شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹

نارسایی قلبی که به دنبال مصرف الکل به وجود می آید بیماری بسیار ناراحت کننده ایست که معمولاً نتایج بسیار بدی دارد.

الکل و نقش آن در بروز بیماری های قلبی

سلامت نیوز:نارسایی قلبی که به دنبال مصرف الکل به وجود می آید بیماری بسیار ناراحت کننده ایست که معمولاً نتایج بسیار بدی دارد.


به گزارش سلامت نیوز، سپیده تقوی، متخصص بیماری های قلب و عروق در گفت و گو با برنامه «مجله پزشکی» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه الکل، تأثیرات متعددی روی سیستم های مختلف بدن می گذارد، افزود: الکل روی سیستم های قلب و عروق تاثیر می گذارد و مانع سنتز پروتئین ها و جذب مواد غذایی مفید می شود. همچنین باعث تجمع چربی می شود و تغییراتی در متابولیک در بدن و سلول های قلب به وجود می آورد.
وی ادامه داد: الکل، مکانیزم های متعددی دارد که می تواند باعث آسیب به سیستم قلبی و عروقی شود و به صورت غیر مستقیم با افزایش فشارخون می تواند سبب آسیب رسانی به سیستم کاری و اسکولار شود. همچنین می تواند باعث اسپاسم عروق قلب شود که خود آسیب رسان است.
تقوی با بیان اینکه مصرف الکل باعث تشدید بیماری هایی از قبیل دیابت، پرفشاری خون، چربی خون و .. تأثیرشان بر روی قلب می شود، گفت: یکی از موارد مهمی که در رشته قلب و عروق مطرح است، کاریم هپاتی ها هستند. یعنی بیماری هایی که سبب می شوند ماهیچه قلب ضعیف و یا حفره های قلب بزرگ شود که اصطلاح تخصصی آن، نارسایی قلب است.


وی با بیان اینکه یکی از دلایل بیماری نارسایی قلب، مصرف الکل است، ادامه داد: یکی از عوارض الکل این است که باعث ضعیف شدن ماهیچه های قلب و به تدریج بزرگی قلب می شود و به سلول های انقباضی میوکارت آسیب می رساند.
در ادامه تاکید کرد: الکل با مکانیزم های متعدد می تواند اثر سمی مستقیمی روی میوکارت داشته باشد که این یکی از تأثیرات منفی مصرف الکل است.
ادامه داد: این بیماری بسیار خطرناک است. اوایل، فرد شاید علائمی نداشته باشد و به تدریج قلب که بزرگ می شود فعالیت و تنگی نفسش زیاد می شود و بعد از مدتی، افزایش فشارخون و افت خون پیدا می کند و ماهیچه ها کار خود را نمی توانند انجام دهند و خون رسانی انجام نمی شود .


تقوی با بیان اینکه این بیماری می تواند تمام ارگان های بدن را تحت تاثیر قرار دهد و به آنها آسیب برساند، تصریح کرد: الکل می تواند به ارگان های دیگر بدن نیز آسیب برساند و حتی اثرات غیرمستقیم داشته باشد و باعث افزایش فشارخون شود که خود این افزایش می تواند موجب آسیب های قلبی و عروقی شود.
وی با تأکید بر اینکه مصرف الکل تأثیرات بسیار منفی در درمان ها می گذارد، افزود: معمولاً افرادی که اعتیاد و وابستگی به الکل دارند نمی توانند به راحتی آن را کنار بگذارند و بعد از بیماری نارسایی قلبی، مصرف را متوقف نمی کنند، از این رو، درمان این افراد بسیار مشکل است و با داروهایی که داده می شود تداخل پیدا می کند.
تقوی با بیان اینکه این بیماران برای درمان های دیگر هم مثل پیوند قلب مناسب نیستند، گفت: نمی توانیم درمان های حیاتی را به فردی که اعتیاد به الکل دارد انجام دهیم و دستمان برای این کار بسته است، زیرا این افراد با مصرف مکرر الکل به خود آسیب می رسانند و به درمان ها جوابگو نیستند مگر اینکه الکل را ترک کنند.
وی تصریح کرد: عوامل خطر نیز در کنار هم با مصرف الکل تشدید می شوند و برای افراد بسیار خطرناکند. قطعاً الکل هم با داروها تداخل ایجاد می کند .
تقوی یکی دیگر از عوارضی را که الکل ایجاد می کند به هم خوردن ریتم قلب دانست و افزود: مصرف الکل، ضربان طبیعی قلب را به هم می زند که ممکن است از دهلیزها یا از بطن های قلبی باشند و هر یک خطر خود را دارند.
با تأکید بر اینکه الکل می تواند زمینه ساز تمام آریتمی های قلبی شود،  ادامه داد: الکل به قلب سالم نیز آسیب می رساند و خیلی از اوقات فرد به زمینه بیماری قلبی خود، آگاهی ندارد و با مصرف الکل متوجه آن می شود.
بیان کرد: معمولاً علائم آریتمی های قلبی این است که فرد با کاهش یا تپش ضربان قلب مواجه می شود و ممکن است به صورت افت فشار یا سنگ کوپ، خود را نشان دهد یا در آریتمی های بطنی، فرد ممکن است دچار مرگ ناگهانی شود .
ادامه داد: آریتمی های قلبی انواعی دارند که بسیار خطرناکند مثل بطنی ها، که ممکن است در اولین تظاهر های خود موجب مرگ ناگهانی شوند .
با بیان اینکه الکل می تواند متابولیسم های چربی را نیز به هم بزند، گفت: یکی دیگر از عوارضی که الکل دارد، کمبود مواد غذایی مفید از جمله ویتامین ب1است. کمبود این ویتامین باعث یک نارسایی قلبی به اسم بری بری می شود که این نارسایی در افرادی که مصرف زیاد الکل دارند دیده می شود و آسیب اضافه تری به قلب می رساند.

با تأکید بر اینکه الکل ممکن است موجب سکته های قلبی ناگهانی شود، افزود: وقتی که رسوب چربی را در دیواره رگ داریم به تدریج قطر رگ کاهش پیدا می کند و خون رسانی به آن عضوی که از آن رگ خون می گیرد مختل می شود، حال اگر این رگ درگیر عروق کرونر باشد، یعنی به عضله میوکارت مرتبط باشد طبیعی است که خون رسانی به عضله فرد مختل می شود و ماهیچه، کارایی خود را از دست می دهد یا از بین می رود.
ادامه داد:  اگر خون رسانی به اعضای دیگر مثلاً به رگی که به اندام ها خون رسانی می کند تنگ شود، اندام های فرد درد می گیرد، و موقع راه رفتن و فعالیت دچار درد اندام می شود و اگر رگی که به مغز خون رسانی می کند تنگ شود خون رسانی به مغز کاهش پیدا می کند و موجب سکته های مغزی می شود که بستگی دارد کدام رگ درگیر باشد .
در ادامه تصریح کرد: آنزیم متابولیسم های الکل دو نوع است که در کبد شرقی ها آنزیم های غیراکتیو کمترند و عوارض الکل بیشتری ایجاد می کنند.
در پایان اظهارداشت: حتی یک بار مصرف الکل هم می تواند مضر و آسیب رسان باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha