شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 215815

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است. اتفاقی ناخوشایند که قابل پیشگیری است. با این حال ترک سیگار تصمیمی دشوار است اما اگر از مزایای جسمانی آن بیشتر مطلع شویم می توانیم انگیزه ترک این بلای خانمان سوز را در افراد سیگاری ایجاد کنیم.

سلامت نیوز:سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جهان است. اتفاقی ناخوشایند که قابل پیشگیری است. با این حال ترک سیگار تصمیمی دشوار است اما اگر از مزایای جسمانی آن بیشتر مطلع شویم می توانیم انگیزه ترک این بلای خانمان سوز را در افراد سیگاری ایجاد کنیم.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از شفقنا زندگی، جدول زمانی زیر، اتفاقاتی که در بدن ما بعد از ترک سیگار می افتد نشان می دهد:

۱ ساعت بعد: تنها به فاصله ۲۰ دقیقه از آخرین سیگاری که دود کنید، ضربان قلب کاهش می یابد و به حالت نرمال خود باز می گردد. فشار خون شروع به پایین آمدن می کند و وضعیت گردش خون بهتر می شود.

۱۲ ساعت بعد: بدن خودش را از مونوکسید کربن ناشی از سیگار پاک می کند. سطح این گاز به سطح نرمال خود باز می گردد و سطح اکسیژن بدن بالا می رود.

۱ روز بعد: ریسک حمله قلبی شروع به پایین آمدن می کند. فشار خون فرد کم کم پایین می آید و خطر ابتلا به بیماری قلبی به خاطر فشار خون بالای ناشی از سیگار کشیدن رو به کاهش می گذارد. در مدت کوتاه سطح اکسیژن بالا خواهد رفت و انجام فعالیت ورزشی آسان می شود و عادت های یک قلب سالم افزایش می یابد.

۲ روز بعد: با التیام اعصاب مربوط به بویایی و چشایی، میزان حس فرد از بوهای اطراف بالا می رود و طعم ها را واضح تر درک می کند.

۳ روز بعد: سطح نیکوتین بدن افت می کند. در این بازه زمانی دمدمی مزاج بودن و رنجیده خاطر شدن، سردردهای شدید و ولع شدید را تجربه خواهد کرد.

۱ ماه بعد: عملکرد ریه رو به بهبود می گذارد. کاهش سرفه و کوتاه شدن تنفس و احیای توانایی برای دویدن و پریدن را تجربه خواهد کرد.

۱ تا ۳ ماه بعد: گردش خون به بهبود خود ادامه می دهد.

۹ ماه بعد: شش ها به نحو بارزی درمان شده اند. ساختارهای ظریف و مو مانندی که با نام سیلیا درون شش ها به بیرون راندن بلغم از شش ها و مبارزه با عفونت ها کمک می کنند بهبود می یابد. کاهش تکرر عفونت های ریوی به خاطر آسان شدن کار این ماده تجربه دیگر سیگاری ها است.

۱ سال بعد: ریسک ابتلا به بیماری قلبی کرونری به نصف کاهش می یابد.

۵ سال بعد: شریان ها و رگ های خونی دوباره شروع به گشاد شدن می کنند. این یعنی لخته شدن خون کمتر می شود و خطر سکته مغزی پایین می آید.

۱۰ سال بعد: خطر ابتلا به سرطان ریه و مرگ ناشی از آن و نیز سرطان دهان، نای یا پانکراس به نصف کاهش می یابد.

۱۵ سال بعد: احتمال ابتلا به بیماری قلبی کرونری و سرطان پانکراس در یک فرد سیگاری معادل یک فرد غیر سیگاری می شود.

۲۰ سال بعد: خطر مرگ ناشی از دلایل مرتبط با سیگار مانند بیماری و سرطان ریه به اندازه فردی که تا به حال لب به سیگار نزده پایین می آید.

منبع: Medical News Today


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha