دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت‌:براساس نتایج یک پژوهش 50 درصد فروشندگان شاغل در کیوسکهای مطبوعاتی در تهران اظهار داشته اند که به افراد زیر 18 سال دخانیات می فروشند .

به گزارش سلامت نیوز دکتر محمد رضا معدنی ‌ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود ‌: بر اساس پژوهش یاد شده این در حالی است که حدود 36 درصد خرده فروش ها که شامل سوپر مارکتی ها هم می شوند عنوان کرده اند که به افراد زیر 18 سال دخانیات فروخته اند .
معدنی گفت ‌: این نتایج از پژوهشی تحت عنوان " بررسی وضعیت عرضه دخانیات در شهر تهران " از 202 خرده فروش دخانیات که در تابستان سال 89 در مناطق یک تا شش ، 9 ، 12 ، 13 ، 14 و 16 شهرداری توسط جمعیت مبارزه با دخانیات انجام شد به دست آمده است .
وی با بیان اینکه فروش دخانیات به افراد زیر 18 سال طبق قانون ممنوع اعلام شده اظهارداشت :‌ این گزارش نشان می دهد که هنوز تعداد قابل توجهی از خرده فروشان ، به ویژه دارندگان کیوسک های مطبوعاتی ، به راحتی به افراد زیر 18 سال دخانیات می فروشند و بنابراین اتخاذ تدابیر مناسبی در این زمینه ضرورت دارد .
معدنی با اشاره به اینکه براساس اظهارات خرده فروشان ،‌بیشترین خریداران محصولات دخانی را جوانان و میان سالان تشکیل داده اند این موضوع را موضوعی نگران کننده عنوان کرد که نشان دهنده کاهش سن مصرف دخانیات است .
وی گفت‌: بنابراین بر اساس این نتایج آموزش و آگاه سازی جوانان از خطرات مصرف دخانیات و محدود کردن دسترسی آنها به محصولات دخانی امری بسیار ضروری به شمار می آید
دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات افزود: ‌ نتایج بخشی از این پژوهش که به آگاهی خرده فروش های دخانیات از مفاد قانون جامع کنترل دخانیات مربوط می شود نشان می دهد که فقط حدود 40 درصد مغازه داران از جمله سوپر مارکتی ها و حدود 27 درصد فروشندگان کیوسک های مطبوعاتی از مفاد این قانون آگاهی داشته اند.
معدنی گفت ‌: این میزان آگاهی از مفاد قانون جامع کنترل دخانیات ،ضرورت مسوولیت دستگاه های ذیربط را در این زمینه چند برابر می کند.
وی همچنین در خصوص دیگر نتایج این پژوهش اظهارداشت:‌ حدود 47 درصد خرده فروش های دخانیات با الصاق تصاویر هشدار دهنده بر روی پاکت های سیگار موافق بوده اند.
معدنی در ادامه گفت:‌ در مورد تاثیرگذاری الصاق هشدار دهنده در فروش سیگار های تصویر دار ، حدود 39 درصد فروشندگان اظهار داشتند که الصاق این تصویر باعث کاهش فروش سیگارهای تصویردار و تنها هفت درصد آنها افزایش فروش این سیگار ها را بعد از الصاق تصویر ذکر کرده اند .
این مقام مسوول در جمعیت مبارزه با دخانیات در خصوص تاثیر گذاری الصاق تصویر هشدار دهنده در فروش سیگار های بدون تصویر گفت ‌: 28 درصد خرده فروش ها بر افزایش فروش سیگار های بدون تصویر تاکید داشتند و حدود 27 درصد نیز کاهش فروش را گزارش کردند اما حدود 44 درصد آنها اظهارداشتند که هیچ تغییری در فروش این نوع سیگار ها حاصل نشده است .
دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات در مورد تاثیر گذاری الصاق تصاویر ،‌یک سوم فروشندگان ، کاهش فروش هر دو نوع سیگار ها را گزارش کردند و جالب آنکه بیش از یک چهارم خرده فروشان ، افزایش فروش سیگار های بدون تصویر را بیان کرده اند که در میان افزایش فروش سیگار های بدون تصویر نشان داد که تاثیر این تصویر در کاهش اقبال افراد سیگاری به تهیه آن نشان از خطر ایجاد بازار غیر قانونی فروش سیگار های فاقد پیام تصویر دارد .
وی گفت ‌: این خطر نه تنها در کنترل بازار ، اختلال ایجاد می کند بلکه نوعی بهانه تراشی برای فاصله گرفتن از اجرای قانون را نیز در پی خواهد داشت . ‌
معدنی با بر شمردن نتایج دیگر این تحقیق اظهارداشت : ‌ بیش از 60 درصد فروشندگان دخانیات در پاسخ به این پرسش که " اگر روزی از سیگار فروختن شما جلوگیری کنند واکنش شما چگونه خواهد بود ؟‌" گزینه " جایگزینی برای آن پیدا خواهم کرد" را ترجیح دادند .
وی در توضیح واکنش خرده فروشان به ممنوعیت احتمالی فروش دخانیات که 60 درصد آنها گزینه "‌ جایگزینی برای آن پیدا خواهم کرد "‌ را انتخاب کرده بودند اظهارداشت : این پاسخ نشان از آمادگی آنها در صورت ممنوعیت فروش دخانیات دارد که و به همین علت لازم است برنامه هایی برای جایگزین کردن محصولات دیگر به جای محصولات دخانی برای خرده فروشان تدوین شده تا آنها را به این کار تشویق کنیم .
وی در ادامه افزود ‌: این در حالی است که حدود 15 درصد خرده فروش ها در پاسخ به سوال یاد شده ، گزینه " اعتراض خواهم کرد " و 14 درصد نیز گزینه " مخفیانه به فروش سیگار ادامه خواهم داد "‌ را انتخاب کردند .
وی در عین حال خاطرنشان کرد که 30 درصد فروشندگان کیوسک های مطبوعاتی ، گزینه " اعتراض خواهم کرد " را پاسخ دادند.
معدنی خاطرنشان کرد:‌‌ دامنه پر فروش ترین برندها از 250 تا دو هزار و 500 تومان متغیر است که میانگین قیمت، یک هزار و 375 تومان به دست آمده است .
وی تصریح کرد: نکته مهم دیگری که در این گزارش به دست آمده قیمت نسبتا پایین محصولات دخانی است که هر نخ سیگار به طور متوسط 65 تومان است که در مقایسه با وضعیت سایرکشور ها محصولات دخانی قیمتی بیش از 10 برابر محصولات مشابه دارد .
وی در ادامه افزود :‌ این موضوع ضرورت افزایش اساسی قیمت محصولات دخانی را در ایران نشان می دهد .
معدنی در پایان گفت ‌: تاکنون بیش از 170 کشور جهان معاهده جهانی کنترل دخانیات را امضا کرده اند ایران جزو نخستین کشورهایی بود که این معاهده را امضا کرد و در شهریور سال 1385 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را با رای اکثریت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha