ساعات كار هفتگی یك رزیدنت در كشور های اسكاندیناوی به طور معمول ٤٠ساعت درهفته است این میزان در سایر كشور های اروپایی به٤٨ساعت درهفته می رسد و نهایتا در ایالات متحده و استرالیا به عنوان طولانی ترین ساعت كاری مجاز به ٨٠ساعت در هفته بالغ می شود.حداكثر ساعت كاری مداوم نیز در ایالات متحده ١٦تا٢٠ساعت بوده كه به عدد ١٦ساعت كار بی وقفه كاهش یافته است.در حالی كه در كشور ما رزیدنت سال اول حداقل هفته ای ١١٢ساعت كار می كند و حضور بی وقفه و مداوم او ممكن است به ٣٦ساعت و گاهی بیشتر بالغ شود.

ساعات طولانی كشیك در بیمارستان های آموزشی/ افزایش خدمت رسانی به بیمار یا افزایش خطاهای پزشکی؟

سلامت نیوز-*بابك خطی: ساعات كار هفتگی یك رزیدنت در كشور های اسكاندیناوی به طور معمول ٤٠ساعت درهفته است این میزان در سایر كشور های اروپایی به٤٨ساعت درهفته می رسد و نهایتا در ایالات متحده و استرالیا به عنوان  طولانی ترین ساعت كاری مجاز به ٨٠ساعت در هفته بالغ می شود.حداكثر ساعت كاری مداوم نیز در ایالات متحده ١٦تا٢٠ساعت بوده كه به عدد ١٦ساعت كار بی وقفه كاهش یافته است.در حالی كه در كشور ما رزیدنت سال اول حداقل هفته ای ١١٢ساعت كار می كند و حضور بی وقفه و مداوم او ممكن است به ٣٦ساعت و گاهی بیشتر بالغ شود.

به گزارش سلامت نیوز، در بیمارستان های آموزشی كشور تعداد بسیاری از اینترن ها (پزشكان عمومی آینده)و رزیدنت ها(متخصصین آینده)مشغول خدمت رسانی و آموزش گیری هستند و قسمت های عمده ای از بار خدمات درمانی كشور را به دوش می كشند.این گروه های زحمتكش ساعت های زیادی را به عنوان شیفت های موظفی در بیمارستان می گذرانند،حضور یك نیروی درمانی به مدت ٣٠ تا ٣٦ساعت مداوم در مركز درمانی با سختگیرانه ترین نگاه به مواد قانون كار كشور نیز قابل توجیه نیست باید توجه كرد در سال اول رزیدنتی تعداد شیفت های با این مقدار ساعت به  پانزده و گاه بیشتر هم می رسد. 


دلیلی كه عمدتا برای این ساعات كار طولانی از طرف سیستم آموزشی وزارت بهداشت ،دانشگاه های علوم پزشكی و گروه های آموزشی مسوول بیمارستانی ذكر می شود عمدتا ورزیدگی كاری و افزایش كارآمدی و آموزش بیشتر و رفاه حال بیماران است.


موضوعی كه به بررسی و تحلیل آن خواهیم پرداخت :
ساعات كار هفتگی یك رزیدنت در كشور های اسكاندیناوی به طور معمول ٤٠ساعت درهفته است این میزان در سایر كشور های اروپایی به٤٨ساعت درهفته می رسد و نهایتا در ایالات متحده و استرالیا به عنوان  طولانی ترین ساعت كاری مجاز به ٨٠ساعت در هفته بالغ می شود.*١

حداكثر ساعت كاری مداوم نیز در ایالات متحده ١٦تا٢٠ساعت بوده كه به عدد ١٦ساعت كار بی وقفه كاهش یافته است.در حالی كه در كشور ما رزیدنت سال اول حداقل هفته ای ١١٢ساعت كار می كند و حضور بی وقفه و مداوم او ممكن است به ٣٦ساعت و گاهی بیشتر بالغ شود.


آیا این تفاوت بارز و ترسناك برای افزایش مهارت و دانش  و خدمت رسانی به بیماران است ؟
طبق بررسی ها بین ٥تا٣٦درصد خطاهای پزشكی به علت خستگی ناشی از فعالیت مداوم بدون استراحت پزشكان است*٢ و افزایش ساعت كاری با افزایش اشتباهات و كاهش توجه همراه است و بر آموزش اثر منفی بارز دارد.*٣

به راستی زیر فشار كار خرد كننده كشیك های طولانی  -كه در مواردی متاسفانه به توهین و تحقیر هم آلوده است- چقدر به سلامت جسمی و روحی اینترن و رزیدنت و آموزش واقعی آنها فكر می شود ؟

چگونه می توان پذیرفت كه مراد از این ساعات طولانی افزایش آموزش است ،در صورتی كه اختلال شناختی ناشی از بیشتر از ١٦ساعت كار مداوم معادل غلظت ٠.٠٥ تا٠.١ ٪الكل در خون است*٢ و نیاز به حداقل ٥ساعت خواب بعد از ١٦ساعت كار موكدا توصیه شده است.


از سویی  پزشكان سال پایین با ساعت كاری بالا و خستگی مفرط و نظارت كمتر توسط اساتید اشتباهات بیشتری نسبت به گروهی دارند كه استراحت كافی دارند و از همراهی و نظارت  اساتید و پزشكان سال بالاتر برخوردارند. و نكته مهم اینكه گروه دوم آموزش و مهارت های بیشتر و بهتری را نیز فرا می گیرند*١

بنابر این اگر قرار است آموزش پزشكی ما به درمان بهتر بیماران،آموزش مناسب و حفظ سلامت جسمی و روحی دانش آموختگان پزشك منجر شود بهتر است مسولان تصمیم گیرنده در سطوح ملی و منطقه ای به تجربیات علمی مستند نگاه دقیقتری بیندازند و با منطقی نمودن ساعات كار و ایستادگی در برابر جو تحقیر در برخی گروه های آموزشی پزشكی به انجام وظیفه ذاتی خود اهتمام بیشتری ورزند  .
در غیر این صورت شایسته است دلایل و نیات واقعی از این تعداد ساعات غیرعادلانه كه با هیچ منطق حقوقی،انسانی و علمی تظابق ندارد را به طور شفاف بیان كنند و به بهانه های غیرقابل دفاعی مثل آموزش بهتر و صلاح بیماران متوسل نشوند.

*طبیب كودكان


Resident duty hours around the globe: where are we now?
John Temple1Email author
BMC Medical Education201414(Suppl 1):S8

Resident Duty Hours: Enhancing Sleep, Supervision, and Safety. Washington (DC)
Wolman D, Johns MME, editors. : National Academies Press (US); 2009.

Impact of Extended-Duration Shifts on Medical Errors, Adverse Events, and Attentional Failures
Laura K Barger, Najib T Ayas, Brian E Cade, John W Cronin, Bernard Rosner, Frank E Speizer, Charles A Czeisler

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • یک فرد منطقی ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    0 0
    من اعتراض دارم باید حقوق رزیدنتا و اینترنا رو کم کنین ساعت کشیک در حال حاضر خیلی کمه باید افزایشش بدین . ما پزشکان در حال حاضر نیاز به تجربه بیشتر در مقابل انتظار حقوق کمتر داریم. مردم باید سطح انتظاراتشان را پایین بیاورند درست نیس ما اینجا از حقوق بیشتر و کار کمتری برخوردار باشیم در حالی که برادران مسلمانمان در یمن و عراق و سوریه و فلسطین و لبنان زندگی راحت و آسایش و رفاه کامل ندارند فقط درصورتی که به زندگی با رفاه کامل و در شان یک مسلمان برسند مردم ایران حق دارند زندگی خود را به روال عادی برگردانند و در غیر این صورت بنا به گفته ی پیامبر مسلمان نیستیم. ضمنا قانون سه سال کار سپس امکان شرکت در ازمون دستیاری بسیار قانون مناسب و به جایی می باشد و به نظر بنده باید این قانون را به پنج سال افزایش داد سپس تصویب کرد پزشکان نیاز به تجربه دارند. برای جلو گیری از فرار مغز ها هم مرز ها را ببندید و هیچ گونه ارزی به مردم اختصاص ندین. ✋