دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 216078

مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست: باتوجه به مشکلات زیست محیطی که در مناطق جنوب کشور در زیستگاه های مرجان های دریایی بوجود آمده زندگی و حیات مرجان ها رو به نابودی است.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست: باتوجه به مشکلات زیست محیطی که در مناطق جنوب کشور در زیستگاه های مرجان های دریایی بوجود آمده زندگی و حیات مرجان ها رو به نابودی است.

به گزارش سلامت نیوز، داوود میرشکار در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما افزود: ما در خلیج فارس و دریای عمان دو زیستگاه بسیار مهم و پراهمیت داریم که بسیاری از تولیدات ما در دریاها را شامل می شود و آب سنگ های مرجانی و جنگل های حراء از جمله موارد مهم این دو منطقه هستند.
وی ادامه داد: متاسفانه وضعیت درخصوص آب سنگ های مرجانی بخصوص در خلیج فارس که دریای نیمه بسته است بسیار متفاوت بوده و شرایط زندگی برای این موجودات بسیارسخت شده است.
میرشکار تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر گرمایش زمین را داریم و یک سری تهدیدات دیگر در حوزه خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد می توان به آلودگی های نفتی ، پساب های خانگی و صنعتی و زهاب های کشاورزی و دیگر موارد اشاره کرد که همه این موارد دست به دست هم داده که شرایط و عرصه را برای محیط زیست و این زیستگاه ها که گونه های آب سنگ های مرجانی و هزاران گونه دیگر در آن زیست می کنند محدود کند.
مدیرکل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این خصوص برای حفاظت از این گونه ها باید یک برنامه تدوین شده داشته باشیم چون بسیاری از وزارتخانه ها و دستگاه ها در این امر نقش داشته و تا تهدیدات زیستگاه های دریایی رفع شود و کار احیای روی زیستگاه ها صورت پذیرد، زیرا بسیاری از آب سنگ های مرجانی در معرض خطر انقراض قرار دارند و تا زمانی که تهدیدات رفع نشود روز به روز شاهد کاهش و نابودی این زیستگاه ها خواهیم بود.
وی افزود: زیستگاههای آب سنگ های مرجانی می تواند در حوزه گردشگری پایدار و اشتغال زایی تاثیرگذار باشد چراکه در حال حاضر تمام محصولات شیلاتی مربوط به منطقه آب سنگ های مرجانی است و از همه مهمتر این آب سنگ ها در سال میلیون ها دلار درآمدزایی و سودآوری دارد و این موضوع در خارج از کشور در حال حاضر سود و درآمد کلانی دارد.
میرشکار ادامه داد: علاوه بر حفظ و صیانت از آب سنگ های مرجانی دریای جنوب ، ما می توانیم فعالیت های توسعه ای مان را به سمت توسعه پایدار سوق دهیم و از همه مهمتر این آبزیان زیبا را از معرض خطر انقراض نجات دهیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha