یکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 21578

با تولید‌٣٠داروی جدید بیوتكنولوژی دركشورتا پایان سال آینده ،ایران در جمع پنج قدرت بیوتكنولوژی دارویی آسیاقرار خواهد گرفت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی كه در گردهمایی تولید دارو و تجهیزات بیوتكنولوژی سخن می‌گفت خاطرنشان كرد: بیوتكنولوژی یك شاخه جدیدی از علم است كه پاسخگوی بسیاری از نیازهای بشری محسوب می‌شود و با توجه به خصوصیات خاص محصولات بیوتكنولوژی در حال حاضر دنیا از مواد شیمیایی به سمت مواد بیوتكنولوژی در حال حركت است كه باید ایران نیز در این مسیر گام بردارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینكه بخش اقتصاد و داروی دنیا حدود 120 هزار میلیارد تومان است، تصریح كرد: از این مبلغ حدود 53 میلیارد دلار در دنیا به محصولات بیوتكنولوژی اختصاص داده شده و حدس ما این است كه در 20 سال آینده 50 درصد داروها، داروهای بیوتكنولوژی خواهند بود.


وی افزود: در این راستا هزینه‌های سرسام‌آوری صرف تولید این داروها می‌شود تا به بازار ارائه شوند كه از این طریق نیز هزینه‌های ما نیز بالا می‌رود.

وحید دستجردی با بیان این كه امروز حدود 140 دارو از طریق بیوتكنولوژی تولید می‌شود، خاطرنشان كرد: كشورهای معدودی در آمریكا و اروپا حدود 85 درصد تولید داروهای بیوتكنولوژی را بر عهده دارند و در آسیا نیز تنها پنج كشور وارد تولید داروهای بیوتكنولوژی شده‌اند كه ژاپن در راس این كشورها قرارداشته و ایران نیز پنجمین كشور به شمار می‌رود؛ بنابراین باید در عرصه‌ آسیا و جهان برای خودمان طراحی كنیم كه در این عرصه چه نقش‌آفرینی خواهیم داشت.

وی تصریح كرد: در حال حاضر نقشه جامع علمی كشور، نقشه نظام سلامت، چشم‌انداز ایران 1404 و سیاست‌های كلی چشم‌انداز، راه را برای رسیدن به ایران 1404 نشان داده‌اند كه بر این اساس ایران باید در عرصه‌ بیوتكنولوژی نقش‌آفرینی جدی داشته باشد.

وحید دستجردی با بیان این كه در حال حاضر برای حدود پنج تا هفت داروی بیوتكنولوژی كه وارد كشور می‌شود حدود 250 میلیارد تومان عرض از كشور خارج می‌شود، خاطرنشان كرد: شاید تنها فاكتور 7 و 8 در سال بالای 100 میلیارد تومان هزینه برای كشور داشته باشد كه برخی، هزینه‌های سرسام‌آوری به مردم تحمیل می‌كنند.

وی افزود: به عنوان مثال، دوره دارویی هرستین كه برای درمان سرطان سینه مصرف می‌شود 50 میلیون تومان هزینه دارد كه بیمه‌ها نیز آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و چنانچه در نظر بگیریم حدود هفت هزار مورد سرطان پستان در كشور وجود دارد كه نیازمند داروی هرستین هستند كه برخی خانواده‌ها باید برای تامین این هزینه زندگی خود را بفروشند تا بتوانند آن را پرداخت كنند. البته، برخی تجویزها توسط پزشكان نیز در استفاده از این دارو غلط است.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: اگر ما نتوانیم برنامه ریزی جدی در عرصه‌ بیوتكنولوژی در دنیا داشته باشیم ظرف پنج سال آینده با توجه به نیاز جدی به داروهای بیوتكنولوژی و توجه دنیا به این نوع محصولات شاید مجبور شویم كه حدود هزار میلیارد تومان برای ورود این گونه داروها ارز مصرف كنیم كه در این صورت نظام دارویی و سلامت كشور مختل خواهد شد.

وی با بیان این كه در حال حاضر 12 دارو از انواع داروهای بیوتكنولوژی و واكسن‌ها را در داخل كشور تولید می‌كنیم، گفت: از این طریق 250 میلیارد تومان صرفه‌جویی در كشور داشته‌ایم و حدود 9 تا 11 مورد داروی جدید بیوتكنولوژی در حال انجام و سرمایه‌گذاری شده است كه تنها شش قلم دارو با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال انجام است كه امیدواریم امسال پس از انجام مرحله‌ كیلینیكال تریال به بازار عرضه شوند.

وحید دستجردی ادامه داد: به نظر می‌رسد كه سرمایه‌گذاری خوبی در عرصه‌ بیوتكنولوژی را آغاز كرده‌ایم اما كافی نیست چرا كه دنیا در این عرصه به سرعت در حال پیشرفت است و ایران نیز باید كارهای بزرگی را در این زمینه آغاز كند و دانشمندان و محققان نیز باید تلاش و همت مضاعفی در این زمینه داشته باشند.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: بر اساس ماده 87 قانون برنامه چهارم باید 30 درصد ارزبری را در كشور در حوزه واردات داروها كاهش می‌دادیم كه این امر در حال حاضر محقق نشده است كه امیدواریم با سرمایه‌گذاری بر روی داروهای بیوتكنولوژی بتوانیم به این هدف و اهداف خود در برنامه پنجم توسعه برسیم.

وی با بیان این كه طبق سند ملی زیست فناوری باید نزدیك به 40 داروی بیوتكنولوژی در كشور تولید كنیم خاطرنشان كرد: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام كرده كه تا پایان سال 90، 30 مورد داروهای بیوتكنولوژی در كشور را تولید خواهد كرد. كه به نظر تعداد كمی است چرا كه در حال حاضر در دنیا 140 داروی بیوتكنولوژی تولید می‌شود و هر روز نیز داروهای بیشتر و جدیدتری به بازار ارائه می‌شود كه ما نیز مجبور به واردات این داروها خواهیم بود.

دستجردی با بیان این كه در تولید داروهای بیوتكنولوژی در منطقه اول هستیم، گفت: در حال حاضر برای دست یافتن به رتبه‌ چهارم تولیدات محصولات بیوتكنولوژی در آسیا نیاز به تلاش و همكاری بیشتری در كشور هستیم چرا كه باید كشورهایی مانند چین، هند و كره جنوبی را پشت سر بگذاریم.

وی خاطرنشان كرد: در 15 سال پیش تنها دو تا چهار نیروی انسانی در حوزه‌ بیوتكنولوژی در كشور فعال بودند كه در حال حاضر 109 نفر نیروی متخصص در حوزه بیوتكنولوژی فعالیت می‌كنند كه امیدواریم با انجام برخی تنها مانند دكتری از طریق پژوهش تا سال 90 این تعداد به 140 نفر در سال افزایش یابد.

وحید دستجردی ادامه داد: در 15 سال پیش تنها شش مقاله در زمینه بیوتكنولوژی وجود داشت كه در سال گذشته مقالات این حوزه به بالای 500 مقاله رسیده است.

همچنین در حال حاضر حدود 12 شركت در حوزه‌ بیوتكنولوژی فعالیت می‌كنند كه جزو دستاوردهای بزرگی است كه در چند سال اخیر كشور از آنها بهره‌مند شده است.

 وی خاطرنشان كرد: باید به برخی از شركت‌های دانش بنیان اعتماد كرد و برخی مراحل بالینی طرح‌ها به این شركت‌ها سپرده شود. همچنین باید پروسه‌های صدور مجوز داروها به خصوص داروهای بیوتكنولوژی تسهیل و از شركت‌های فعال در حوزه‌ی بیوتكنولوژی حمایت شده و تسهیلات مناسب به آنها داده شود كه با تصویب لایحه‌ حمایت از شركت‌های دانش‌بنیان در مجلس امیدواریم این امر محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha