یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 216543

تب داشتن ویلایی در اماکن خوش آب و هوا به ویژه در حاشیه روستاها و اراضی کشاورزی هر روز در لرستان بیشتر و بیشتر می ‌ شود. رواج این پدیده آنقدر آشکار است که برای هر عابری، قابل لمس است و دیدن آنها آه از نهاد دوستداران طبیعت بلند می کند که چرا اینگونه ضربه های جبران ناپذیری به کشاورزی و منابع طبیعی وارد شده است. این روند و رشد قارچ گونه ویلاها در دل طبیعت با شتاب فراوان در حال ازبین بردن محیط زیست و منابع طبیعی است.

وقتی ساختمانسازی طبیعت را میبلعد

سلامت نیوز:تب داشتن ویلایی در اماکن خوش آب و هوا به ویژه در حاشیه روستاها و اراضی کشاورزی هر روز در لرستان بیشتر و بیشتر می ‌ شود. رواج این پدیده آنقدر آشکار است که برای هر عابری، قابل لمس است و دیدن آنها آه از نهاد دوستداران طبیعت بلند می کند که چرا اینگونه ضربه های جبران ناپذیری به کشاورزی و منابع طبیعی وارد شده است. این روند و رشد قارچ گونه ویلاها در دل طبیعت با شتاب فراوان در حال ازبین بردن محیط زیست و منابع طبیعی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، طی سال‌های اخیر تغییرکاربری زمین‌های کشاورزی در این استان با شتاب زیادی در حال انجام است و بخش بزرگی از منابع طبیعی و اراضی کشاورزی که شریان‌های حیاتی بشمار می آیند، تبدیل به سازه‌های بتونی و ویلاهای شخصی میشوند و ساختمان‌هایی آنچنانی در دل اراضی ملی جا خوش کرده و در حال بلعیدن طبیعت هستند.

با دیدن این ویلاهایی که در قلب روستاها و اراضی کشاورزی استان ساخته شده‌اند، این سوال به اذهان متبادر می‌شود که چگونه در مناطق حفاظت شده، سازه‌ای با چند صد میلیون تومان هزینه بنا شده و صاحبان آنها چگونه مجوز ساخت دریافت می‌کنند؟

چه کسانی چشم‌ها را بر این تخلف آشکار بسته‌اند، چه زدوبندهایی وجود دارد که مسیر تخریب منابع طبیعی را دنبال می‌کند؟ مسئولان حفاظت از منابع طبیعی چرا کاری از پیش نمی‌برند و نهایتا اینکه این فرآیند تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

به طور قطع توقف این روند ضروری است که البته به توجه و همت مسئولان امر نیاز دارد، زیرا در غیر این صورت علاوه بر محو شدن اراضی کشاورزی در سال‌های آتی، طبیعت سر سبز و بی‌نظیر لرستان آسیب‌های جبران ناپذیری می‌بیند.

گزارش خبرنگار ما در این باره را می‌خوانیم:

بررسی پرونده ویلا و خانه باغ‌های اطراف شهر خرم‌آباد

مهندس بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این خصوص به ایسنا می‌گوید: پرونده ویلاها و خانه باغ‌های اطراف شهر خرم‌آباد در دست بررسی هستند.

وی ادامه داد: طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات به سال ۷۴، تغییر کاربری اراضی کشاورزی جز در موارد ضروری ممنوع است.

بازدار اضافه کرد: با وجود این دیده شده که مردم اقدام به این کار که تخلف محسوب می‌شود، می‌کنند و با تغییر کاربری اراضی خود به دلایل مختلف و غیرقانونی دست به ساخت و ساز می‌زنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه سال گذشته ۳۳ مورد بنای ساخته شده در اراضی کشاورزی قلع و قمع شده‌اند، گفت: همچنین ۱۳۱ پرونده در این رابطه تشکیل و به محاکم قضایی ارجاع داده شدند.

وی با بیان اینکه امور اراضی جهاد کشاورزی استان با هرگونه تغییر کاربری اراضی به اشکال مختلف برخورد جدی خواهد داشت، افزود: افراد متخلف ضمن تشکیل پرونده و ارجاع آنان به محاکم قضایی، ملزم به پرداخت جریمه یک تا سه برابر ارزش زمین در آن منطقه می‌شوند.

بازدار ‌ادامه داد: همچنین بنای ساخته شده قلع و قمع شده و زمین به وضع قبل خود بر می‌گردد.

تشکیل ۱۳ پرونده ویلا و خانه‌باغ‌های غیرمجاز در مرکز لرستان

وی در رابطه با ساخت ویلا و خانه باغ‌های حاشیه شهر خرم‌آباد نیز گفت: طبق قانون این بناها غیرقانونی است و به شدت با آنان برخورد می‌شود کما اینکه هماکنون ۱۳ مورد پرونده در این رابطه تشکیل و به مراجع قانونی ارجاع داده شده‌اند که در حال بررسی برای اعلام رأی نهایی هستند.

۸۳۱ هکتار از اراضی نیز از طریق کمیسیون‌های ذی ربط خلع ید شده‌اند

بازدار با اشاره به اینکه موضوع زمین خواری و تصرفات اراضی ملی در لرستان زیاده شده است و البته ماهیت تخریب‌ها نیز تغییر کرده است، اظهار کرد: خوشبختانه عزم خوبی در مجموعه دادگستری لرستان برای پرداختن به این موضوع وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه موضوع خانه باغ ها و ویلاسازی‌ها پیش از این در شمال کشور رایج بود اما امروز به استان‌های دیگر نیز تسری یافته است، تصریح کرد: سامانه ۱۳۱ سازمان جهادکشاورزی شبانه روز فعال است و گزارشات مردمی را در این حوزه دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه کارشناسان ما ۱۷۴ مورد تخلف را در این حوزه پیگیری کرده‌اند، افزود: ۱۳۱ مورد حکم به نفع سازمان جهاد کشاورزی در حوزه تصرف اراضی صادر شده است.

بازدار یادآور شد: ۸۳۱ هکتار از اراضی نیز از طریق کمیسیون‌های ذی ربط خلع ید شده‌اند.

با پیگیری ایسنا مشخص شد که مالکین این خانه باغ و ویلاها معترض شده‌اند و برای پیشبرد پرونده وکیل گرفته‌اند.

از ساخت یک اتاقک نگهبانی تا ویلای آنچنانی!/ فعلا حکم نهایی برای این خانه‌ها صادر نشده است

علی خادمی، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه حکمی برای خانه‌های ویلایی مرکز لرستان صادر نشده است، گفت: برای بررسی خانه‌های ویلایی خرم‌آباد کارشناس درنظر گرفته شده است.

وی افزود: براساس قانون هیچ‌گونه مجوز ساخت و ساز خانه باغ برای زمین‌های کشاورزی و باغی کمتر از 1500 متر صادر نمی‌شود اما متأسفانه دیده شده که به صورت غیرقانونی این کار انجام می‌شود.

خادمی تصریح کرد: به مالکین اراضی کشاورزی مجوز ساخت یک اتاقک برای نگهبانی باغ داده می‌شود اما فرد به خیال اینکه بعد از ساخت جریمه را پرداخت خواهد کرد اقدام به توسعه اتاقک و خانه‌باغ می‌کند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: طبق قانون هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی جز در موارد خاص و ضروری ممنوع است و با آنها برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به پرونده خانه‌های ویلایی حاشیه شهر خرم‌آباد گفت: این بناها 13 مورد هستند که به صورت غیرقانونی ساخته شده‌اند و در همین راستا امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان برای آنها پرونده قضایی تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع داده است.

خادمی در پاسخ به خبرنگار ایسنا درخصوص روند کنونی سیر این پرونده‌ها،  اظهار کرد: مالکین آنها نیز معترض شده‌اند و برای پیشبرد پرونده وکیل گرفته‌اند. هم اکنون کارشناسانی برای بررسی این موضوع بکارگیری شده است.

خادمی اضافه کرد: فعلا حکم نهایی برای این خانه‌ها صادر نشده است.

تخریب دیوارکشی‌ها و تصرفات صورت گرفته در منطقه قلعه سنگی خرم‌آباد

سعید رازانی، دادستان خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه تلاش ما این بوده که در درجه اول جلوی تجاوز به اراضی ملی را بگیریم و متوقف کنیم، گفت: برخی از این متصرفان اراضی ملی در سال های گذشته اقدام به تملک و اخذ سند زمینها نیز کرده بودند.

وی با بیان اینکه در منطقه قلعه سنگی طی چند روز گذشته فنس‌کشی‌ها و دیوارکشی‌ها اراضی ملی را تخریب کردیم، تصریح کرد: در سال ۹۶ باید تلاشمان را در این حوزه بیشتر کنیم.

رازانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در منطقه سراب تلخ رباط برای رفع تصرف اراضی ملی افزود: تلاشمان این است که این تصرفات به شدت محدود شود و برنامه‌ ریزی‌های بیشتری را برای بهبود وضعیت این حوزه در دستور کار داریم.

نابودی طبیعت و ویلاسازی توسط عده‌ای خاص برای آن که در سال تنها یک هفته به آن‌جا بروند و خوش باشند و بیاسایند؛ مهم نیست.

برای آنان مهم نیست که بر زمینی لگد می‌کوبند که هنوز بوی سبزه، گل و گیاه دارد و این مسئولان هستند که باید با چنین متجاوزینی برخورد کنند و با همکاری دستگاه‌های مختلف عزم جدی برای مقابله با سوء استفاده‌کنندگان به کارگیرند تا روستاهایی که مرکز تولید هستند به سرایه داری ویلاها تبدیل نشوند.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha