گردن‌ درد به دلایل مختلف مانند اسپاسم عضلانی، آرتروز و یا دیسك گردن ایجاد می‌شود و ممكن است در هر سنی به وجود آید.

پایین نگهداشتن سر در طول روز، موجب آرتروز گردن در كارمندان می‌شود
سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز گفت: كارمندان و افرادی كه در طول روز سر را به سمت پایین نگه‌ می‌دارند در معرض ابتلا به گردن ‌درد و آرتروز گردن قرار دارند و باید عضلات گردن را تقویت كنند.

دكتر شاهین گوهرپی در گفت‌وگو باایسنا  اظهار داشت: گردن‌ درد به دلایل مختلف مانند اسپاسم عضلانی، آرتروز و یا دیسك گردن ایجاد می‌شود و ممكن است در هر سنی به وجود آید.

وی افزود: فعالیت‌های ورزشی سنگین و همراه با چرخش مهمترین علت گردن‌ درد در دوران نوجوانی و جوانی است.

گوهرپی تصریح كرد: انجام حركات ورزشی سنگین و همراه با چرخش موجب اعمال فشار بر مهره‌های گردن و اسپاسم عضلات می‌شود كه به جوانان و نوجوانان توصیه می‌شود از بلند كردن وزنه‌های سنگین و قراردادن آنها بر روی شانه‌های خودداری كنند.

وی خاطرنشان كرد: آرتروز مهمترین علت گردن ‌درد در دوران میانسالی است كه موجب احساس درد در ناحیه گردن و اندام فوقانی می‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی بیان كرد: دیسك در مهره‌های گردن از دیگر دلایل گردن ‌درد است كه امكان بروز آن در هر سنی وجود دارد. درد ناشی از دیسك همراه با احساس كرختی و سوزش است و تا دست‌ها كشیده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: علت احساس سرگیجه و درد در ناحیه پس سر در صورتی كه نتیجه تست‌های عصبی منفی باشد، ضعف عضلات است كه این مساله قابل درمان است.

گوهرپی گفت: بیشتر افرادی كه پشت میزنشین هستند، مانند كارمندان از ضعف عضلات ناحیه گردن رنج می‌برند. ضعف عضلات گردنی موجب گردن ‌درد و وارد آمدن فشار بر ریشه‌های عصبی می‌شود.

وی افزود: ورزش بهترین روش تقویت عضلات گردن است و با انجام ورزش‌های مناسب و تحت نظارت پزشك می‌توان مانع بروز گردن‌ درد شد.

این متخصص فیزیوتراپی تصریح كرد: تقویت عضلات گردن، شانه‌ها و بخش فوقانی قفسه سینه كار دشواری نیست و با انجام حركات ورزشی می‌توان مانع ضعف عضلات و فشار بر اعصاب شد.

وی خاطرنشان كرد:‌ زمانی كه فردی به گردن‌ درد مبتلا می‌شود ابتدا باید علت گردن ‌درد مشخص شود كه این كار با انجام رادیوگرافی، نوار عصب و عضله و MR امكان‌پذیر است. پس از تشخیص علت دقیق گردن‌ درد، نوع درمان تعیین می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز بیان كرد: قرار دادن یك توپ كوچك در مقابل پیشانی و فشار دادن سر به سمت جلو، بالا آوردن و چرخاندن شانه‌ها از جمله حركات ورزشی مفید است كه موجب تقویت عضلات گردن و شانه‌ها می‌شود.

گوهرپی گفت: به كارمندان و افراد پشت میزنشین توصیه می‌شود هر 2 ساعت یك بار از جای خود بلند شده و این حركات ورزشی را انجام دهند.

وی افزود: بی‌توجهی به ضعف عضلات و گردن‌ درد موجب پیشروی این عارضه می‌شود كه می‌تواند بر كیفیت زندگی فرد تاثیرگذار باشد.

این متخصص فیزیوتراپی تصریح كرد: تنها در مواردی كه دیسك بین مهره‌های گردن به سمت بیرون آمده باشد نیاز به جراحی وجود دارد و بیشتر موارد گردن‌ درد با ورزش و تقویت عضلات گردن رفع می‌شود.

گوهرپی خاطرنشان كرد: استفاده از گردن‌بندهای طبی توصیه می‌شود ولی نوع گردن ‌بند را باید پزشك تعیین كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha