اخبار نه چندان شیرین در مورد اثرات شیرین کننده های مصنوعی در بدن منتشر شده است و این که چطور مصرف آنها اهداف رژیم غذایی شما را تخریب می کند.

۵ حقیقت تلخی که درباره شیرین کننده های مصنوعی نمی دانستید!

سلامت نیوز:اخبار نه چندان شیرین در مورد اثرات شیرین کننده های مصنوعی در بدن منتشر شده است و این که چطور مصرف آنها اهداف رژیم غذایی شما را تخریب می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت، شیرین کننده ‌های بدون کالری و یا مصنوعی که به آن ‌ها جایگزین شکر نیز گفته می ‌شود، مواد شیمیایی و یا طبیعی هستند که به جای شکر معمولی در غذاها و انواع نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند. زیاده‌ روی در مصرف شکر معمولی و افزایش وزن ناشی از آن، عاملی شد تا تولید و استفاده از این‌ گونه شیرین کننده‌ ها در صنعت غذا آغاز شود.

برخی مطالعات نشان داده ‌اند که جایگزین‌ های قند همان مشکلات استفاده از قند و شکر را به دنبال می ‌آورند و حتی در مواردی بدتر هم هستند:

افزایش اشتها: با توجه به تحقیقاتی که در مجله زیست شناسی و پزشکی ییل منتشر شده است، مشخص شده شیرین کننده های مصنوعی سبب افزایش اشتها می شوند. به طور خاص، بعد از مصرف آسپارتام گرسنگی ایجاد می شود و مصرف مداوم آنها اضافه وزن را به همراه دارد.

خطر ابتلا به سندرم متابولیک: سندرم متابولیک نوعی اختلال فیزیولوژیکی است که منجر به بیماری قلبی،‌ سکته و دیابت نوع ۲ می ‌شود. از آنجا که مصرف نوشیدنیهای حاوی قند با چاقی، دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک مرتبط است، بیشتر افراد به نوشیدن نوشابه های رژیمی (شکر مصنوعی ) رو آورده اند، اما مطالعات انسانی نشان داده است که مصرف نوشیدنیهای حاوی شیرین کننده های مصنوعی با چاقی، دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک و همچنین بیماریهای قلبی عروقی مرتبط است. مصرف تنها یک عدد از این نوشابه ها در روز می تواند خطر این مشکلات را بطور چشمگیری افزایش دهد.

افزایش وزن: در حالی که برخی از شیرین کننده های مصنوعی حاوی کالری کم هستند و اینطور ادعا شده که منجر به از دست دادن وزن می شوند، برخی دیگر از مطالعات حاکی از ارتباط بین جایگزین های شکر و به دست آوردن وزن هستند. به طوری که افرادی که این نوع شیرین کننده ها را دریافت می کنند، شاخص توده بدنی آنها دو برابر افراد دیگر افزایش می یابد.

افزایش قند خون: پژوهش های مختلف نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین، سوکرالوز، آسپارتام و ... به طور قابل توجهی باکتری های مفید روده را در دستگاه گوارش تحت تاثیر قرار داده و منجر به عدم تحمل گلوکز می شوند به طوری که فرد مصرف کننده را در معرض خطر دیابت نوع ۲ قرار می دهند.

بروز مشکلات معده: شیرین کننده های جانشینی مثل فروکتوز، سوربیتول و ... از آنجایی که به آهستگی در روده ها جذب می شوند خود می توانند باعث اسهال شوند، پس برای دستگاه گوارش هم بی خطر نیستند به خصوص سوربیتول که زیاده روی در مصرف آن می تواند نفخ و اسهال شدید ایجاد کند.

منبع:self    
   
   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha