی ظرف ١٢ سال دوره مدیریتی شهرداری فعلی تهران گفت: ٥٤ هزار و ٤٣٠ نفر پرسنل شهرداری تهران در سال ١٣٨٤ و همزمان با آغاز دوره مدیریت آقای قالیباف در شهرداری تهران بود كه پس از گذشت ١٢ سال، تعداد نیروهای شهرداری تهران به ٥٥ هزار و ٥٩٤ نفر رسیده است یعنی در تمام طول ١٢ سال گذشته با وجود تعریف ماموریت‌های جدید اجرای پروژه‌های بزرگ تنها دو درصد افزایش نیروی قراردادی و استخدامی در شهرداری تهران داشته‌ایم.

معاون منابع انسانی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود و در تشریح فرآیند تبدیل وضعیت كاركنان قراردادی به ثابت و آزمایشی گفت: در سال ١٣٩٤ مكاتبات زیادی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شد كه نهایتا مجوزی از این سازمان اخذ شد كه براساس آن اجازه تبدیل وضعیت ٥ هزار نفر از نیروهای قراردادی به ثابت و آزمایشی داده شد البته در ذیل صدور این مجوز شروطی از جمله تصویب اعتبار لازم برای تبدیل وضعیت این افراد در شورای اسلامی شهر تهران و برگزاری آزمون در فضای رقابتی و حدود پست‌های بلاتصدی در شهرداری تهران اعلام شد. تشكری‌هاشمی درخصوص پست‌های بلاتصدی در شهرداری تهران گفت: این موضوع كه به عنوان یكی از شروط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور اعلام شده است، مورد توجه قرار گرفت به شكلی كه تعداد پست‌های شهرداری تهران براساس چارت تعیین شده ١٥ هزار و ٥٠٠ پست بوده كه از این میان ١٤ هزار پست دارای تصدی است و ١٥٠٠ پست بلاتصدی بود. این پست‌ها براساس ساختار دهه ٦٠ تعیین شده است و هیچ تغییری در طول سال‌های گذشته نداشته است. اعتبار لازم برای تغییر وضعیت نیروها نیز در بودجه سال ١٣٩٦ در نظر گرفته شد و مقدمات برگزاری آزمون در فضای رقابتی مهیا شد بنابراین هر سه شرط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور محقق شد.


تشكری‌هاشمی ادامه داد: در فرآیند تبدیل وضعیت آزمون استخدامی پرسنل مراحلی از جمله بررسی وضعیت موجود و نیازمندی، مكاتبه با سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت، اخذ مجوز ٥ هزار نفر، تایید شورای اداری- استخدامی، عقد قرارداد با سازمان سنجش، موقوف‌الاجرا شدن آن، برگزاری جلسات كارشناسی، تایید مجدد مجوز تبدیل وضعیت، ابلاغ دستورالعمل تبدیل وضعیت و برگزاری آزمون در دو مرحله سپری شد.


اما این گزارش ٢ ساعته واكنش‌هایی را نیز از سوی برخی اعضا به دنبال داشت كه شاید یكی از مهم‌ترین آنها انتقاد رحمت‌الله حافظی بود. وی در واكنش به گزارش منابع انسانی شهرداری با لحنی تند خطاب به تشكری گفت: آدرس غلط به مردم ندهید؛ صحبت‌های شما با گزارشات سازمان بازرسی تناقض دارد آمارهای اعلام شده نیاز به راستی‌آزمایی دارد و سازمان بازرسی اعلام كرده پاسخ‌ها قابل قبول نیست. براساس گزارش سازمان بازرسی ۹ هزار نفر اختلاف بین آمار نیروی انسانی در گزارش شهرداری و سازمان بازرسی وجود دارد. او همچنین با اشاره به كمبود واگن‌های مترو تصریح كرد: شهرداری ۶۰۰ واگن از برنامه عقب است و این مساله ارتباطی با بحث بودجه ندارد.


محمد سالاری نیز یكی دیگر از اعضایی بود كه نسبت به گزارش معاون منابع مالی شهرداری واكنش نشان داد. وی درعین حال كه این گزارش را گزارشی كارشناسی می‌خواند تاكید كرد: براساس گزارش شهرداری فقط ۲ درصد افزایش در تعداد پرسنل شهرداری صورت گرفته است. این افزایش ۲درصدی با واقعیت‌های موجود تطابق ندارد. چه خوب بود این گزارش را دراختیار اعضای شورا نیز قرار می‌دادند. همچنین برای رفع هرگونه ابهامی بهتر است اسامی پرسنل شهرداری كه تغییر وضعیت داده شده‌اند و ۵۰ هزار نفری كه استخدام شده‌اند اعلام شوند. علیرضا دبیر، رییس كمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: به نظر می‌رسد در بحث استخدام‌ها باید كمیته‌ای تشكیل شود تا صحت و سقم آن مشخص شود و مشخص شود چه كسانی استخدام شده‌اند و در چه شركت و سازمان‌هایی به كار گرفته شده‌اند؟


دبیر افزود: من نمی‌دانم دوستان چطور الان و در این روزهای پایانی وارد این موضوع شده‌اند درحالی كه دو – سه سال قبل ما به این موضوع ورود كردیم و از شهرداری جواب خواستیم ولی افرادی، آمدند و شروع كردند به پرونده‌سازی علیه من. برای خانه ما بپا گذاشتند... از خانواده و همسرم فیلم و عكس گرفتند و شایعات زیادی را منتشر كردند... ولی ما باز هم كار خودمان را كردیم.


باغ فروشی در پایتخت
همچنین دیروز موضوع باغ‌های تهران باز هم سوژه شورا بود. در این جلسه محمد حقانی، رییس كمیته محیط زیست شورا دراعتراضی در مورد فروش بی‌رویه و بی‌حساب و كتاب باغ‌های تهران گفت: از بنیاد مستضعفان می‌خواهیم كه باغات را نگهداری كنند و در تعاملاتی كه با شهرداری دارند این باغات به شهرداری واگذار و برای ایجاد فضای سبز استفاده شود. محمد حقانی با اشاره به مزایده برخی باغات تهران توسط بنیادها اظهار داشت: سرنوشت باغ‌های تهران سرنوشت عجیبی است. از ابتدای انقلاب با وجود اینكه قانون حفظ و گسترش باغات اجرایی نشده است، این باغات بیشتر برای افراد ثروتمندی بوده كه از كشور فرار كرده‌اند و امروز در اختیار بنیادها قرار گرفته است. حقانی افزود: بنیادهای مختلف نسبت به نگهداری باغات در شهر تهران همتی نداشته‌اند ودر حال حاضر نیز تعداد زیادی از باغات را یكی از بنیادها برای فروش به مزایده گذاشته است.


حقانی با اشاره به مزایده برخی از این باغات به دست بنیاد مستضعفان گفت: با توجه به اینكه بنیاد مستضعفان تعداد زیادی از باغات را در شهر تهران به مزایده برای فروش گذاشته است، حداقل ترتیبی اتخاذ شود تا شهرداری تهران این باغات را خریداری و در اختیار مردم قرار دهد. حقانی گفت: قطعا شورای بعدی با ساخت ‌وسازها در باغات مخالفت می‌كند و نخواهد گذاشت باغات تخریب شود. وی همچنین درخصوص تذكر هفته گذشته خود در صحن علنی شورای شهر تهران مبنی بر خرید یك ساختمان برای اداره كل حراست شهرداری تهران گفت: با توجه به بررسی مجدد بنده ظاهرا این كار در حال انجام است لذا از رییس شورای اسلامی شهر تهران درخواست می‌كنم كه مانع انجام این كار شوند چرا كه در شرایط مالی امروز شهرداری تهران، نباید این اتفاق بیفتد. در ادامه تذكر این عضو شورای شهر تهران، مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز درخصوص فروش برخی باغات توسط بنیادها گفت: بی‌تردید این زمین‌ها باغ خواهند ماند و كسی فكر نكند بتواند این باغات را با قیمت پایین خریداری كند و بعد در آنها برج بسازد. اینها فضای سبز و باغ هستند كه طبق پهنه خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha