آلودگی هوا بر روی كودكانی كه داخل خودرو هستند،‌ بسیار بیشتر از كودكانی كه بیرون خودرو هستند، اثرگذار است.

فضای خودرو برای كودكان مثل جعبه دود است

سلامت نیوز: آلودگی هوا بر روی كودكانی كه داخل خودرو هستند،‌ بسیار بیشتر از كودكانی كه بیرون خودرو هستند، اثرگذار است.

به گزارش سلامت نیوز، «سولماز احدی» كارشناس شركت كنترل كیفیت هوای تهران در این باره گفت:‌ نتایج مطالعات انجام‌شده بر روی كودكان كه 12 ژوئن 2017 در نشریه گاردین منتشر شده نشان می‌دهد کودکانی که با استفاده از دوچرخه و یا پیاده به مدرسه می‌روند در معرض آلودگی کمتری نسبت به کودکانی که با اتومبیل به مدرسه می‌روند، قرار دارند.

پروفسور دیوید کینگ مشاور ارشد علمی درباره این مطالعه گفته: خودرو جعبه جمع‌آوری گازهای سمی است. در خودرو، کودکان عموماً در معرض مواجه با سطوح بالاتر آلودگی هوا نسبت به هوای بیرون قرار دارند. وی در مصاحبه با گاردین ضمن توصیه به استفاده از دوچرخه و پیاده روی برای رفتن به مدرسه اذعان كرد: آلودگی هوا می‌تواند باعث آسیب ریوی کودکان شده و تحقیقات جدید نشان داده که آلودگی هوا می‌تواند بر میزان توانایی یادگیری کودکان در مدرسه تأثیر داشته و عامل آسیب DNA کودکان شود.

به گفته احدی،‌ شما ممکن است با خودروی پاکی رانندگی کنید، اما کودک شما در صندلی عقب ماشین، در جعبه ای از دود ناشی از خودروهای اطراف شما قرار داشته باشد. طیف وسیع مطالعات صورت گرفته، نشانگر مواجه با سطوح بالاتر آلودگی برای سرنشینان خودرو نسبت به عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران مسیرهای مشابه دارد.

پروفسوراستفان هولگیت، متخصص آسم در دانشگاه ساوتهمپتون نیز در این زمینه گفته: کودکان در زمان دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، نسبت زمان قرار داشتن در داخل خودرو، در معرض مواجه کمتر با سطوح بالای آلودگی هوا هستند. او گفت: آلودگی داخل خودرو می‌تواند 9 تا 12 برابر بیشتر از هوای خارج باشد و کودکان در صندلی عقب، از طریق فن روشن خودرو و پنجره‌ها، در معرض استنشاق آلاینده های خروجی از اگزوز خودروهای اطراف قرار دارند. کودکان نسبت به بزرگسالان نسبت به آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر هستند و آلودگی هوا خطر ابتلا به حساسیت، آسم و مشکلات تنفسی را در کودکان افزایش می دهد.

مطالعات مشابه، نشاگر کاهش توانایی تمرکز و اختلالات رشد سلول‌های عصبی‌DNA و سیستم ایمنی کودکان در مواجه با آلودگی هوا بوده است. هولگیت ضمن اشاره به مزایای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در کاهش آلودگی هوا و افزایش فعالیت‌های بدنی افراد، گفت برخی والدین به اشتباه فکر می کنند هوای داخل خودروشان آلودگی کمتری نسبت به خارج خودرو دارد. بن بارت از دانشگاه کینگ لندن نیز ضمن اندازه‌گیری میزان مواجه افراد با آلودگی هوا در اتومبیل، اتوبوس، دوچرخه و درحال پیاده‌روی در شهر لندن طی سال 2014 گفت، رانندگان خودرو با تفاوت زیادی، در معرض سطح بالاتر آلودگی قرار دارند و این تفکر که با نشستن در داخل خودرو از آلودگی هوا فرار می‌کنید، اشتباه است.

منبع: https://www.theguardian.com/environment/2017/jun/12/children-risk-air-pollution-cars-former-uk-chief-scientist-warns

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha