یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

موقعیت های استرس زای زندگی موجب افزایش سطوح کوزتیزول می‌شوند. کورتیزول موجب تمایل بیشتر به خوردن می‌شود و این تمایل در زنان به موادغذایی کربوهیدراتی به ویژه مواد قندی بیشتر است.

خوراکی های کاهش دهنده استرس

سلامت نیوز-*معصومه حاجی زاده اوغاز: موقعیت های استرس زای زندگی موجب افزایش سطوح کوزتیزول می‌شوند. کورتیزول موجب تمایل بیشتر به خوردن می‌شود و این تمایل در زنان به موادغذایی کربوهیدراتی به ویژه مواد قندی بیشتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، علاوه بر این، کورتیزول باعث فعال سازی آنزیمی در سلول‌های چربی می شود (آنزیمی که هورمون کورتیزون را به کورتیزول تبدیل می کند) .از آنجایی که چربی دور اندام های حیاتی بدن (مانند دور شکم) مقدار بیشتری از این آنزیم در مقایسه با بافت چربی زیرجلدی (چربی اطراف ران و باسن) دارند، استرس باعث می شود زنان مقدار بیشتری چربی در اطراف شکم داشته باشند.

بنابراین، استرس موجب می شود چربی بیشتری در اطراف اندام های حیاتی بدن تجمع یابد و باعث چاقی سیبی شکل شود. محققان دریافته اند که چربی های شکمی با خطر بیشتر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 در ارتباط هستند؛ زیرا بیش از 4 برابر گیرنده های هورمون کورتیزول بیشتری در این نوع سلول‌های چربی وجود دارد.

وقتی صبحت از خوراکی های ضد استرس می شود، منظور آنهایی هستند که واقعا احساس آرامش ایجاد می‌کنند. در زیر به چند نوع از خوراکی های کاهش دهنده استرس اشاره می شود:

    مارچوبه:

ساقه های باریک مارچوبه سرشار از فولات هستند که برای سرحال نگه داشتن بدن ضروری است. می توان مارچوبه را کبابی و سپس به سالاد اضافه کرد.  همچنین می توان مارچوبه را آبپز  و مصرف نمود.

    آواکادو:

مصرف آواکادو بدن را در برابر استرس مقاوم می کند. آواکادو سرشار از ماده ای به نام گلوتاتیون است که موجب کاهش  جذب روده ای انواع خاصی از چربی های ایجاد کننده آسیب اکسیداتیو می شود. علاوه بر این، آواکادو نسبت به سایر میوه‌ها مقدار بیشتری لوتئین، بتاکاروتن ، ویتامین E، و فولات دارد. یک چهارم آواکادو مقداری فراوانی ویتامین های گروه ب دارد. در اصل آواکادو یک نوع میوه است ولی می توان آن را در رده چربی ها نیز در نظر گرفت. بنابراین باید به تعداد واحدهای مصرفی آواکادو نیز توجه ویژه ای داشت. می توان تکه های باریک آواکادو را به ساندویج اضافه کرد.

 انواع توت ها:

بلوبری یکی از انواع میوه هایی است که بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها معروف به آنتوسیانین ها را دارد. مصرف آنتوسیانین  با منافع زیادی برای سلامتی ارتباط دارد. همه توت ها از جمله توت فرنگی، تمشک و تمشک سیاه سرشار از ویتامین C هستند که در مبارزه با استرس نفش مهمی ایفا می کند. محققان به این نتیجه رسیده اند که در افراد مصرف کننده ویتامین C، فشار خون و سطوح کورتیزول پایین تر است.

بادام هندی:

مغزها میان وعده های بسیار عالی هستند، زیرا جلوی بیش خواری را می گیرند. برای افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند، مغزها منبع بسیار خوبی از پروتئین و چربی است. بادام هندی منبع خیلی خوب "روی" می باشد. سطوح پایین "روی" هم با استرس و اضطراب و هم افسردگی مرتبط است.

چای بابونه:

چای بابونه یکی از پر مصرف ترین آرامش دهنده های قبل خواب است. مطالعات نشان داده است که مصرف بابونه منجر به کاهش علائم اضطراب می شود.. اکثر مردم ترجیح می دهند بابونه را به صورت چای مصرف کنند. شواهد نشان داده اند که بابونه علاوه بر تمدد اعصاب می تواند باعث بهبود خواب شود.کافی است به یک کتری در حال جوش آب حدود 1تا2 قاشق غذاخوری بابونه خشک شده اضافه کنید و آن را به مدت 10 دقیقه دم کنید.

شکلات:

در کنار مقدار زیاد آنتی اسیدان های موجود در شکلات، که موجب تبدیل شکلات به یکی از  بهترین محافطت کننده های سلامتی قلبی می شود، مصرف شکلات به استرس و آرامش هم ربط دارد. مطالعه ای نشان داده است با افزایش علائم افسردگی هم مردان و هم زنان تمایل بیشتری به مصرف شکلات دارند. البته، شواهدی وجود دارد که مصرف شکات تیره باعث کاهش فشار خون می شود که احساس آرامش ایجاد می کند. شکلات تیره محتوی پلی فنول ها و فلاوونوئیدهای زیادی است.

سیر:

مانند بسیاری از گیاهان، سیر نیز محتوی مقداری زیادی آنتی اکسیدان است . آنتی اکسیدان ها  رادیکال‌های آزاد را (موادی که موجب ُآسیب به سول ها ، بیماری و پیری می شوند) کاهش می دهند و  به پیشگیری از بسیاری از آسیبهای وارده به سلول های بدن در طول زمان جلوگیری می کنند. در میان ترکیبات موجود درسیر، آلیسین نقش مهمی در مبارزه  با بیماری‌های قلبی، سرطان و حتی سرماخوردگی دارد.

  چای سبز:

درحالی که چای سبز محتوی کافئین است، آمینواسیدی به نام theaninie دارد. چای سبز  علاوه بر محافظت در برابر بسیاری از انواع سرطان ها، باعث افزایش و بهبود عملکرد ذهنی نیز می شود.

    بلغور جوی دوسر:

بلغور جوی دو سر یک کربوهیدارت پیچیده است که منجر به ترشح ماده ای به نام سروتونین در مغز می‌شود که احساس آرامش در بدن به وجود می آورد. سروتونین نه تنها ویژگی های آنتی اکسیدانی دارد بلکه می ‌تواند احساس خوبی در بدن به وجود آورد که موجب غلبه بر استرس می شود. مطالعات نشان داده اند که کودکانی که هر روز در وعده صبحانه خود بلغور جوی دو سر می خورند، در طول روز تمرکز حواس بیشتری دارند.

    گردو:

گردو محتوی آلفا لینولنیک اسید ( یک نوع اسید چرب امگا سه) و سایر پلی فنول ها می باشد که بدن را در برابر از دست دادن حافظه محافظت می کند. این اثر در افزایش و بهبود حال و حوصله و کاهش استرس افراد نقش زیادی دارد.

* دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha