دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 216067

تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه قهوه و چای سبز ممکن است از بیماری‌های مزمن کبد جلوگیری کند.

تأثیر قهوه و چای بر بیماری‌های مزمن کبدی

سلامت نیوز: تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه قهوه و چای سبز ممکن است از بیماری‌های مزمن کبد جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری دانشمندان هلند متوجه شده‌اند كه این نوشیدنی‌های محبوب باعث خنثی شدن فیبروز كبد یا سفتی و زخم در اثر التهاب كبد می‌شود. دكتر لوئیس الفرینك از مركز پزشكی دانشگاه اراسموس روتردام گفت: در طول دهه‌های گذشته زندگی افراد به سمت عادات ناسالم ازجمله بی‌تحركی و تغذیه ناسالم و «رژیم غذایی شاد» رفته است. این رژیم معمولا به‌عنوان یك رژیم غربی شناخته می‌شود كه سرشار از قند، غذا‌های فرآوری‌شده و خالی از مواد مغذی است.

این روش ناسالم تغذیه به رواج اپیدمی چاقی، افزایش بیماری كبد چرب غیرالكلی كمك كرده است كه در اثر تجمع بیش از حد چربی در كبد ایجاد می‌شود. دانشمندان برای بررسی اثرات محافظت احتمالی قهوه و چای، آزمایش‌های خود را روی 2400نفر از افراد بالای 45سال كه بیماری كبدی ندارند انجام دادند. آزمایش‌ها شامل بررسی سوابق پزشكی و نتایج اسكن شكم و كبد و همچنین پاسخ به پرسشنامه‌ای كه در مورد عادات غذایی و میزان مصرف چای و قهوه بود.

شركت‌كنندگان براساس میزان مصرف چای (سفید، سیاه و سبز) و قهوه به 3دسته تقسیم شدند. محققان دریافتند كسانی كه به‌طور مكرر قهوه مصرف می‌كنند فارغ از سبك زندگی‌شان به‌مراتب كمتر در معرض بیماری‌های سفتی و زخم و التهاب كبد هستند.

به گفته ساروا درویش‌مراد محقق ارشد این تحقیق به‌طور كلی مصرف مكرر چای و قهوه برای كسانی كه هنوز نشانه آشكار از بیماری كبدی ندارند، اثر محافظتی دارد. این مواد قابل دسترس و ارزان است و می‌تواند در هر سبك زندگی در كشور‌های درحال توسعه جای داشته باشد. هم‌اكنون تحقیقات زیادی مصرف قهوه را پیشنهاد می‌كنند چرا كه قهوه مزایایی برای تنظیم آنزیم‌های كبدی، هپاتیت، كبد چرب و بیماری‌های مزمن كبدی و سرطان كبد دارد.

مكانیسم عملكرد قهوه برای بهبود عملكرد كبد هنوز مشخص نیست ولی دانشمندان حدس می‌زنند كه آنتی اكسیدان قهوه و چای بر بیماری‌های مزمن كبدی مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha