با بالا رفتن میزان تبخیر آب و میزان غلظت بالای نمک دریاچه ارومیه در روزهای اخیر به رنگ قرمز درآمده است.

دریاچه ارومیه دوباره قرمزشد/ رنگ قرمز دریاچه برای شناگران مضرنیست

سلامت نیوز:با بالا رفتن میزان تبخیر آب و میزان غلظت بالای نمک دریاچه ارومیه در روزهای اخیر به رنگ قرمز درآمده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص تغییر رنگ دریاچه ارومیه گفت: تغییر رنگ دریاچه ارومیه به قرمز علل و عوامل مختلفی دارد که یکی از مهمترین آن جلبکی به نام دونالیلا سالینا است.

به گزارش روابط عمومی محیط زیست استان آذربایجان غربی،حجت جباری با بیان اینکه این جلبک در شرایط نرمال به رنگ سبز است اما با گرم شدن هوا، بالا رفتن تبخیر و میزان شوری آب دریاچه این جلبک برای مقاوم‌سازی خود با شرایط شوری آب به رنگ قرمز در می‌آید.

وی رنگیزه‌های قرمز ناشی از جلبک دونالیلا سالینا را از عوامل تغییر رنگ دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: در شرایط طبیعی ۱۲ گونه جلبک دولانیلا سالینا در دریاچه ارومیه وجود دارد که بالا رفتن میزان غلظت نمک این جلبک‌ها رنگیزه قرمز رنگ تولید می‌کنند.

جباری باکتریهای موجود دریاچه را نیز از دیگر عوامل تغییر رنگ دریاچه دانست و اظهارداشت: به علت اشباع شوری آب دریاچه، شرایط مساعد برای رشد و تکثیر گروهی از باکتری‌های هالوفیت فراهم می‌شود که وجود آنها نیز در این تغییر رنگ مؤثر است.

غلظت نمک دریاچه ارومیه به ۳۳۰ گرم در لیتر رسید

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: در حال حاضر میزان غلظت نمک آب دریاچه به ۳۲۰ الی ۳۳۰ گرم در لیتر رسیده است که در این شرایط جلبک و باکتریهای موجود در دریاچه برای مقاوم‌سازی و ادامه حیات رنگیزه قرمز تولید کرده‌اند.

جباری با بیان اینکه امسال تراکم جمعیت در دریاچه ارومیه قابل توجه بود گفت: آرتیما و سیست آن نیز قرمز رنگ است که این میزان نیز در قرمز رنگ شدن دریاچه ارومیه تا حد کمی تأثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه رنگ قرمز دریاچه برای شناگران مضر نیست افزود: به دلیل بالا بودن غلظت نمک توصیه می‌شود شناگران مدت زمان کمتری در آب باشند برای افراد مسن و افراد با فشار خون بالا و ناراحتی‌های قلبی و کودکان نیز همین توصیه مدنظر است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست دریاچه ارومیه در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه نیز گفت: با گرم شدن هوا شاهد تبخیر بالای آب و کاهش سطح تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه هستیم اما اقدامات احیای آن همچنان در حال اجراست.

دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان هم اکنون به علت بحران آب در وضعیت کم‌آبی قرار گرفته است.

عملیات احیای این زیست‌بوم ارزشمند در سه سال اخیر توسط دولت تدبیر و امید آغاز شده و تا کنون ادامه دارد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha