با افزایش سن، باید بیشتر مراقب دستگاه قلب و عروق بود. با بالا رفتن سن، سرخرگ‌ها سفت‌تر و سخت‌تر می‌شوند و احتمال بروز خطر بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد.

چرا با افزایش سن، بیماری قلبی افزایش می یابد؟

سلامت نیوز-*سید وهاب‌الدین رضوانی: با افزایش سن، باید بیشتر مراقب دستگاه قلب و عروق بود. با بالا رفتن سن، سرخرگ‌ها سفت‌تر و سخت‌تر می‌شوند و احتمال بروز خطر بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، برای فهمیدن اینكه چرا افزایش سن رابطه نزدیكی با بیماری‌های قلبی عروقی دارد (و در نهایت پیدا كردن دلایل و درمان این گروه از بیماری‌ها) فهمیدن اینكه در روند افزایش سن چه اتفاقی برای سرخرگ‌ها به طور طبیعی می‌افتد، ضروری به نظر می‌رسد (افزایش سن بدون در نظر گرفتن بیماری‌ها).

این درك طی سی سال گذشته به طرز شگفت‌انگیزی پیشرفت كرده است. دكتر ریچارد.ج.هودز  رئیس انستیتوی ملی در افزایش سن، بیان می‌كند:

هنگامی كه ما مقدار قابل توجهی در مورد بیماری‌های قلبی عروقی و ریسك‌فاكتورها می‌فهمیم، عرصه پژوهش‌های جدید، رابطه بین افزایش سن، پیشرفت و بیماری را روشن‌تر می‌كنند.

برای مثال، دانشمندان انستیتو ملی به تغییرات وابسته به سن مشخصی كه در سرخرگ‌ها اتفاق می‌افتند و بر عملكرد قلب تأثیر می‌گذارند، توجه ویژه‌ای دارند.

بسیاری از این تغییرات که در گذشته به خاطر افزایش سن طبیعی تلقی می‌شدند، ممكن است افراد را در معرض افزایش ریسك بیماری‌های قلبی عروقی قرار دهند.

سرخرگ‌ها مجاری لوله‌مانندی هستند كه خون را از قلب به ریه‌ها و تمام بافت‌های بدن می رسانند.

ساختار سرخرگ‌ها ماهیچه‌ای است و مانند دیگر ماهیچه‌های بدن با افزایش سن به‌تدریج سفت و انعطاف‌ناپذیر می‌شوند.

سختی و سفتی سرخرگ‌ها، با رژیم‌های پرچربی و استعمال دخانیات تشدید می‌شوند.

از طرفی، با افزایش سن رگ‌های خونی نازك‌تر می‌شوند.

اینها دلایلی هستند كه باعث می‌شوند قلب سخت‌تر از قبل همان مقدار خون را از طریق فضای كمتری پمپ كند.

در نتیجه فشار خون افزایش می‌یابد و قلب برای تنظیم این فشار بزرگ‌تر می‌شود.

سخت شدن سرخرگ‌ها كار پمپاژ خون توسط قلب را مشكل می‌كند، زیرا این سرخرگ‌ها باریك‌تر هستند و مقاومت آنها نسبت به جریان بیشتر است.

سرخرگ‌های نرم و انعطاف‌پذیر در عكس‌برداری توسط اشعه x ظاهر نمی‌شوند، اما سرخرگ‌های سخت و كلسیفیه شده در زیر اشعه x شبیه استخوان سایه‌دار دیده می‌شوند.

سخت شدن سرخرگ‌ها اجتناب‌ناپذیر است: پژوهش‌ها نشان می‌دهد كه ورزش می‌تواند انعطاف‌پذیری سرخرگ‌ها را افزایش دهد.

سرخرگ‌های انعطاف‌پذیر فقط برای سلامت قلب مفید نیستند، بلكه باعث ادامه جریان خون به مغز می‌شوند و همچنین برای عملكرد جنسی مفیدند.

*کارشناس ارشد تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha