یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: 215968

آرزوی عروس شدن دخترها، از آن آرزوهایی است که هر پدر و مادری حتی از همان روزهای اول به‌دنیا آمدن ریحانه‌های بهشتی خانه در دل می‌پروراند.

دختـران امروز همسران فردا

سلامت نیوز: آرزوی عروس شدن دخترها، از آن آرزوهایی است که هر پدر و مادری حتی از همان روزهای اول به‌دنیا آمدن ریحانه‌های بهشتی خانه در دل می‌پروراند.

هر پدر و مادری دوست دارد نازدانه‌اش را در لباس زیبای عروسی ببیند و تا مرزهای خوشبختی بدرقه كند. واقعیت اما این است كه به جز آرزوی خوشبختی و رؤیاهای زیبا داشتن برای دختران، كارهای دیگری هم هست كه شما به‌عنوان پدر و مادر باید انجام دهید تا به دختر دلبندتان برای تبدیل شدن به عروس خوشبخت خانه و یك همسر خوب و ایده‌آل كمك كنید؛ كارهایی كه از اواخر سنین كودكی و اوایل نوجوانی باید انجام دهید و مدنظر داشته باشید. در این مطلب سعی كرده‌ایم این موارد را مرور كنیم. با ما همراه باشید.

    رابطه پدر- دختری؛ زیربنای همه‌‌چیز

به جرأت می‌توان گفت رابطه پدران و دختران در خانواده و از آغاز تولد تا بلوغ و نوجوانی یكی از مهم‌ترین مواردی است كه زندگی عاطفی و هیجانی آینده فرزند شما را می‌سازد. تحقیقات روانشناسی نشان داده رابطه نزدیك، صمیمی و عاطفی میان پدر و دختر، علاوه بر اینكه دختران را از لحاظ عاطفی و احساسی تأمین می‌كند و باعث واكسینه شدن در برابر بسیاری از آسیب‌های دوران نوجوانی و جوانی مانند رابطه نامناسب با جنس مخالف و فریب خوردن‌های احساسی و عاطفی می‌شود، زیربنای عاطفی آنها را هم نسبت به عموم مردان و به‌خصوص نسبت به همسر آینده شكل می‌دهد. پدران همچنین به‌عنوان الگویی از مرد ایده‌آل، ذهنیت دختران را نسبت به مرد ایده‌آل و همسر مناسب تشكیل می‌دهند. اینكه با دخترتان صمیمی باشید، صحبت‌های دو نفره و خصوصی داشته باشید، گردش‌ها و پیاده‌ر‌وی‌های پدر- دختری بروید و حتی گاهی او را نوازش كنید و از زیبایی هایش تعریف كنید، همه از مواردی است كه باعث می‌شود دختری را تربیت كنید كه علاوه بر احساس تأمین عاطفی كافی از طرف پدر، آمادگی ابراز و دریافت محبت نسبت به مرد آینده زندگی‌اش را داشته باشد.

    الگوی عاطفی پدر و مادر

موضوع دیگری كه اهمیت بسزایی در تشكیل الگوی عاطفی فرزندان و به‌خصوص دختران خانواده دارد موضوع رابطه عاطفی و ابراز محبت میان پدر و مادر در خانه است. اینكه قدیمی‌ها در رابطه با ارزیابی دختران ضرب‌المثلی داشتند كه می‌گفت: «مادر را ببین و دختر را بگیر» كاملا از روی حساب و كتاب بوده است. فرزندان در خانواده به‌صورت غیرمستقیم همه‌‌چیز را از پدر و مادر یاد می‌گیرند و با وجود همه تفاوت‌های نسلی و پیشرفت‌ها، عملا انسانی بسیار شبیه به پدر و مادرشان می‌شوند. حالا در چنین فضایی اینكه شما چگونه به همسرتان ابراز علاقه می‌كنید، چطور صحبت می‌كنید، چطور ابراز محبت و عشق می‌كنید و در یك كلام رابطه عاطفی‌تان با همسرتان به چه شكلی است، به‌صورت مستقیم در ساختن الگوی ذهنی دخترتان از آینده زندگی و روابط زناشویی تأثیر خواهد گذاشت. دقت كنید به هیچ‌وجه قرار نیست رابطه‌های جسمی و جنسی به فرزندان بازتاب داده شود اما فرزندان باید نمونه‌های ابراز علاقه شما و همسرتان را در خانواده ببینند تا یاد بگیرند. احترام به شخصیت و صحبت همسر، بوسیدن‌های معمول هنگام ورود و خروج از خانه یا پس از مدتی دورماندن پدر و مادر از یكدیگر، ابراز علاقه‌های كلامی، هدیه گرفتن‌های همسرانه، توجه و مراقبت هنگام بیماری و دیگر نمودهای ابراز علاقه میان شما و همسرتان، آینده عاطفی دختركتان را در رابطه با همسرش شكل می‌دهد.

    تربیت خانه‌دارانی كوچك

هرچند در سال‌های اخیر با الگوگیری از فرهنگ نامناسب غربی، ایفای وظیفه مدیریت خانه و خانه‌داری تاحدی كمرنگ شده اما به جرأت می‌توان گفت یكی از مواردی كه در موفقیت زندگی آینده دخترتان به‌عنوان همسر نقش دارد آموزش خانه‌داری و ایفای نقش او به‌عنوان مدیر امور داخلی خانه است. شما باید از همان سال‌های اواخر كودكی و حتی زودتر با اهمیت‌دادن به بازی‌هایی مثل خاله‌بازی نقش خانه‌داری را در فرزندتان تقویت كنید. با شروع شدن دوره بلوغ و نوجوانی نیز با تقسیم وظایف در خانه و سپردن برخی مسئولیت‌ها به او، دخترتان را برای آینده آماده كنید. هرچند آموزش نكات خانه‌داری و پخت‌وپز و نظافت و فوت و فن‌های آشپزی و... توسط شما وظیفه‌ای مهم است و اهمیت بالایی دارد اما مهم‌تر از آن این است كه شما مسئولیت‌پذیری و احساس مسئولیت در رابطه با امورخانه را به فرزندتان یاد بدهید. بهترین راه برای انتقال این مفاهیم هم این است كه به‌صورت عملی و با دیدن رفتار و گفتار شما، مسئول مدیریت امور داخل خانه، مراقبت از بچه‌ها، پخت‌وپز، نظافت و زیبایی منزل را خانم خانه بداند و در هر شرایطی این مسئولیت را برعهده خود بداند. این البته منافاتی با ایفای نقش‌های اجتماعی او ندارد اما باید یاد بگیرد كه خانه‌داری و مدیریت امور خانه برای او به‌عنوان خانم خانه بر دیگر نقش‌ها اولویت دارد.

    مادرانی مومن برای نسل آینده

نقش مادر در خانواده به‌عنوان كسی كه معمولا ساعات بیشتری را با فرزندان سپری می‌كند و رابطه عاطفی و نزدیكی با بچه‌ها دارد در انتقال مفاهیم دینی و تربیت نسلی مومن و معتقد، منحصر به‌فرد است. شما با توجه به مفاهیم اعتقادی و دینی در تربیت دخترتان علاوه بر اینكه زندگی اعتقادی آینده او را می‌سازید در واقع زندگی اعتقادی نسل بعدی فرزندان این مرز وبوم را هم تضمین می‌كنید. توجه به حجاب و تبیین مبانی آن، بزرگداشت مناسبت‌های مذهبی از قبیل اعیاد و عزاداری‌ها، شركت در برنامه‌های مذهبی و مكان‌های مذهبی و زیارتی، دقت در روابط دختران با جنس مخالف و رعایت احكام شرعی، كارهایی است كه شما برای تربیت مادری مومن برای نسل آینده می‌توانید انجام دهید.

    زن‌سالاری، مردسالاری یا كودك سالاری

سال‌های خیلی دور در این كشور مردها همه‌كاره زندگی‌ها بودند و اغلب همه تصمیم‌ها را خودشان به‌تنهایی می‌گرفتند و حتی گاهی به دیگر اعضای خانواده ظلم می‌كردند. در سال‌های اخیر اما به جبران آن دوره افراط گذشته، دوره‌ای تفریطی به‌وجود آمد و خانم‌ها سعی كردند همه‌كاره زندگی شوند و تصمیم‌ها به خواست آنها در خانواده صورت بگیرد. این جدیدترها هم كه ظاهرا فرزندان همه‌‌چیز را در اختیار گرفته‌اند و با روش‌های مخصوص به‌خود پدر و مادرها را كنترل می‌كنند. برای تشكیل یك خانواده سالم اما مهم است كه شما به فرزندتان الگوی خانواده سالم و موفق را آموزش بدهید. الگوی موفق خانواده سالم، خانواده‌ای است كه اعضای آن با یكدیگر صحبت می‌كنند و نظراتشان را می‌گویند و در آخر معمولا پدر خانواده با توجه به‌نظرات افراد خانواده و براساس صلاح كل خانواده تصمیم نهایی را می‌گیرد. همانند همه نكات تربیتی دیگر این مورد را هم شما با رفتار و عملتان نسبت به همسر و خانواده می‌توانید به فرزندتان یاد بدهید.

    همسرانی نیم‌من تربیت كنید

بزرگی می‌گفت اگر آدم‌ها یاد بگیرند كه در زندگی به جای «من» بودن، «نیم‌من» باشند و در روابط خانوادگی به‌جای اینكه دو تا «من» در مقابل هم قرار بگیرند دو «نیم‌من» باشند كه در كنار هم قرار می‌گیرند، همه‌‌چیز در زندگی به خوبی پیش می‌رود و هر مشكلی در كنار یكدیگر حل می‌شود. متأسفانه اما در دنیای این روزهای زندگی‌های مدرن، اكثرا افراد یادشان می‌رود كه باید سهم و حقی هم برای طرف مقابلشان قائل باشند و همین باعث بسیاری درگیری‌ها می‌شود. اینكه با رفتار و عملتان نسبت به همسرتان و هنگام اختلافات یا مواقع سخت و حساس، به دختركتان یاد بدهید كه در زندگی سهم طرف مقابل را هم رعایت كند و مراعات او را بكند و اهل لجبازی و یكدندگی نباشد، كاری سخت اما ممكن است و اثرات زیبایی در زندگی خودتان هم خواهد گذاشت. امتحان كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha