سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 216130

دردهای دوران قاعدگی یا دیسمنوره یکی از مشکلات شایعی است که خانم‌ها در سنین باروری با آن روبه‌رو می‌شوند و بسیاری از بانوان برای تسکین این درد به مصرف داروهای متعدد شیمیایی، مُسکن‌های آرامبخش و... رو می‌آورند.

سلامت نیوز: دردهای دوران قاعدگی یا دیسمنوره یکی از مشکلات شایعی است که خانم‌ها در سنین باروری با آن روبه‌رو می‌شوند و بسیاری از بانوان برای تسکین این درد به مصرف داروهای متعدد شیمیایی، مُسکن‌های آرامبخش و... رو می‌آورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم، امروز و در گفت‌وگو با دکتر نفیسه حسینی یکتا، متخصص طب سنتی و رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران برای شما از راهکارهایی می‌گوییم که باعث می‌شود تا بدون مصرف خودسرانه داروهای مختلف با قاعدگی، درد کمتری را تجربه کنید.

دکتر حسینی یکتا، ابتدا بیان می‌کند که دردهای دوران قاعدگی یا دیسمنوره به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. دیسمنوره اولیه حدود 6 تا 12 ماه بعد از اولین قاعدگی شروع و معمولا با حاملگی و زایمان بهتر می‌شود، اما دیسمنوره ثانویه معمولا بعد از 20 سالگی تازه آغاز خواهد شد و در بسیاری موارد ناشی از یک بیماری لگنی مانند عفونت‌های لگن یا آندومتریوز و... است و به همین دلیل بررسی توسط یک متخصص زنان در مورد دیسمنوره ثانویه ضروری می‌نماید. این متخصص طب سنتی معتقد است که می‌توان با اصلاح سبک زندگی و رعایت اصولی شش‌گانه به کاهش درد در این مورد کمک کرد که در ادامه می‌خوانید.

اصول تغذیه‌ای

1ـ پرهیز از مصرف غذاهایی با مزاج سرد مثل خیار، گوجه و... از چند روز قبل از ایام قاعدگی.

2ـ پرهیز از خوردن غذاهای با هضم سنگین و غلیظ مثل کله پاچه، حلیم و... از چند روز قبل از قاعدگی

3ـ توصیه به مصرف غذاهایی با هضم آسان مثل زرده تخم‌مرغ و گوشت گوسفندی

4ـ استفاده از ادویه‌های هاضم مثل رازیانه و آویشن در غذاها

5ـ مصرف دمنوش و عرقیات رازیانه و بابونه از چند روز قبل از قاعدگی و 2 تا 3 روز اول قاعدگی

6ـ مصرف دمکرده زنجبیل و بابونه و مصرف مداوم

تاثیر ورزش

اصل بعدی در حفظ سلامت حرکت و سکون می‌باشد که انواع ورزش‌ها و ماساژ را دربر می‌گیرد، انجام ورزش منظم روزانه توصیه می‌شود در صورتی که فرد به طور منظم ورزش نمی‌کند حداقل 30 دقیقه ورزش سبک از چند روز قبل توصیه می‌شود، همچنین پیاده‌روی از چند روز قبل از آغاز قاعدگی به کاهش دردهای این دوران کمک شایانی می‌کند. ماساژ ملایم ناحیه پایین ناف و زیر شکم هم کمک‌کننده است، در هنگام ماساژ از روغن‌هایی مانند زنجبیل و بابونه استفاده شود بهتر است.

دوری از استرس

از استرس و هیجان دوری کنید، حالات روحی و روانی در کاهش یا افزایش درد موثر هستند، گاهی دیده شده است که دانش‌آموزان یا دانشجویان در ایام امتحانات تحت تاثیر شرایط روحی این ایام از قاعدگی‌های دردناک رنج می‌برند. مصرف سنبل‌الطیب و لیموعمانی می‌تواند به کاهش این دردها کمک کند.

خواب منظم

خواب و بیداری یکی از اصول مهم در سبک زندگی صحیح است. به افرادی که از قاعدگی‌های دردناک رنج می‌برند توصیه می‌شود خواب منظم و کافی را از چند روز قبل از قاعدگی داشته باشند و در هنگام خواب حتما ناحیه زیر شکم و کمر را گرم نگه دارند.

هوای سالم

یکی از اصول مهم در حفظ سلامتی «هوا» است، ‌پرهیز از حضور و نفس کشیدن در هوای آلوده از چند روز قبل از قاعدگی به کاهش درد کمک می‌کند،‌ دوری از هوای سرد و ننشستن روی سطوح سرد مثل سنگ، کاشی و سرامیک هم کمک‌کننده است.

میزان خونریزی دوران قاعدگی

خونریزی دوران قاعدگی یکی از راه‌های پاکسازی بدن از مواد زائد است، اما چنانچه بیش از حد باشد سبب خروج مواد مفید از بدن می‌شود و اگر به صورت ناقص اتفاق بیفتد به عدم پاکسازی کامل منجر می‌شود، پس باید دقت داشته باشیم که پاکسازی کامل صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دینا ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
    0 0
    سلام من هرکاریم میکنم سه روز اول دلدردشدید حتی قرص آهنم میخورم ترشی هیچوقت نمیخورم همیشه گرمی میخورم یوبوستم شدیدمیشه تمام رگام بسته میشن نفخ زیاد تنگ نفس کلا منهدم میشم چکارکنم؟؟؟؟؟؟؟