اگر پوشش 80 درصدی خدمات بهداشتی خود را در بین معتادان تزریقی به 96 درصد برسانیم می‌توانیم شاهد باشیم كه موارد ابتلا به عفونت ایدز در بین آنها تا 60 درصد كاهش ‌یابد.

66درصد زنان مبتلا به ویروس ایدز از راه جنسی گرفتار شده‌اند
سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: 92،4 درصد مبتلایان به ایدز مرد و 7،6 درصد زن هستند و 66درصد زنان مبتلا به ویروس ایدز از راه جنسی مبتلا شده‌اند.

به گزارش  فارس، علیرضا مصداقی‌نیا در مراسم روز جهانی ایدز كه صبح امروز در ستاد دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد اظهار داشت: 33.3 میلیون نفر در دنیا مبتلا به ویروس ایدز هستند و سالانه 2.6 میلیون نفر جدید به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی افزود: در كشورهای با درآمد كم و متوسط روزانه هزار جوان زیر 15 سال به ایدز مبتلا می‌شوند و در كل 6 هزار نفر در دنیا روزانه به این بیماری مبتلا می‌شوند كه 51 درصد آن مرد و 41 درصد آنها در سنین 15 تا 24 سال هستند.

مصداقی‌نیا با بیان اینكه ایدز در بین بچه‌هایی كه یتیم هستند رو به افزایش است، گفت: 460 هزار نفر در منطقه ما دچار ایدز هستند. همچنین باید در نظر داشت كه آمار ابتلا به ایدز در زنان رو به افزایش است.

در ادامه این مراسم محمد مهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینكه روند شیوع ایدز در دنیا رو به كاهش است اظهار داشت: كندشدن روند رو به رشد شیوع ایدز در بین مصرف‌كنندگان تزریقی دیده می‌شود اما موارد ابتلا به ایدز در زنان در حال افزایش است باید در نظر داشت كه زنان عضو مهمی هستند كه اگر مبتلا شوند همسر و كودك خود را نیز مبتلا خواهند كرد.

وی با بیان اینكه اگر مداخله مناسبی در این زمینه صورت گیرد و هدفگذاری مناسبی انجام شود می‌توانیم شاهد كنترل شیوع ایدز در كشور باشیم افزود: برنامه مبارزه با ایدز برنامه وزارت بهداشتی نیست بلكه چند بخشی است و به خصوص آموزش و پرورش كه جای آن در این جلسه خالی است مهمترین و حیاتی‌ترین نقش را دارد.

گویا تصریح كرد: برنامه راهبردی ایدز تهیه شده است كه همه سازمان‌ها یكسالی است كه روی آن نظر دادند و قرار است هفته آینده در شورای عالی سلامت تصویب شود. باید عفونت ایدز در كشورمان كمتر از 12 هزارم در صد هزار جمعیت كشور شود.

وی گفت: كاهش انتقال ایدز از طریق مادر به كودك، پیشگیری از بروز جدید در مصرف‌كنندگان تزریقی، حفظ میزان شیوع ایدز در گروه زنان پرخطر از مهمترین اهداف این برنامه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: اگر پوشش 80 درصدی خدمات بهداشتی خود را در بین معتادان تزریقی به 96 درصد برسانیم می‌توانیم شاهد باشیم كه موارد ابتلا به عفونت ایدز در بین آنها تا 60 درصد كاهش ‌یابد.

رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینكه اگر گروه‌های در معرض خطر به خوبی كنترل شوند ابتلا به ایدز 50 درصد كاهش می‌یابد، ادامه داد: حفظ سلامت خون و فرآورده‌های خونی، تأمین داروی ضد رتروویروسی برای مبتلایان، ارائه خدمات آموزشی، مشاوره و مراقبت برای بیماران و خانواده‌های آنان، زنان در معرض خطر و پناهندگان از مهمترین استراتژی‌های برنامه راهبردی سوم ایدز محسوب می‌شوند.

وی اضافه كرد: در كشور جمعیت زیادی از مهاجران وجود دارند و باید گفت هیچ كشوری در جهان بر اساس آمارهای بین‌المللی به اندازه ایران مهاجر خارجی ندارد و این افراد با كشور خود در حال تردد هستند كه متأسفانه انواع مختلفی از بیماری‌ها را وارد كشور می‌كنند.

طبق برنامه اعلام شده قرار بود، وزرای رفاه، آموزش و پرورش و كشور نیز در مراسم روز جهانی ایدز حاضر شوند و سخنرانی كنند كه هیچ یك از آ‌نان در این مراسم حاضر نشدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha