یکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 21580

بر اساس گزارش جدید برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز که هفته گذشته در جهان انتشار یافت، با توجه به کاهش تعداد افراد جدیدی که به عفونت اچ آی وی مبتلا گشته اند و مرگ های ناشی از بیماری ایدز ، این همه گیری در حال تغییر مسیر است. این دو مورد باعث تثبیت تعداد کل افرادی است که در دنیا با اچ آی وی زندگی می کنند.

اطلاعات مربوط به گزارش برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز2010 در خصوص همه گیری جهانی ایدز نشان می دهد که حدود 2.6 میلیون نفر (2.3-2.8 میلیون) به تازگی به ویروس اچ آی وی مبتلا شده اند که این تخمین در حدود 20% کمتر از آمار افراد مبتلا در سال 1999 که 3.1 میلیون نفر ( 2.4-2.9) بوده است، می باشد.
در سال 2009، 1.8 (2.1-1.6) نفر به علت بیماری ایدز جان خود را از دست دادند. تقریبا کمتر از یک پنجم 2.1 میلیون ( 2.3- 1.9 میلیون)  افرادی که در سال 2004 به این علت فوت کرده اند.
در پایان سال 2009، 33.3 میلیون نفر ( 35.3-31.4) با اچ آی وی زندگی می کردند، کمی بیشتر از 33.8 (34.7- 30.9) در سال 2008. این افزایش آمار به علت بالا رفتن میزان دسترسی به درمان با داروهای ضدرتروویسی و در نتیجه افزایش طول عمر افرادی است که با اچ آی وی زندگی می کنند .
آقای میشل سیدیبه، مدیر اجرایی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز گفت که ما تراژدی همه گیری ایدز را با اقدامات قوی و انتخاب درست شکسته ایم، سرمایه گزاری در پاسخ به ایدز جواب داده است اما دست یافته ها همچنان شکننده اند- چالش روبروی ما در حال حاضر این است که چگونه همه با هم این پیشرفت را سرعت بخشیم.
تخمین زده شده است که در پایان سال2009:
33.3 میلیون نفر(31.4-35.3 میلیون) در جهان با اچ آی وی زندگی می کرد اند
2.6 میلیون نفر(2.3 – 2.9 میلیون) جدیدا به عفونت اچ آی وی مبتلا گشتند
1.8 میلیون نفر(1.6-2.1 میلیون) به علت بیماری ایدز فوت کرده اند.
 
پیشگیری کارساز است
 
گزارش 2010 شامل اطلاعات اولیه اچ آی وی از 182 کشور جهان است که شامل کارنامه های کشور به کشور است. این گزارش شواهد جدیدی ازنتایج چشمگیری در بسیاری از کشورهایی که بالاترین آمار را داشته اند از سرمایه گزاری در برنامه های پیشگیری از اچ آی وی ارائه می دهد.
از سال 2001 تا 2009، آمار عفونت های جدید اچ آی وی ثابت مانده است یا در حداقل 56 کشور جهان بیش از 25% کاهش داشته، که شامل 34 کشور جنوب صحرای آفریقا، 5 کشور با بالاترین آمار همه گیری در منطقه، 4 کشور اتیوپی، آفریقای جنوبی، زامبیا و زیمباوه می شود. بیش از 25% آمار عفونت های جدید اچ آی وی کاهش داشته درحالی که آمار در نیجریه ثابت مانده است.
جنوب صحرای آفریقا همچنان بالاترین آمار همه گیری را در منثطقه با 69% غفونت های جدید اچ آی وی به خود اختصاص داده است . در 7 کشور، بیشتر در اروپای شرقی و آسیای میانه، آمار عفونت های جدید اچ آی وی 25% افزایش نشان داده است.
در میان افراد جوان در 15 کشور با بیشترین آمار ابتلا در صد عفونت های جدید 25 % کاهش داشته است که نشانگر رعایت کردن و داشتن رابطه جنسی امن تر در میان جوانان است.
در آفریقای جنوبی آمار ابتلا به عفونت های جدید به اچ آی وی در میان افراد 18 سال شدیدا کاهش پیدا کرده است و از 1.8% در سال 2005 به 0.8% در سال 2008 رسیده است و در میان زنان بین 15-24 سال از 5.5% به 2.2% در ساله های 2003 و 2008 کاهش نشان داده است.
 
در 59 کشور شامل 18 از 25 کشور با بالاترین شیوع اچ آی وی گزارش داده شده است که کمتر از 25% مردان در 12 ماه سال با بیشتر از یک نفر رابطه جنسی داشته اند. 84 کشور گزارش داده اند که همین روند در میان زنان دیده شده است.
استفاده از کاندوم و در دسترس بودن آن به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. 11 کشور از بورکینا فاسو تا هند و پرو گزارش 75% استفاده از کاندوم را در رابطه جنسی با خطر بالا داشته اند.
اطلاعات 78 کشورنشان می دهد که استفاده کاندوم در میان مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند بیش از 50% در 54 کشور بوده است. گزارش استفاده در کاندوم توسط تن فروشان نیز قابل تحسین است. در 69 کشور، بیش از 60% تن فروشان با آخرین مشتری خود از کاندوم استفاده کرده اند. دسترسی به خدمات پیشگیری از اچ آی وی شامل برنامه های کاهش آسیب برای افرادی که اعتیاد تزریقی دارند به 32% رسیده است- کمتر از آنچه که نیاز است تا معتادین تزریقی را درسراسر جهان از ابتلا به اچ آی وی محافظت کرد. اگرچه ، خیلی از کشورها ختنه را در برنامه های پیشگیری خود آورده اند اما هنوز درک عمومی در این رابطه در سطح پایین مانده است و  هیچ تاثیرچشمگیری در آمار عفونت های جدید به اچ­آی وی نداشته است.
 
ابتلا به عفونت های جدید اچ ای وی روند آرامی دارد اما هنوز موفقیت سرعت درمان 2 به 1 است
 
اگرچه تعداد عفونت های جدید  اچ آی وی در حال کاهش است اما از هر نفر تحت درمان اچ آی وی ، 2 نفر جدید به اچ آی وی مبتلا می شوند. سرمایه گزاری بر برنامه های پیشگیری از اچ آی وی در مجموع کافی یا موثر نبوده است. سرمایه گزاری های پیشگیری شامل 22% کل هزینه های مربوط به ایدز در کشور های با درآمد متوسط یا کم می شود.
 
کاهش مرگ ومیر های مربوط به ایدز
 از آنجا که دسترسی به درمان وسعت پیدا کرده است بیشرافراد زندگی طولانی تری پیدا کرده اند و مرگ های ناشی از بیماری ایدز کمتر شده است.
تعداد کل افرادی که تحت درمان قرار دارند از 5 سال گدشته 7.5 برابر شده است. در مقایسه با 700.000 نفر در سال 2004 تعداد 5.2 میلیون نفر در سال 2009 به داروهای حیاتی دسترسی داشته اند.
در قیاس با سال گذشته، 1.2 میلیون نفر تحت درمان قرار گرفته اند که نسبت به سال 2008، 30% افزایش داشته است. به علاوه عامل دومی برای متوقف ساختن عفونت های جدید اچ­آی وی با افزایش دسترسی به داروهای درمانی اچ آی وی بوده است.
اگر چه نزدیک 2 برابر افراد یعنی  10 میلیون نفر هنوز منتظر درمان هستند. شواهد جدید حاکی از آن است که با بالا رفتن درمان تعداد مرگ در میان جمعیت در مناطق با شیوع بالا، کاهش داشته است.
نتایج بهتر از این می توانست باشد، در جنوب صحرای آفریقا اکثر افراد دیر تحت درمان با داروهای ضد رتروویروسی قرار می گیرند که تاثیر کلی برنامه های درمان اچ آی وی را محدود می کند. کشورها در ادغام کردن برنامه های اچ آی وی و سل روند خوب اما آهسته ای داشته اند.
 
پیشرفت چشمگیری در متوقف کردن ابتلای کودکان به اچ آی وی – بیشتر کشور ها کلید موفقیت را در دست گرفته اند
 
از آنجا که کشورهای متعددی از رژیم های درمان موثری جهت پیشگیری از انتقال اچ آی وی به کودکان استفاده می کنند تعداد کل کودکان به دنیا آمده با اچ آی وی کاهش یافته است. در سال 2009، حدود 370.000 ( 510.000-230.000) کودک به اچ آی وی مبتلا بودند که نسبت به 5 سال گذشته 24% کاهش نشان داده است.
در جنوب صحرای آفریقا، دست یافته های چشمگیری مشاهده شده و غفونت های جدید اچ آی وی در میان کودکان 33% کاهش نشان داده است. در حال حاضر فقط 14 کشور شمارش شده که 80% چالش ارائه خدمات برای پیشگیری از انتقال از مادر به کودک داشته است. کشور نیجریه به تنهایی 32% به چالش جهانی کمک می کند.
 
حقوق بشر بخشی از استراتژی ایدز است اما کاملا اجرا نمی گردد
 
این گزارش شامل اطلاعات جدیدی است که نشانگر آن است که تلاش های حقوق بشر به طور زیادی در استراتژی ملی ایدز ادغام شده است، به طوری که 89% از کشورها در استراتژی ایدز خود صریحا حقوق بشر را تصدیق کرده و به آن اشاره می کنند و 91% از کشورها برنامه هایی برای کاهش انگ و تبعیض دارند.
اگر چه، قوانین کیفری مانع از دسترس به خدمات مربوط به ایدز می شود- 79 کشور در سراسر جهان داشتن رابطه جنسی با جنس موافق را جرم دانسته و 6 کشور مجازات مرگ دارند. در منطقه پاسفیک آسیا، در 90% از کشورها قوانین بر خلاف حقوق افرادی است که با اچ آی وی زندگی می کنند.
 
تقاضا فراتر از منابع عرضه شده است
 
در سال 2009، برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز مبلغ 15.9 میلیارد دلار را برای پاسخ به ایدز تخمین زده است. 10 میلیارد دلار کمتر از نیاز سال 2010 و این طور به نظر می رسد که کمک های نقدینگی منابع بین المللی کاهش یافته است. کمک های کشورهای اهدا کننده در سال 2009 در پاسخ به ایدز 7.6 میلیارد دلار بوده است که این مبلغ کمتر از 7.7 میلیارد دلار موجود سال 2008 بوده است. کاهش در سرمایه گزاری های بین المللی، بیشتر کشورهای با در آمد پایین را تحت تاثیر قرار خواهد داد چرا که 90% از برنامه های ایدز این کشورها بر اساس بودجه بین المللی است.
این گزارش بر نیاز فوری سرمایه گزاری پایدار و افزون همچنین مشارکت مالی کشور ها تاکید دارد. بسیاری از کشور ها کمبود سرمایه گزاری داشته و نیاز به افزایش تعهدات مالی برای پاسخ افزون و پایدار به ایدز دارند. اولویت شاخص محلی سرمایه گزاری که به وسیله برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز تهیه شده است نشان می دهد که تقریبا نیمی از 30 کشور در جنوب صحرای آفریقا کمتر از نصف توان خود --  متناسب با با مسئولیت آن ها در برابر این بیماری و منابع موجود دولت—را هزینه می کنند. این شاخص همچنین نشان می دهد بعضی از کشور های در حال توسعه که دارای اقتصادهای قوی هستند می توانند سهم پایداری از منابع مورد نیاز خود را از منابع محلی تهیه نمایند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha