شاید به دنبال شروع برنامه ورزشی و تغذیه جدیدی باشید. شاید بخواهید برنامه تغذیه ای سالم تری را دنبال کنید. شاید هم می خواهید به جای اینکه دائماً به ورزش کردن فکر کنید، به دنبالش بروید و ساعت ورزش کردنتان را افزایش دهید.

وقتی می خواهید لاغر شوید، کدام یک مهم تر است؛ ورزش یا تغذیه؟

سلامت نیوز: شاید به دنبال شروع برنامه ورزشی و تغذیه جدیدی باشید. شاید بخواهید برنامه تغذیه ای سالم تری را دنبال کنید. شاید هم می خواهید به جای اینکه دائماً به ورزش کردن فکر کنید، به دنبالش بروید و ساعت ورزش کردنتان را افزایش دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، «بله، می توانید بدون برنامه تغذیه ای وزنتان را کم کنید، اما ورزش خیلی مهم است. بخشی از کاهش وزن، از چربی های موجود در بدن و بقیه کاهش وزن با کاهش تراکم استخوان و از دست رفتن عضلات، همراه خواهد بود.

شاید قصد این را نداشته باشید که در ابتدا زیاد به خودتان فشار بیاورید؛ شاید نخواهید به یک باره برنامه غذایی و ورزشی تان را با هم شروع کنید. اگر شما هم نمی دانید برنامه تان را با کدام یک شروع کنید و از خودتان می پرسید باید اول رژیم بگیرم یا باید ورزش کنم؟ تصمیم گیری در این مورد می تواند بسیار سخت باشد.

در یکی از مقالاتی که به تازگی در مجله ای مطرح منتشر شده است، شاخص توده بدنی ارتباط تنگاتنگی با خطر ابتلای فرد به دیابت دارد، تا اینکه به میزان تحرک فرد در روز بستگی داشته باشد.

در مقاله ای دیگر نیز نشان داده شده که خطر ابتلا به بیماری های قلبی در زنان، بیشتر به میزان سطح فعالیت شخص بستگی دارد تا اینکه به شاخص توده بدنی او بستگی داشته باشد.


پس برنامه ورزشی و رژیم را از کجا شروع کنیم؟

این داده های به دست آمده، با اطلاعاتی که از قبل داشته ایم متناقض نیستند، بلکه به این اشاره دارند که وزن تأثیر بیشتری در مقایسه با کم تحرکی دارد. این عدم توافق، چیزی است که منجر به همان بحث قدیمی


« چاقی یا تناسب اندام» می شود. آیا می شود در عین چاقی، سالم بود؟

حقیقت این است که اگر دارای اضافه وزن هستید، خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت در شما بالاست. البته فاکتورهای دیگری مانند جنسیت، افزایش سن، سابقه خانوادگی و ژنتیک، قومیت و نژاد را فراموش نکنید.

البته عده ای هستند که چربی اضافه دارند، اما اگر آزمایش خون بدهند بدنشان در سلامتی کامل است و دارای اندام متناسبی نیز هستند. در این قضیه کسانی که چاق و در عین حال متناسبند، استثناء محسوب می شوند. جمعیت زیادی در ایران، زندگی ساکن و کم تحرکی دارند و از اضافه وزن رنج می برند. تجربیات به دست آمده نشان داده که داشتن یکی از این شرایط در زندگیتان، به مورد دوم ختم می شود. یعنی اگر زندگی ساکنی داشته باشید دچار اضافه وزن می شوید و بالعکس آن نیز صادق است.

اگر می خواهید وزنتان را کم کنید، طبق تحقیقات پاسخ روشنی برای این کار وجود ندارد. چون اگر بخواهید بدون ورزش فقط برنامه غذایی تان را تغییر دهید، وزنتان کم می شود ولی سلامتی تان بهبود قابل توجهی نخواهد داشت. حال آیا بدون ورزش کردن، می توانیم وزنمان را به همان میزان قبلی حفظ کنیم؟ برطبق آمار به دست آمده، اگر ورزش را شروع نکنید، به وضعیت اولیه باز خواهید گشت.

اگر بدون تغییر در رژیم غذایی تان شروع به ورزش کردن کنید، بهبود قابل توجهی در سلامتی تان مشاهده خواهید کرد، اما وزنتان کمتر نخواهد شد. بسیاری از مردم همین رویه را انجام می دهند. درست است که قدرت بدنی شان افزایش می یابد اما بیشتر افراد بعد از مدتی به خاطر اینکه از نظر ظاهری به خواسته شان نرسیده اند، ورزش کردن را رها می کنند.

پس کدام یک مهم تر است، ورزش یا رژیم غذایی؟ جواب این است که همه چیز بستگی دارد!
اما جواب بهتر این است که به عنوان یک قانون، کاهش وزن 75 درصد به رژیم غذایی و 25 درصد به ورزش کردن بستگی دارد.

طبق تحقیقی که بر روی 700 نفر که اضافه وزن داشتند صورت گرفت، افرادی که برنامه غذایی خود را تغییر داده و رژیمی کرده بودند، در کوتاه مدت نتیجه بهتری نسبت به دیگر افراد گرفتند و زودتر وزن کم کردند.

به خاطر داشته باشید که تحرک بدنی همراه با رژیم متناسب، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش دهد و در حقیقت این دو مکمل یکدیگر هستند. از جایتان بلند شوید، ورزش کنید. بیرون بروید و یخچال منزل را با غذاهای مفید پر کنید. این دو کار را انجام داده و زندگی تان را متحول کنید.

منابع

http://www.bistromd.com/fitness-and-health/diet-and-exercise-plan

http://www.huffingtonpost.com/2014/04/30/exercise-vs-diet-for-weight-loss_n_5207271.html


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha