دبیر علمی کنفرانس بین المللی مقابله با گردوغبار تهران جزییات برنامه‌های فنی و کارشناسی این کنفرانس را اعلام کرد.

مقامات ۳۱کشور برای حل معضل گردوغبار به تهران سفر می‌کنند

سلامت نیوز:دبیر علمی کنفرانس بین المللی مقابله با گردوغبار تهران جزییات برنامه‌های فنی و کارشناسی این کنفرانس را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دبیر کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردوغبار تهران  گفت: سابقه این کنفرانس به قطعنامه چهارم سازمان ملل متحد دربارهٔ گردوغبار برمی گردد که در بند هفتم آن آمده سازمان ملل باید با همکاری جمهوری اسلامی ایران سمیناری دربارهٔ مسئله گردوغبار برگزار کند.

سعید متصدی افزود: بعد از این قطعنامه و از چند ماه پیش دعوت از کشورها به این کنفرانس را آغاز کردیم و تا این لحظه ۳۱ کشور از جمله حدود ۱۴ وزیر در این کنفرانس حضور خواهند داشت و سازمان‌های بین‌المللی، آژانس‌ها و نهادهای ملل متحد همچون UNDP, UNEP و UNDESA نیز در آن شرکت می‌کنند. از مقامات نیز در سطح معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در این کنفرانس حضور دارند و در کشور خودمان نیز ریاست جمهوری افتتاحیه آن را برگزار خواهد کرد.

وی تأکید کرد: این کنفرانس از دو دیدگاه در بحث‌های علمی بستر مناسبی است یکی دیدگاه سیاستگذاری و کشورها که در بخش اول کنفرانس در این راستا گفتگوی وزرا را خواهیم داشت و مسئولان بلندپایه کشورها دربارهٔ مسائل همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و فعالیت‌های موردنظر برای مقابله با گردوغبار مذاکره خواهند کرد. به این ترتیب یک فرایند خوب همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را خواهیم داشت که در دو پنل صورت می گیردو بیشتر هم تلاش می‌کند همکاری و هماهنگی بین کشورها را به وجود آورد که این بخش مهمی از کنفرانس است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: رویکرد دوم علمی است و دو برنامه عمده در این راستا به پنل‌های تخصصی که برگزار می‌شود بیشتر به موضوع منابع و منشأ گردوغبار در جهان و منطقه می‌پردازد و پایش، پیش بینی و هشدار را در نظر می‌گیرد. همچنین به بحث انتقال فناوری و نوآوری‌های مرتبط با بحث گردوغبار در منطقه و دنیا توجه داریم و شیوه‌های مقابله با گردوغبار و تکنولوژی‌های جدید را به اشتراک می‌گذاریم.

متصدی ادامه داد: بحثی هم دربارهٔ تأمین منابع مالی فعالیت‌ها داریم و روش‌هایی که برای فعالیت‌های عمده تثبیت کانون‌های گردوغبار را که به کار می‌آید، به بحث خواهیم گذاشت.

وی تأکید کرد: همکاری‌های نزدیک منطقه‌ای از دیگر مواردی است که دنبال می‌کنیم یک پنل هم اختصاص دارد به اثرات گردوغبار بر اجتماع و اقتصاد کشورها و اثرات نامطلوب گردوغبار بر جوامع انسانی را بررسی می‌کند. اینها کلیاتی است که با صاحبنظران جهان در موضوع گردوغبار به بحث می‌گذاریم و نظراتشان در بیانیه کنفرانس جمع‌بندی و ارائه خواهد شد.

دبیر کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردوغبار تهران تصریح کرد: برنامه بازدیدی برای این متخصصان گذاشته‌ایم تا از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در مناطق درگیر با گردوغبار به ویژه خوزستان آگاه شوند. پایلوت‌هایی که در کاشان برای مقابله با گردوغبار نیز انجام داده‌ایم در کنار کانون‌های گردوغبار خوزستان و اثرات آنها به این متخصصان نشان می‌دهیم.

متصدی در پاسخ به این پرسش که دستاورد این کنفرانس برای کشور و مردمی که با پدیده گردوغبار دست و پنجه نرم می‌کنند چیست، دربارهٔ خروجی این کنفرانس گفت: تمامی سخنرانی‌ها به صورت مستند و به طور کامل در قالب بسته‌هایی ارائه خواهد شد اما عمده دستاورد این کنفرانس بیانیه وزراست که در برگیرنده بسیاری از فعالیت‌ها خواهد بود و آن را به مجمع عمومی ملل متحد ارائه خواهیم کرد. از سوی دیگر بحث مسائل فنی، تکنولوژی‌های روز و راهکارهای مقابله با گردوغبار نیز مطرح می‌شود که امیدواریم در خلال کنفرانس بتوانیم به دستاوردهای خوبی برسیم. قطعاً از فرصتی که به وجود آمده استفاده خواهیم کرد و نتایج این کنفرانس را به طور کامل در اختیار دانشمندان مان قرار خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha