سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 216107

پدران و مادرانی که در رسیدن به آرزوها و آمال‌شان ناکام مانده‌اند و حالا می‌خواهند همه آرزوهایشان را برآورده کنند آن هم با فرزندانشان. اجبار به درس خواندن در یک رشته یا مداخلات تحصیلی پدر و مادران برای رسیدن آنها به خواسته‌های خودشان است نه فرزندان‌شان.

والدین چگونه بر تحصیل فرزندشان نظارت کنند؟

سلامت نیوز:«دوست داشتم درس بخوانم و برای خودم کسی بشوم اما آنقدر آن روزها وضعیت خانواده‌مان خراب بود که مجبور شدم درس را ول کنم و بروم سراغ کار. حالا بچه‌ام باید به یک جایی برسد. برای این کار تمام امکانات را به او می‌دهم.» این جمله‌ای است که بسیاری از دهه‌ پنجاهی‌ها و دهه شصتی‌ها بارها و بارها از پدران‌شان شنیده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، آفتاب یزد نوشت: پدران و مادرانی که در رسیدن به آرزوها و آمال‌شان ناکام مانده‌اند و حالا می‌خواهند همه آرزوهایشان را برآورده کنند آن هم با فرزندانشان. اجبار به درس خواندن در یک رشته یا مداخلات تحصیلی پدر و مادران برای رسیدن آنها به خواسته‌های خودشان است نه فرزندان‌شان.
آرش همتیان کارشناس آموزشی و مشاور تحصیلی با بیان این که خانواده‌ها به جای دخالت در امور درسی دانش‌آموزان باید نقش نظارتی و حمایتی داشته باشند، اظهار داشت: بی‌شک نقش خانواده در موفقیت تحصیلی فرزندان آنچنان حائز اهمیت است که می‌تواند تاثیر زیادی در موفقیت تحصیلی داشته باشد به همین دلیل پژوهشگران حوزه آموزش و تعلیم به دلایل متعدد علمی و تحقیقاتی بارها ثابت کرده‌اند که نقش خانواده در امور تحصیلی دانش‌آموزان رابطه مستقیمی با کامیابی و یا ناکامی آنها دارد.
وی تصریح کرد: نقش خانواده در تحصیل دانش‌آموزان به معنای درخواست والدین برای درس خواندن و کسب نمرات عالی نیست چراکه وقتی والدین مرتب نگران افزایش یا کاهش نمرات فرزند خود باشند این نگرانی را به طور غیر‌مستقیم به او نیز انتقال داده و دانش‌آموز را به نوعی دچار اضطراب و تشویش خواهند کرد، به همین دلیل والدین باید تلاش کنند به جای دخالت مستقیم در امور تحصیلی به صورت غیر‌مستقیم نظارت داشته و همچنین فضای خانه را آرام و بی‌تنش نگه دارند.
وی ادامه داد: کشف استعدادهای فرزند باید مهم‌ترین مسئله هر خانواده باشد. جمله معروف آقای انیشتین این است که اگر بخواهیم استعداد یک ماهی را در بالا رفتن از درخت بسنجیم، گمان می‌کنیم که بی‌دست و پا‌ترین موجود دنیاست. فرزندان ما هر کدام استعداد بسیار زیادی دارند که با شناخت آن استعداد‌ها می‌توانیم به رشد روحی و روانی آنها کمک سازنده‌ای کنیم. 


وی با اشاره به اینکه برخی از خانواده‌ها تشویق و محبت را عامل سستی و سوء استفاده  فرزندان می‌دانند، افزود: میانه روی و نگه داشتن توازن رفتاری والدین در برخورد با دانش‌آموزان یکی از هنرهای پدر و مادر است، عدم احترام به حریم شخصی دانش‌آموز و برخورد کودکانه با وی نه تنها باعث پیشرفت 
نمی شود بلکه دانش‌آموز را دچار سرکشی ناخواسته می‌کند.
این کارشناس آموزش ابراز کرد: بهترین اقدام برای والدینی که دانش‌آموزان آنها در مقطع دبیرستان و در آستانه کنکور قرار دارند ارتباط خانواده با مشاوران تحصیلی است، آنها نباید منتظر تماس از طرف مدرسه باشند چراکه نزدیکی والدین با مشاوران تحصیلی باعث می‌شود آنها بدانند دانش‌آموز در چه دروسی قوی و یا ضعیف است البته همین امر باعث خواهد شد والدین در برنامه‌ریزی‌های منزل اثر بخش‌تر عمل کنند.


همتیان اضافه کرد: نظارت غیر اصولی، حملات مستمر کلامی و غیر کلامی برای بیدار کردن دانش‌آموز از خواب غفلت، مقایسه دانش‌آموز با افراد موفق فامیل، یادآوری شکست‌های گذشته و همچنین ایجاد محدودیت‌های غیر منطقی برای دانش‌آموز از جمله رفتارهای غلط والدین است که باعث افزایش اضطراب و نگرانی در بین دانش‌آموزان می‌شود.
وی با بیان اینکه ایجاد احساس گناه در دانش‌آموز باعث پیشرفت درسی نمی شود، افزود: گروهی از والدین در ایام امتحانات و یا نتیجه گرفتن فرزندانش در کنکور با به رخ کشیدن امکانات فراهم آمده، سعی در ایجاد احساس گناه در بین دانش‌آموزان می‌کنند که این نوع شیوه تربیتی نه تنها باعث موفقیت تحصیلی نمی شود بلکه درس خواندن در ذهن دانش‌آموز مانند خطایی نابخشودنی می‌شود که او باید هر چه زودتر خود را از بند آن رها کند.
همتیان در پایان خاطر نشان کرد: بهترین کمک والدین در موفقیت دانش‌آموزان این است که مشکلات و درگیری‌های خانوادگی را کاهش داده و مشکلات را حتی الامکان به فرزندان منتقل نکنند ضمن اینکه میزان رفت و آمدهای فامیلی را کم کرده و همچنین به رژیم غذایی فرزندان توجه داشته باشند و در نهایت طوری رفتار کنند که امتحان در نظر دانش‌آموز بیش از حد بزرگ جلوه نکند تا او بتواند با آرامش خود را برای آزمون‌های پیش رو آماده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha