در ابتدا ‌دندان مصنوعی جدید ممكن است، لثه را اذیت كند ولی بعد از مدتی ناراحتی از بین می‌رود و اگر سالمند هرگونه ناراحتی داشته باشد حتی به میزان بسیار كم باید حتماً به دندانساز خود مراجعه كند.

سلامت نیوز: یك متخصص دندانپزشكی گفت: دندانهای مصنوعی سالمندان به طور متوسط باید هر 3 سال پس از معاینه دندانپزشك اصلاح شود تا لق شدگی آن باعث آسیب به لثه سالمندان نشود.

به گزارش  فارس  دندان‌ها مانند دیگر اجزای بدن انسان نیازمند مراقبت بهداشتی و درمانی مكرر هستند به طوری كه در برخی افراد به دلیل جنس خاص دندانشان باید حتی بیشتر از اندام و اجزای دیگر بدن به آن توجه كنند.

جنس دندان‌های افراد به دلایل مختلف ژنتیكی و ارثی متفاوت است ولی در مجموع بیشترین عامل بقای دندان در هر فرد نوع مراقبت‌های بهداشتی و درمانی از جمله مسواك زدن و نخ دندان مرتب، تغذیه مناسب و معاینات منظم دندانپزشك است اما دندان مصنوعی نیز با گذر زمان و گاهی اوقات عدم مراقبت، نیاز می‌شود.

به طور معمول "دست دندان " را دندان مصنوعی می‌نامند كه جایگزین دندان‌های طبیعی می‌شود؛ دندان مصنوعی معمولاً به صورت قالبی و با تركیبی از مواد مخصوص پلاستیكی ساخته می‌شود كه می‌تواند ظاهر خوب و مطلوبی را برای افراد سالمند به وجود آورد.

*نقش مهم دندان‌های مصنوعی در تغذیه سالمندان

فرناز مهدی سیر، متخصص دندانپزشكی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: زمانی كه فرد سالمند فاقد دندان‌های طبیعی باشد، دندان مصنوعی به عنوان كمك به آنان برای غذا خوردن نقش بسیار مهمی در تغذیه سالم آنها می‌تواند ایفا كند.

وی با بیان اینكه زمانی كه یك دندان از بین می‌رود، دندان‌های دیگر كمی حركت می‌كند و باعث به وجود آمدن فضای خالی می‌شود كه محل تجمع مواد غذایی نیز در بین دندان‌ها خواهد شد، می‌افزاید: یك دندان مصنوعی می‌تواند مانع به وجود آمدن مشكلات بهداشتی دهان و دندان شود.

مهدی سیر اضافه می‌كند: در این راستا می‌توان با جایگزین كردن دندان‌های جلو افرادی كه دارای دندان‌های با ظاهر نامناسب هستند به آنها چهره بهتری بخشید.

برای ساختن دندان مصنوعی از محل دندان «لثه» قالب‌گیری می‌شود و در ادامه قالب‌گیری موم‌گیری شده و بر روی موم دندان مناسب فرد بر اساس نظر دندانساز چیده می‌شود.

در موم نیز دندان‌های چیده شده در قالب مخصوصی گذاشته و مرحله لثه‌گذاری صورت می‌پذیرد و نهایتاً پرداخت لثه و دندان آخرین مرحله ساخت دندان مصنوعی به حساب می‌آید.

* مزایای دندان مصنوعی

سعید نعمتی، متخصص دندانپزشكی ترمیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: داشتن دندان مصنوعی خوب، كمك می‌كند كه سالمند خوب غذا بخورد، خوب حرف بزند و ظاهر خوبی داشته باشد و از مزایای دندان مصنوعی این است كه این دندان‌ها تفاوتی با دندان‌های طبیعی خود شخص نخواهند داشت.

وی به مضرات استفاده از دندان‌های مصنوعی كهنه یا قدیمی اشاره كرد و اظهار می‌دارد: در صورت مناسب نبودن دندان مصنوعی ضمن محكم نبودن محل قرار گفتن آنها «اصطلاحاً لق بودن» آسیب‌دیدگی لثه «ساییدگی لثه» جلو آمدن فك پایین و پوسیدگی دندان‌های دیگر نیز شامل عوارض و زیان‌های دندان مصنوعی كهنه به حساب می‌آید.

نعمتی با اشاره به توصیه‌های مهم در نگهداری از دندان مصنوعی سالمندان از جمله شستن دندان‌های مصنوعی خارج از دهان بعد از هر وعده غذا، تصریح می‌كند: حداقل سالمندان یكبار در روز دندان‌های مصنوعی را پس از غوطه ور كردن در مواد تمیز كننده و شوینده مناسب «آب و صابون» كاملاً با مسواك و خمیر دندان بشویند.

دندان‌های مصنوعی مدل‌های بسیاری دارند، گذاشتن دندان مصنوعی به عنوان دانه تكی یا تعداد به وسیله رشته سیمی در دهان ثابت یا متحرك صورت می‌پذیرد و در برخی مواقع نیز تمام دندان‌ها كه به آن یك دست دندان می‌گویند، جایگزین تمام دندان‌های طبیعی می‌شود.

دندان پارسیئل نیز از جمله دندان‌های متحرك است كه بدنه آن ماده فلزی به نام "كرم " است كه زنگ نمی‌زند و تغییر شكل نیز نمی‌دهد و در مجموع این نوع دندان‌ها از دوام بیشتری برخوردارند.

قرار گرفتن مناسب و محكم دندان‌های مصنوعی بر روی فك، عدم تغییر شكل در ماهیچه‌های صورت و عدم وجود مشكل در جویدن غذا نشان دهنده ساخت خوب دندان مصنوعی است.

* هر 3 سال دندان‌های مصنوعی سالمندان باید اصلاح شود

لیلا نصیری، متخصص دندانپزشكی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: هر زمانی كه دندان‌های مصنوعی سالمندان شكسته شود یا تعداد دیگری از دندانهایشان را از دست دهند دندان‌های آنان باید جایگزین و عوض شود.

وی می‌افزاید: به طور میانگین هر 3 سال دندان‌های سالمندان باید توسط متخصص دندانپزشك معاینه و در صورت نیاز و تشخیص دندانساز دندان‌ها تعویض یا اصلاح شود زیرا ممكن است روكش‌های فلزی نشست كند و در نتیجه سیم آن شل شده و دندان در دهان سالمند لق شود.

نصیری در پاسخ به این پرسش كه آیا دندان مصنوعی جدید باعث ناراحتی سالمند و اذیت آن می‌شود، اظهار می‌دارد:‌ در ابتدا ‌دندان مصنوعی جدید ممكن است، لثه را اذیت كند ولی بعد از مدتی ناراحتی از بین می‌رود و اگر سالمند هرگونه ناراحتی داشته باشد حتی به میزان بسیار كم باید حتماً به دندانساز خود مراجعه كند.

رعایت بهداشت دندان‌های مصنوعی مانند دیگر اجزای بدن باید مورد توجه و آموزش سالمندان كشورمان قرار گیرد زیرا همان طور كه دندان‌های طبیعی نیاز به نظافت دارند، دندان‌های مصنوعی نیز باید تمیز و پاكیزه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha