با فروکش کردن شدت گرد و غبارها در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان در چند روز گذشته، حالا گرمای شدید هوا موجب شده تا بسیاری از مردم خانه نشین شده و ساعات کاری ادارات دولتی نیز به 12 ظهر کاهش یابد.

علت افزایش دمای هوای اهواز چیست؟

سلامت نیوز:با فروکش کردن شدت گرد و غبارها در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان در چند روز گذشته، حالا گرمای شدید هوا موجب شده تا بسیاری از مردم خانه نشین شده و ساعات کاری ادارات دولتی نیز به 12 ظهر کاهش یابد.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت:  واکنش‌ها به گرما در فضای مجازی: ترگل: منطقه سپیدار اهواز آتش سوزی شده. چون دمای هوا بالا بوده به ترانس فشار اومده ترکیده. اون منطقه ١٢ ساعت بیشتر برق ندارن تو دمای ٥٠ درجه!!


  کاوه: توی اهواز آب سرد رو باز می‌کنى، آب جوش واست میاد. اونوقت فکر کنید تو دماى ٥٠ درجه کولر نباشه! تو اهواز بدون کولر نمیشه زندگى کرد.
  محمد: از ساعت ۸ شب، مردم منطقه باهنر و سپیدار در اهواز برق ندارن. اصلاً قابل درک نیست با این حجم از گرما، توی خاموشی باشی.


با فروکش کردن شدت گرد و غبارها در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان در چند روز گذشته، حالا گرمای شدید هوا موجب شده تا بسیاری از مردم خانه نشین شده و ساعات کاری ادارات دولتی نیز به 12 ظهر کاهش یابد. بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی دمای هوا در یک هفته اخیر در اهواز و برخی شهرهای این استان تا حد 50 درجه هم رسید و روز گذشته نیز اهواز، آغاجاری و رامهرمز دمای 49 درجه سانتیگرادی را تجربه کردند.
اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هر سال که می‌گذرد شدت دمای هوا در فصل تابستان و میزان گرد و غبارها نیز در بسیاری از نقاط استان خوزستان همچنان رو به افزایش است که کارشناسان محیط زیست علت آن را اثرات گرمایش جهانی و آسیب‌های ناشی از سوء مدیریت در بخش منابع آب و خاک عنوان می‌کنند. در همین حال بنیانگذار علم اقلیم‌شناسی سینوپتیک در ایران نیز با نظر کارشناسان محیط زیست هم عقیده است. بهلول علیجانی، اقلیم شناس در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره علت افزایش دمای هوای اهواز و تداوم آن در روزهای اخیر تا مرز 50 درجه می‌گوید: به طور کل ایران همیشه تابستان‌های گرمی را تجربه کرده و علت آن هم این است که هیچ بادی از بیرون کشور در این فصل به سمت داخل نمی‌وزد و سیستم پرفشار روی ایران باقی می‌ماند و در نتیجه هوای گرم سطح زمین نمی‌تواند به دلیل پایداری این سیستم پرفشار بالا برود و باد ایجاد کند و این همیشه بوده است.

او می‌افزاید: اما در سال های اخیر به دلیل گرمایش جهانی دمای هوا در ایران هم بالا رفته و دوره‌های گرم بیشتر شده و روی سیستم‌های هوایی تأثیر گذاشته به طوری که سیستم‌های پرفشاری که تابستان ها روی ایران قرار داشتند حالا در زمان‌های طولانی تری باقی می‌مانند و بادهای اهواز هم که همیشه بادهای شمالی و از سمت زاگرس بوده به همین دلیل روز به روز کم شده است.
این اقلیم شناس می‌افزاید: اما مهمتر از تأثیر گرمایش جهانی، ما با خشکیدگی وسیع تالاب‌ها در سراسر کشور و نیز خوزستان و کاهش سطوح آبی و خالی شدن زمین از پوشش گیاهی در نتیجه نابودی جنگل ها و مراتع مواجه هستیم که به اعتقاد من این امر بیش از پیش موضوع دمای هوای خوزستان را تحت الشعاع قرار داده و باعث تشدید دمای هوا و ریزگردها هم شده است.
او افزود: هرچه پوشش گیاهی و سطوح آبی کمتر شود سیستم‌های پرفشار هوا بیشتر و ماندگاری‌شان افزایش می‌یابد و چون خورشید هم مرتباً می‌تابد در نتیجه گرمایی که از خورشید گرفته می‌شود تبدیل به گرمای محسوس می‌شود و چون عملاً چیزی نیست که تبخیر شود لذا محیط تبدیل به همین گرما و آتشی می‌شود که این روزها در خوزستان شاهد آن هستیم و دما مرتباً بالاتر می‌رود و شهر مثل آهن گداخته می‌شود. او خاطرنشان کرد: ما اقلیم شناسان در این شرایط به این قبیل شهرهایی که پوشش گیاهی و سطوح آبی‌شان را از دست داده‌اند می‌گوییم بیابان‌های آهنین و امروز اهواز و بسیاری از شهرهای ایران به دلیل تخریب محیط زیست تبدیل به بیابان‌های آهنین شده‌اند و این نتیجه تخریب طبیعت است.


این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: بنابراین اگر می‌خواهیم در سال‌های آتی با بحرانی بدتر از این مواجه نباشیم و تا حدی دمای هوا را کنترل کنیم چاره‌ای نداریم جز اینکه آب را به تمامی تالاب‌ها و هورهای خشکیده خوزستان برگردانیم و زمین‌های عاری از پوشش گیاهی را که در نتیجه نرسیدن آب  یا چرای بی‌رویه از بین رفته دوباره احیا کنیم. دکتر علیجانی گفت: اول پوشش گیاهی و بعد هم احیای سطوح آبی باید در دستور کار قرار گیرد و منظور من نیز از ایجاد سطوح آبی، ساخت دریاچه‌های مصنوعی نیست چون اینها عملکرد اکولوژیک‌شان هرگز مانند اکوسیستم‌های طبیعی نیست بلکه باید همان هورها و تالاب‌های خشکیده و حتی کارونی را که امروز بشدت کوچک شده دوباره احیا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha