وزیر بهداشت گفت: در زمینه تولید داروهای بیوتكنولوژی در منطقه اول و در آسیا پنجم هستیم كه باید چهارم شویم. اما مسئله مهم داروهای گران وارداتی مانند داروی 50 میلیون تومانی سرطان سینه است كه برخی بیماران مجبورند برای خرید آن زندگی خود را بفروشند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مرضیه وحید دستجردی امروز در همایش تدوین راهكارهای برنامه‌های‌ریزی بیوتكنولوژیك كشور كه در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: بیوتكنولوژی شاخه جدیدی است كه با توجه به نیازهای بشر امروز از مواد شیمیایی به سمت مواد بیوتكنولوژی حركت می‌كنیم.

وی گفت: اقتصاد دارویی دنیا 120 هزار میلیارد تومان است و از این میزان 53 میلیارد دلار به سمت تولید محصولات بیوتكنولوژی حركت كرده است. حدس ما این است كه در 20 سال آینده 50 درصد از داروها بیوتكنولوژیك باشد و هزینه سرسام‌آور این هزینه‌ها ما را گرفتار می‌كند.

وزیر بهداشت گفت: 140 دارو از بیوتكنولوژی تولید می‌شود. 85 درصد از كشورهای اروپایی و آمریكایی بیوتكنولوژی و 5 درصد كشورهای آسیایی كه ژاپن در رأس آن است داروهای بیوتكنولوژی را تولید می‌كنند و ایران پنجمین كشور آسیایی است كه در زمینه تولید دارو بیوتكنولوژیك به موفقیت رسیده است.

دستجردی گفت: طراحی نقشه جامع علمی كشور در نظام سلامت كشور را داریم كه در یك طراحی همه بخش‌ها و دست‌اندركاران كمك می‌كنند كه نقشه‌ای را برای آینده خود ترسیم كنیم.

وی اضافه كرد: چشم انداز 1404 را داریم. نقشه جامع علمی كشور راهی است كه ما را به چشم‌انداز 1404 می‌رساند.

وحیددستجردی گفت: برای 5 تا 7 دارویی كه در كشور وارد می‌‌كنیم. 250 میلیارد تومان ارز از كشور خارج می‌كند و فاكتور 7 و 8 خونی بالای 100 میلیارد تومان از این اعتبار را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: فقط یك نوع داروی سرطان سینه وارداتی برای بیمار 50 میلیون تومان هزینه بردار است. كه اگر 7 هزار مورد سرطان در كشور داشته باشیم و تعدادی از آنها نیازمند این دارو باشند از این تعداد باید ببینیم كه چه تعداد این داروی 50 میلیون تومانی هستند و باید بدانیم كه بسیاری مجبور می‌شوند كه زندگی خود را بفروشند و برای خرید این دارو هزینه كنند.

وزیر بهداشت اضافه كرد: در 5 سال آینده كه دنیا به سمت داروهای بیوتكنولوژیك پیش می‌رود شاید مجبور به مصرف هزار میلیارد تومان ارز شویم كه نظام دارویی كشور مختل خواهد شد.

وحید دستجردی گفت: 12 داروی بیوتكنولوژیك و واكسن داریم كه در كشور تولید می‌شود كه تولید آنها 250 میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی خواهد شد. برای تولید 9 تا 11 داروی جدید بیوتكنولوژی سرمایه‌گذاری كردیم كه 6 قلم از این داروها با كمك معاونت غذا و دارو تهیه شده و برخی را همین امسال به بازار خواهیم آورد.

وی گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه بیوتكنولوژیك آغاز شده اما كافی نیست ولی چشم‌انداز آینده ایجاب می‌كند كه ما كار بزرگی را در این زمینه انجام دهیم.

دستجردی افزود: این كار بزرگ نیازمند تلاش، همت مضاعف است. بر اساس ماده 78 قانون برنامه توسعه چهارم برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه شده است. البته نتوانسته‌ایم تأمین 30 درصدی ارز واردات دارو و تجهیزات پزشكی در برنامه چهارم توسعه را محقق سازیم اما اگر در زمینه‌ داروهای بیوتكنولوژی سرمایه‌گذاری كنیم می‌توانیم به این هدف دست پیدا كنیم.

وی گفت: در زمینه زیست فناوری باید 40 دارو بیوتكنولوژیك را تولید كنیم كه برنامه‌ریزی در این زمینه شده است و به زودی 30 دارو بیوتكنولوژی را تولید می‌كنیم اما باز از سند چشم‌انداز عقب ایستاده‌ایم. ضمن اینكه روز به روز در دنیا در حال تولید داروهایی هستند و ما مجبور استفاده كنیم.

وزیر بهداشت افزود: باید آنچه كه به عنوان برنامه پنجساله پنجم تدوین شده است و مطابق آن باید 2 درصد بازار داروهای بیوتكنولوژیك دنیا را به دست بگیریم كه این كار بسیار بزرگی است و برای رسیدن به این هدف چشم‌انداز 20 ساله در آسیا بتوانیم چهارم باشیم. الان در منطقه خاورمیانه اول هستیم اما برای اینكه از پنجم آسیا به چهارم صعود كنیم كار سنگینی در پیش داریم و پا را را باید از كره جنوبی فراتر بگذاریم.

وحید دستجردی گفت: در طول 3 یا 4 سال گذشته فقط 15 نفر نیروی متخصص مجرب بیوتكنولوژیك داشتیم كه هم اكنون به 109 نفر رسیده است و باید بتوانیم نیروهای بیشتری تربیت كنیم.

وزیر بهداشت گفت: طی 15 سال گذشته فقط 6 مقاله در زمینه تكنولوژیك داشته‌ایم كه امروزه رشد جدی در این زمینه داریم و تعداد مقالات بیش از 500 مقاله رسیده است.

وزیر بهداشت گفت: بسیاری از كیت‌های تشخیصی امروز در دسترس است. در بخش خصوصی 12 كشور در زمینه داروهای بیوتكنولوژی قرار دارد. كه اینها همه كارهایی كه از چند سال اخیر انجام شده است و امیدواریم امسال و سال آینده بهره‌برداری این موارد و ورود آنها را به بازار داشته باشیم.برخی از این كارها پروسه طولانی دارد كه باید كوتاه شود. پروسه 2 تا چهارساله زیبنده ما نیست.

وزیر بهداشت گفت: می‌توانیم برخی كارها را به شركت‌های خصوصی بسپاریم و تسهیلات لازم را به آنها ارائه دهیم و مجوزهای را كه برای بیوتكنولوژی می‌گیریم آسان‌تر و سهل‌تر شود. شركت‌هایی كه دست‌اندركاران این موضوع هستند حمایت‌های بیشتری می‌شود و به هر حال ما فرصت زیادی برای این كار نداریم و باید تا سال 1404 خود را آماده كنیم. نیروهای انسانی بسیار خوبی در این زمینه داریم و می‌توانیم از صدور داروهایی كه ارز كشور را مصرف می‌كنند رهایی پیدا می‌كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha