عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس،گفت: از ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور تخمین زده می شود که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار مربوط به تجهیزات پزشکی است.

قاچاق سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار تجهیزات پزشکی به کشور

سلامت نیوز:عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس،گفت: از ۱۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور تخمین زده می شود که حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار مربوط به تجهیزات پزشکی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،محمدنعیم امینی فرد ، با اشاره به اینکه حوزه کالاهای سلامت محور به ویژه تجهیزات پزشکی دارای حساسیت ویژه ای است،گفت:کالاهای سلامت محور باید از استانداردهای کیفی لازم برخوردار باشند، با توجه به اینکه این کالاها با سلامت و جان مردم در ارتباط هستند باید به ارتقاء کیفیت آنها توجه کرد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر توجه ویژه به موضوع قاچاق به طور کلی و برخوردهای قاطعانه، افزود: البته درجهت مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور باید برخوردهای سختگیرانه تری صورت گیرد، ازاین رو تا زمانی که مراکز درمانی را مورد نظارت و پایش قرار نداد و تا زمانی که کالاهای سلامت محورشناسه نداشته باشند؛ نمی توان درمبارزه با قاچاق توفیقات لازم را کسب کرد.

وی با بیان اینکه به طورکلی تا حدودی مقابله با قاچاق کل کالا نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است،گفت: حدود 25 میلیارد دلارقاچاق کالا درکشوروجود داشت که درطی دو سال گذشته این میزان به حدود 15 میلیارد دلار رسیده است، البته ازاین مقدار تخمین زده می شود که حدود 600 تا 700 میلیون دلار مربوط به قاچاق تجهیزات پزشکی است؛ بنابراین کاهش کلی درقاچاق رخ داده ، گرچه به دلیل نبود آماردقیق و عدم شناسه داربودن کالاهای سلامت محورنمی توان ارزیابی قطعی انجام داد.

امینی فرد با تاکید بر ورود جدی وزارت بهداشت درجهت مقابله با قاچاق تجهیزات پزشکی، افزود: یکی ازمشکلات حال حاضراین است که درمبادی ورودی درارتباط با مسائل قاچاق کالا نظارت دقیقی صورت نمی گیرد که اگراین نظارت ها دقیق بود، به طورحتم 15 میلیارد تومان هم اکنون کالای قاچاق به کشورواردنمی شد؛ ضمن اینکه نظارت وزارت بهداشت بر شناسه دارشدن کالاهای سلامت محور نیزباید دقیق باشد؛ بنابراین به نظر می رسد که وزارت بهداشت روند ورود و استفاده ازکالاهای سلامت محوررا نظارت کرده و تجهیزاتی که فاقد شناسه هستند را ازچرخه مصرف خارج کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،تصریح کرد: البته گمرک و وزارت اموراقتصاد و دارایی و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات حکومتی باید نظارت بیشتری درمقابله با قاچاق کالا داشته باشند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha