انجام دادن فعالیت شدید بدنی و ورزش، هنگام روزه داری به مدت بیش از 30 تا 40 دقیقه توصیه نمی‌شود.

بهترین ساعت ورزش در ماه مبارک رمضان چه ساعتی است؟

سلامت نیوز:نجام دادن فعالیت شدید بدنی و ورزش، هنگام روزه داری به مدت بیش از 30 تا 40 دقیقه توصیه نمی‌شود.


به گزارش سلامت نیوز دکتر مرتضی صفوی ، متخصص تغذیه در برنامه «ورزش همگانی» شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: در فاصله سحر تا افطار،‌ ورزشکاران بایستی از فعالیت شدید بدنی و ورزش اجتناب و این گونه فعالیت‌ها را به یک ساعت بعد از افطار موکول کنند. بهترین زمان برای ورزش، حداقل یک ساعت پس از صرف افطار است.


وی با بیان اینکه ورزشکاران در وعده سحر و افطار باید غذاهای سبک مصرف کنند، ادامه داد: افطاری ورزشکاران باید سبک، ‌کم‌چرب،‌ حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده مثل خرما، توت خشک، نان و سیب‌زمینی باشد، ولی کمی قند ساده هم با مشورت متخصص تغذیه می‌توانند استفاده کنند. البته نباید در مصرف قندهای ساده مثل قند، شکر، مربا،‌ شربت، نوشابه، پولک و نبات زیاده‌روی کنند.


این متخصص تغذیه با تأکید بر اینکه ورزشکاران پیش از انجام دادن حرکات ورزشی باید آب یا مایعات مصرف کرده باشند، گفت: به همین دلیل در صورت روزه‌داری از فعالیت‌های شدیدی که به آب نیاز دارد، باید پرهیز کنند تا تشنه نشوند. هنگام ورزش هم باید از مصرف مایعات بهره ببرند و از مصرف انواع نوشیدنی‌های کم‌شکر و حاوی نمک دریغ نکنند چون الکترولیت‌ها باید تنظیم شوند.


وی ادامه داد: بنابراین کمی شوری و شیرینی باعث می‌شود، املاح مورد نیاز بدن تأمین شود. ورزشکاران بعد از فعالیت ورزشی هم باید برای تکمیل منابع قندی عضلات از مواد قندی پیچیده مثل نان سنگک و امثال آن یا خرما استفاده کنند.
صفوی با بیان اینکه فعالیت بدنی وقتی مؤثر است که به طور متوسط، سه تا پنج روز در هفته یا یک روز در میان، حدودا 30 تا 60 دقیقه در روز انجام شود، افزود: فعالیت کمتر از سه روز در هفته و کمتر از 30 دقیقه در هر بار، تأثیر چندانی در بالا بردن آمادگی جسمانی بدن ندارد و بالا بردن کارآیی بدن را هم نمی‌تواند به دنبال داشته باشد.


وی در ادامه بیان کرد: البته ورزشکاران روزه‌دار بهتر است، فعالیت ورزشی خود را یک روز در میان با لحاظ استراحت کافی در بین آن انجام دهند،تا فرصت مناسبی برای بازسازی منابع انرژی بدنشان داشته باشند.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه فعالیت شدید بدنی و ورزش، هنگام روزه داری به مدت بیش از 30 تا 40 دقیقه توصیه نمی‌شود، ادامه داد: اگر ورزش در آب و هوای گرم و زیر تابش اشعه خورشید باشد، زمان آن هم باید کمتر شود، زیرا گاه باعث می‌شود، ورزشکاران ‌نتوانند فعالیت ورزشی را به طور مداوم انجام دهند و بدنشان دچار کم‌آبی می‌شود.


وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به محدودیت زمان دریافت مایعات در موقع روزه‌داری، ورزشکاران باید سعی کنند، فعالیت روزانه را در محیط‌های باز و زیر آفتاب انجام ندهند و سعی کنند، در محیط‌های بسته مانند سالن‌ها و داخل منزل انجام دهند.


صفوی ادامه داد: اگر ناگزیر به فعالیت روزمره در محیط‌های باز باشند،‌ باید زمان فعالیت را کاهش دهند و ضمن رعایت این نکات توجه داشته باشند، اگر مجبورند در زمان روزه‌داری ورزش کنند،‌ فعالیت ورزشی را طوری تنظیم کنند که با زمان افطار یک تا دو ساعت فاصله داشته باشد.
این متخصص تغذیه در پایان اظهارداشت: برای برگذاری مسابقات مهم در ماه مبارک رمضان، ورزشکاران حتماً باید با متخصص تغذیه مشورت، همچنین باید از حوله مرطوب، استفاده کنند و هنگام ورزش، آن را به صورت بمالند و بدن خود را مرطوب نگه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha