تومورهای چشمی مانند سایر تومورها به 2 نوع خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند، این تومورها داخل و حدقه چشم را درگیر می‌كنند؛ اگر تومور در داخل چشم تشكیل شود معمولاً به صورت خال‌ها یا خارهای چشمی بروز می‌كند

خطر نابینایی بر اثر بی توجهی به تومورهای بدخیم چشمی در كودكان
سلامت نیوز: فلوشیب جراحی شبكیه چشم گفت: بی توجهی به تومورهای بدخیم چشمی، به ویژه در اطفال ممكن است به از دست دادن كامل بینایی آنها بینجامد. این هشداری است كه چشم پزشكان به والدین می‌دهند.

به گزارش فارس، مسعود ناصری‌پور، افزود: تومورهای چشمی مانند سایر تومورها به 2 نوع خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند، این تومورها داخل و حدقه چشم را درگیر می‌كنند؛ اگر تومور در داخل چشم تشكیل شود معمولاً به صورت خال‌ها یا خارهای چشمی بروز می‌كند و تا زمانی كه علائم خاصی از خود بروز ندهند، چشم پزشك طی دوره‌های مشخص معاینه، تنها به مراقبت از آنها می‌پردازد.

وی گفت: اما نكته مهمی كه مردم باید درباره تومورهای بدخیم چشم بدانند این است كه در مراحل اولیه و كوچك بودن تومور، بیمار متوجه علامتی نمی‌شود بنابراین معاینه توسط پزشك برای تشخیص آن اهمیت زیادی دارد.

ناصری پور ادامه داد: این تومورها را به 2 گروه تومورهای بزرگسالان و اطفال تقسیم می شود. در بزرگسالان بسته به محل گرفتاری، به تدریج علائم مختلفی بروز می‌كند؛ از جمله اینكه در جلوی چشم خال‌های برجسته‌ای پیدا می‌شود كه بیمار در آینه آن را مشاهده می‌كند یا نزدیكان او می‌توانند آنها را ببینند.

به گفته وی اگر بخش‌های عمیق‌‌تری از سطح چشم درگیر شده باشد، ایجاد رگهای برجسته روی سفیدی چشم جلب توجه می‌كند و در صورتی كه عمق محل تومور بیشتر باشد، حالاتی چون مگس‌پران، احساس دیدن جرقه‌های نورانی، تاری دید و كج و معوج دیدن اشیاء از علائم شایع است.

ناصری‌پور تأكید كرد: با مشاهده هر كدام از این عوارض، بدون از دست دادن زمان باید به چشم‌پزشك مراجعه كرد.

وی گفت: تمام درمان‌های استاندارد جهانی برای تومورهای چشمی از جمله استفاده از لیزر یا پلاك‌های رادیواكتیو در كشور ما انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی بیستمین كنگره چشم‌پزشكی ایران با اشاره به نوع دوم و بسیار مهم این تومورها به نام رتینو پلاسما كه در بچه‌ها بروز می‌كند، افزود: متوسط سن تشخیص در اطفال حدود 18 ماهگی است و شایع‌ترین علامتی كه والدین باید به آن توجه كنند، ایجاد سفیدی در مردمك است. برخی از والدین بروز چنین حالتی را با این عبارت كه چشم بچه در شب مانند چشم گربه برق می‌زند، بیان می‌كنند.

وی گفت: عدم توجه به این حالت، سبب انحراف چشم و در مراحل بعد ایجاد قرمزی همراه با درد شدید در چشم است. در مورد اطفال، والدین باید هر علامت و نشانه در چشم را جدی تلقی كرده و فوری به پزشك مراجعه كنند. چرا كه عدم توجه به این موضوع نه تنها باعث از بین رفتن دید كه ممكن است به از دست دادن چشم و حتی جان طفل بینجامد. چون تومورهای چشمی بدخیم هم مانند سایر تومورها در صورت عدم توجه، ممكن است منجر به مرگ شوند.

ناصری‌پور افزود: راه‌های درمان تومورهای بدخیم چشم اطفال شامل شیمی درمانی، لیزر، یخ زدن توده‌های بدخیم و همچنین استفاده از پلاكهای رادیواكتیو است كه با مراجعه به موقع به چشم پزشك، می‌توان از این سیر جلوگیری كرد.

تازه‌ترین یافته‌های مربوط به تومورهای چشمی در بیستمین كنگره سراسری چشم پزشكی ایران كه از روز دوشنبه در محل تالار همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، بررسی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha