باید كاری كنیم كه انتقال ویروس ایدز از مادر به جنین به صفر برسد و هیچ نوزاد مبتلا به این بیماری در كشور به دنیا نیاید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب‌دا ،  دكتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این مطلب در همایش روز جهانی ایدز، گفت: میزان انتقال ویروس اچ.آی.وی از مادر به جنین هم‌اكنون در كشور 8/0 درصد است كه با اجرای صحیح برنامه سوم كشوری كنترل و مبارزه با ایدز این میزان باید به صفر برسد.
وی افزود: سومین برنامه جامع كنترل و پیشگیری از ایدز از امسال شروع شده كه با كمك و همكاری بین‌بخشی سازمان‌های مختلف باید اجرای صحیح و كامل این برنامه را در رأس امور قرار دهیم.
وزیر بهداشت با اشاره به این كه صدا و سیما، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و كشور، سازمان بهزیستی و سازمان‌زندان‌ها مهم‌ترین دستگاه‌هایی هستند كه می‌توانند در برنامه سوم كشوری مبارزه با ایدز، وزارت بهداشت را یاری كنند، اظهار داشت: امیدواریم به زمانی برسیم كه حتی یك مورد ایدز هم در كشور نداشته باشیم.
وی افزود: نزدیك به سی‌سال است كه از شروع همه‌گیری ایدز در جهان می‌گذرد و در این مدت 65 میلیون نفر به ایدز دچار شده و سی‌میلیون نفر فوت كرده‌اند و هم اكنون نیز 33 تا 35 میلیون نفر به ایدز مبتلا هستند.
وی روند رو به كاهش موارد جدید بیماری ایدز در جهان را بارقه امیدی از كنترل این بیماری دانست و گفت: پس از همه‌گیری ایدز مسئولان كشورها به این نتیجه رسیدند كه با اجرای پایش، نظارت و برنامه مدیریتی یكسان به مبارزه با این بیماری بپردازند.
دكتر دستجردی ادامه داد: كمیته كشوری مبارزه با ایدز از سال 66 در كشور تأسیس شد و خوشبختانه بسیاری از اعضای آن از ابتدا در این كمیته عضویت داشته و در حال انجام خدمت هستند.
وی اجرای نظام ثبت و مراقبت، راه‌اندازی شبكه تهیه و ارائه خون سالم، راه‌اندازی نظام آزمایشگاهی تشخیص، ارائه برنامه‌های آموزشی و اطلاع رسانی، تأمین امكانات درمان برای مبتلایان و آموزش همگانی را مهم‌ترین برنامه‌های كمیته كشوری مبارزه با ایدز از ابتدای تأسیس تا اكنون اعلام كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha