چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
کد خبر: 215698

یک بررسی جدید نشان می‌دهد که بیدارخوابی شب‌های امتحان ممکن است به گرفتن نمره بهتر منجر نشود.

خطر کم خوابی شب امتحان برای نمره شما!

سلامت نیوز: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که بیدارخوابی شب‌های امتحان ممکن است به گرفتن نمره بهتر منجر نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه از سی‌ان‌ان این بررسی که نتایج آن در ژرونال Scientific Reports منتشر شده است، نشان می‌دهد دانشجویان کالج که هرروز در زمان معینی به خواب نمی‌روند و بیدار نمی‌شوند، با احتمال بیشتری ممکن است نمره‌های پایین‌تر بگیرند.


پژوهشگران در این بررسی از ۶۱ دانشجوی کالج هاروارد خواستند برای ۳۰ برنامه خواب‌وبیداری‌شان را به‌طور آنلاین ثبت کنند. پژوهشگران دو گروه را در میان این دانشجویان شناسایی کردند: افرادی هرروز در زمان معینی می‌خوابیدند و در زمان معینی بیدار می‌شدند، یعنی الگوی خواب منظم داشتند و آن‌هایی زمان‌های خواب‌وبیداری‌شان در هرروز متفاوت بود یا الگوی خواب نامنظمی داشتند.


تفاوت‌های متعدی میان این دو گروه با عادات خواب منظم و نامنظم مشاهده شد، ازجمله تفاوت‌های عمده در میانگین نمره‌ها. این پژوهشگران از یک مقیاس ۱۰۰ نمره‌ای برای نامنظمی خواب استفاده کردند، که در آن هر چه الگوی خواب نامنظم‌تر بود، فرد نمره پایین‌تر می‌گرفت. نتایج نشان داد که به ازای هر ۱۰ نمره افزایش در این مقیاس معدل کل فرد ۰.۱ نمره افزایش می‌یافت.


این پژوهشگران دریافتند که در افرادی که الگوی خواب نامنظم دارد، آزادی شبانه هورمون ملاتونین با تأخیری ۳ ساعته صورت می‌گیرد. ملاتونین نقش مهمی در تنظیم ساعت شبانه‌روزی ما دارد. معمول در هنگام شب ساعت بیولوژیک بدن پیام برای آزاد شدن شبانه ملاتونین را صادر می‌کند. آزاد شدن دیرهنگام ملاتونین باعث می‌شود، ساعت شبانه‌روزی بدن دچار تأخیر شود.


یک یافته دیگر در افراد با الگوی خواب نامنظم قرارگیری کمتر در معرض نور خورشید در طول روز و قرارگیری بیشتر در معرض نورهای فلورسنت در شب است. این عامل هم می‌تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل کند.


به گفته این پژوهشگران این بررسی به‌طور قطعی رابطه سببی میان عادات نامنظم خواب و نمره‌های پایین‌تر دانشجویان را ثابت نمی‌کند و ممکن است پای عوامل دیگری هم در میان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha