عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش یکی از بزرگترین اشتباهات در مواجه با گرما زدگی را خوراندن شربت به فرد گرما زده دانست.

شربت و آب قند به گرمازده ها ندهید

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش یکی از بزرگترین اشتباهات در مواجه با گرما زدگی را خوراندن شربت به فرد گرما زده دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،سید مهدی میر غضنفری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران  بیان کرد: گرما زدگی به علت نوع مزاج در همه یکسان نیست و از نگاه طب سنتی افراد گرم مزاج بیش از سایر گروه ها در معرض این عارضه قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سرگیجه، خشکی چشم و پوست، سردرد و حالت تهوع از مهم ترین نشانه های بروز گرمازدگی است، گفت : یکی از بزرگترین اشتباهات در مواجه با گرما زدگی، خوراندن انواع شربت خنک یا آب قند به فرد گرما زده است، زیرا در این حالت نه تنها شرایط بدن فرد بهتر نمی شود بلکه این نوشیدنی های شیرین با افزایش قند و فشار خون علائم گرمازدگی را تشدید می کنند.

این متخصص و پژوهشگر طب سنتی با بیان چند راهکار موثر و ساده برای جلوگیری از گرمازدگی، گفت: نوشیدن شربت رقیق شده و ملس سکنجبین، آب انار، آب زرشک و مصرف میوه هایی که طبع سردی دارند یکی از بهترین نسخه های طب سنتی در جلوگیری از گرما زدگی افراد است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی در خصوص بهترین روش های مهار گرمازدگی تصریح کرد : در ابتدا باید فرد گرمازده در صورت قرارگیری زیر نور آفتاب به محلی خنک و سایه منتقل شده و سپس آب خنک به سر و صورت و گردن وی افشانه شود.

میرغضنفری ادامه داد: باید به فرد گرما زده به جای نوشیدنی های قندی، آب خنک، آب انار، آب زرشک، نوشیدنی هایی ترش مزه که طبع سردی دارند داده شود زیرا بر خلاف تصور عموم  در اغلب گرمازدگی ها فشار و قند خون افت نمی کند، زیرا در این حالت دمای بدن به علت قرار گیری در محیط محرک همچون نور خورشید افزایش یافته و فرد دچار گرمازدگی می شود.

وی با تاکید بر اینکه علائم گرمازدگی تنها مربوط به قرار گیری طولانی در معرض نور آفتاب نیست، افزود: از نگاه طب سنتی، مصرف غذا های سرخ کردنی همانند انواع فست فود ها، سالاد های پر سس، زیاده روی در خوردن بستنی، مواد شیرین و مصرف غذا های پرکالری و سنگین از دیگر علت های اصلی گرمازدگی در افراد به شمار می رود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha