دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 21588

خوشبختانه آمار مبتلایان به HIV در زندانها رو به كاهش است اما متاسفانه بیماری ایدز در میان زنان كشور رو به افزایش است. این امر مقداری نگرانی ایجاد كرده است.

افزایش موارد HIV در بین زنان كشور
سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت نسبت به افزایش موارد HIV / ایدز در میان زنان كشور هشدار داد و گفت: روزانه هزار نفر جوان زیر 15 سال در دنیا به HIV مبتلا می‌شوند.

به گزارش  ایسنا، دكتر علیرضا مصداقی نیا در آستانه روز جهانی ایدز گفت: 3/33 میلیون نفر در دنیا با HIV ایدز زندگی می‌كنند و به دلیل رشد چشمگیر درمان‌ها ممكن است روز به روز به مبتلایان این بیماری اضافه شود و تعداد مرگ و میر آن كاسته شود.

به گفته مصداقی نیا، سالانه 6/2 میلیون نفر از افراد تازه وارد به مجموعه مبتلایان به HIV اضافه می‌شوند و 8/1 میلیون نفر در دنیا به دلیل این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. وضعیت ایران از نظر ابتلا به HIV نسبت به وضعیت كل دنیا بد نیست.

وی با بیان اینكه 97 درصد از موارد جدید HIV مربوط به كشورهای با درآمد كم یا متوسط است، افزود: روزانه هزار نفر جوان زیر 15 سال در دنیا به HIV مبتلا می‌شوند. در مجموع روزانه شش هزار نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند كه 51 درصد آنها را زنان تشكیل می‌دهند و 41 درصد آنها در سنین 15 تا 24 سال قرار دارند. این امر در دنیا هشدار بزرگی است.

مصداقی نیا ادامه داد: به علت مراقبت‌های زیاد و سرمایه گذاری‌هایی كه در زمینه HIV ایدز در دنیا صورت گرفته است مرگ و میر ناشی از این بیماری كاهش یافته همچنین ممكن است در آینده تعداد كودكانی كه به دلیل این بیماری والدین خود را از دست داده و یتیم شده‌اند افزایش یابد و این مسئله به عنوان یكی از مسائل اجتماعی كشورها در آینده مطرح شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت ایدز در منطقه امرو گفت: هرچند اطلاعات درستی در این زمینه ازمنطقه در دست نیست اما بر اساس آمار موجود، 460 هزار نفر در منطقه امرو به HIV مبتلا هستند. ایران نیز در این منطقه قرار دارد اما در كشور ما اطلاعات مناسبی از این بیماری وجود دارد. در مجموع منطقه امرو در مقایسه با كل جهان می‌تواند مشكلات بیشتری در مورد این بیماری داشته باشد. هرچند كه وضعیت ایران در مقایسه با كل جهان وضعیت بدی نیست.

وی ادامه داد: در ایران وجود حدود 80 هزار نفر مبتلا به HIV تخمین زده می‌شود كه بیش از 20 هزار نفر آنها شناسایی شده‌اند. در برهه‌ای از زمان HIV میان زندانیان و معتادان كشور شیوع یافته بود كه خوشبختانه با اقدامات انجام شده و همكاری سایر دستگاه‌ها این موضوع كنترل شد. در حال حاضر وضعیت HIV‌ در ایران به صورت همگانی و اپیدمی نیست و هنوز در میان جمعیت خاصی با این موضوع روبرو هستیم. خوشبختانه آمار مبتلایان به HIV در زندانها رو به كاهش است اما متاسفانه بیماری ایدز در میان زنان كشور رو به افزایش است. این امر مقداری نگرانی ایجاد كرده است. هرچند كه از چند سال گذشته تعداد مبتلایان به HIV ‌در كشور رو به كاهش بوده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت نسبت به افزایش بروز موارد HIV در زنان كشور هشدار داد و گفت: باید مراقبت و كنترل‌های لازم در این زمینه صورت گیرد تا شاهد توسعه HIV میان زنان كشور نباشیم.

مصداقی نیا در پایان گفت: مسئله كنترل بیماریها به ویژه HIV موضوعی نیست كه وزارت بهداشت به تنهایی قادر به انجام آن باشد. لازم است تمام دستگاه‌های مربوطه همكاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشند. همچنین وزارت بهداشت برنامه استراتژیك مقابله با ایدز را تنظیم كرده است كه برای اجرای مواد آن به همكاری سازمانهای مختلف كشور نیاز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha