معاون بهداشتی وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشكی، گفت: در دنیا روزانه شش هزار نفر به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند كه از مجموع این تعداد یك هزار كودك سن زیر ۱۵ سال دارند.

به گزارش سلامت نیوز علیرضا مصداقی نیا روز دوشنبه در همایش روز جهانی ایدز،افزود: برای كنترل و پیشگیری بیماری ایدز در كشور تنها فعالیت‌های وزارت بهداشت درمان كافی نیست و باید تمامی وزارتخانه‌ها و سازمانها و دستگاههای مختلف دولتی و خصوصی دراین زمینه همكاری داشته باشند.
معاون وزیر بهداشت ، توضیح داد: در حال حاضر در دنیا  ۳۳ میلیون و ۳۰۰  هزار نفر به بیماری  HIV مبتلا هستند و روز به روز این تعداد در حال افزایش است.
مصداقی نیا افزود: به دلیل درمان از میزان مرگ ومیر مبتلایان به ایدز كاسته شده و تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش چشمگیری را نشان نمی‌دهد معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشكی گفت: سالانه  ۲ میلیون و  ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت ایدزی جهان افزوده می‌شود كه یك میلیون و  ۸۰۰ هزار نفر از این جمعیت در اثر بیماری یادشده، می‌میرند.
مصداقی نیا در گفتگو با ایرنا با یاداوری اینكه كشور ما در زمینه ابتلا به ایدز جایگاه مطلوبی ندارد در عین حال افزود: ایران در مقایسه با كشورهای منطقه از وضعیت مناسبی در این زمینه برخوردار است.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد مبتلایان به بیماری ایدز در فاصله سالهای  ۲۰۰۱ تا  ۲۰۰۹ در برخی از كشورهای دنیا از جمله كشورهای آسیای میانه و كشورهای استقلال یافته پس از فروپاشی شوروی، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشكی گفت: این بیماری در برخی از كشورها ا زجمله كشورهای آفریقایی به دلیل توجه و پیشگیری‌های كشورهای توسعه یافته روند رو به كاهش را نشان می‌دهند.
مصداقی نیا با بیان اینكه در جهان وضعیت كسانی كه در آستانه ابتلا به بیماری ایدز هستند رو به كاهش است، افزود:  ۹۷ درصد موارد ابتلا به بیماری ایدز مربوط به كشورهای كم درآمد و یا با درآمد متوسط است.
وی گفت: در دنیا  ۴۱ درصد مبتلایان به ایدز در فاصله سنی  ۱۵ تا  ۳۴ سال قرار دارند كه متاسفانه زنان بیش از مردان به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند.
مصداقی نیا تصریح كرد: اكنون در دنیا روز به روز به تعداد كودكانی كه به دلیل مرگ و میر پدر و مادرشان یتیم می‌شوند رو به افزایش است.
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تنها مشكل یتیم شدن این كودكان نیست، بلكه این كودكان در آینده می‌توانند مشكلات اجتماعی گسترده‌ای را برای كشورهای جهان ایجاد كنند.
مصداقی نیا گفت: براساس آمار جهانی در منطقه مدیرترانه شرقی  ۴۶۰ هزار نفر مبتلا به HIV هستند.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به وضعیت جهانی ایدز، منطقه مدیترانه شرقی به دلیل افزایش مبتلایان به بیماری  , HIV از وضعیت خطرناك و نامطلوبی برخوردار است.
وی، آمار ثبت شده تعداد مبتلایان به بیماری  HIV را در كشور بیش از ۲۱  هزار نفر عنوان كرد و گفت: پیش بینی می‌شود تعداد مبتلایان به ایدز بیش از  ۸۰ هزار نفر در كشور باشد.
مصداقی نیا یادآور شد: تاكنون در كشور سه هزار و  ۹۲۷ نفر به علت مبتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست داده اند.
وی، روند ابتلا زنان به بیماری ایدز را بیش از مردان در كشور عنوان كرد و یادآورشد: وضعیت ایدز در كشور ما یك وضعیت همه گیر نیست و تنها در بین جمعیت خاصی با این مشكل رو به رو هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha