یکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰

رشد عاطفی و احساسی و تربیت، نقشی جدی در آینده جوانان خواهد داشت.تربیت ناسالم و خلأهای عاطفی و احساسی نیز سر منشاء بسیاری از انحرافات نوجوانان و جوانان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آریا، در قرآن سوره نور آمده است : خداوند عالم هیچ قوم و طایفه ای را متعالی نمی کند مگر اینکه هر یک از افراد آن طایفه خودشان را مترقی و متعالی کنند .
این آیه بر این تاکید دارد که سعادت، سلامت و موفقیت فردی و اجتماعی در هر جامعه ای معلول تعلیم و تربیت افراد آن جامعه است ، یعنی تا افراد جامعه خوب تعلیم و تربیت نشوند ، مسائل و مشکلات تمام نمی شود .
تاثیر خانواده بر فرهنگ ؛
خانواده اولین مرکزی است که تربیت در آن بار می گیرد ، هر کودکی که به دنیا می آید طبق جهان بینی اسلامی ،آلودگی ندارد و پاک و منزه است و فقط سرمایه های توارثی به همراه می آورد ، اما نکته مهم اینجاست عوامل و عناصر عدیده ای که در خانواده وجود دارد بخصوص مهمترین آن در شکل گیری الگوهای پنداری ، رفتاری و گفتاری نوزاد شروع به اثر گذاری می کند و شخصیت کودک در خانواده شکل می گیرد.
تبعات خلأ عاطفی ؛
بزهکاری ، فساد اخلاقی، اعتیاد به مواد الکلی، مواد دخانی و مسائل عدیده دیگر که تا دوران تشکیل زندگی جدید نیز به همراه افراد است از تبعات خلأهای عاطفی در زندگی افراد می باشد .
تاثیر آموزش و پرورش در تربیت فرزندان ؛
مدرسه آغاز آموزش رسمی است . در این مکان مهمترین نقش را برنامه های آموزشی و پرورشی بازی می کند و بعد از آنها عواملی مثل کتاب و معلم این وظیفه را به عهده دارند ، ولی اصلی ترین عامل برنامه های اموزشی و پرورشی است که به صورت دقیق ، مدرن و مصوب طراحی شده و به مدارس جهت احراز ارائه می شود.
البته سایر عواملی که نوجوانان را تحت تاثیر قرار می دهد رسانه های ارتباط جمعی از جمله اینترنت ، رادیو ، تلویزیون ، روزنامه و مجلات می باشند و هرکدام به نوبه خود بر رشد و تکامل تاثیر زیادی می گذارند.
رشد و تکامل دارای جنبه های جسمی ،ذهنی ، اجتماعی و فرهنگی، احساسی، عاطفی و ارزشی و اعتقادی است .
وقتی رشد جسمی افراد تامین شود ، رشد ذهنی وی به خوبی رشد می کند و اگر این دو جنبه رشد خوبی داشته باشند ، رشد احساسی ، عاطفی مکمل آنها می شود .
آخرین رشد ، رشد ارزشی است که تکمیل کننده است . حال اگر نقصانی در رشد احساسی، عاطفی ، ارزشی و اعتقادی ایجاد شود ، سایر جنبه های رشد صدمه می بینند ، وقتی فرزندان از مهر و محبت لازم از سوی والدین محروم می شوند بعد احساسی و عاطفی ضعیفی خواهند داشت . همین امر زمینه ای برای صدمات وارده به جنبه های رشد وی می شود .
احساس کمبود محبت باعث ایجاد عقده و گره هایی در آنها شده و بسیاری از بزهکاری ها و نابهنجاریهای پنداری و رفتاری نوجوانان را موجب می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha