مهمترین آلاینده‌هایی كه نگرانی اصلی برای بهداشت عمومی محسوب می‌شوند، شامل ذرات آلاینده، مونوكسیدكربن، ازن، دی اكسید نیتروژن و دی اكسید سولفور هستند. این آلودگی‌ها سبب بروز بیماری‌های تنفسی و امراض دیگری می‌شوند كه می‌توانند انسان را از پای در بیاورند و كشنده باشند.

آلودگی هوا سالانه مرگ دو میلیون نفر را در جهان رقم می‌زند
سلامت نیوز:آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد؛ آلودگی هوا كه یك خطر جدی محیط زیستی برای سلامت بشر محسوب می‌شود، تقریبا هر سال مرگ زودهنگام، دو میلیون نفر را در سراسر دنیا رقم می‌زند.

آلودگی هوا شامل آلودگی محیط‌های داخلی ساختمان‌ها و نیز فضای باز به هر نوع ماده شیمیایی، فیزیكی یا بیولوژیكی است كه ویژگی‌های طبیعی اتمسفر زمین را دستخوش تغییر می‌كنند. لوازم صنعتی خانگی، وسایط نقلیه موتوری، تجهیزات صنعتی و آتش‌سوزی‌های جنگلی منابع معمول و شایع آلوده كننده هوا هستند.

مهمترین آلاینده‌هایی كه نگرانی اصلی برای بهداشت عمومی محسوب می‌شوند، شامل ذرات آلاینده، مونوكسیدكربن، ازن، دی اكسید نیتروژن و دی اكسید سولفور هستند. این آلودگی‌ها سبب بروز بیماری‌های تنفسی و امراض دیگری می‌شوند كه می‌توانند انسان را از پای در بیاورند و كشنده باشند.

بر اساس این گزارش، پرهیز از تماس با آلاینده‌های هوایی از كنترل افراد خارج است و به اقدامات جدی از سوی مقامات عمومی در سطح ملی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی نیازمند است. دستورالعمل‌های كنترل كیفیت هوای سازمان جهانی بهداشت ارائه كننده فراگیرترین ارزیابی‌های توافق شده و به روز از اثرات آلودگی هوا روی سلامتی است و اهدافی را برای كیفیت هوا توصیه می‌كند كه خطرات آن برای سلامتی را به میزان زیاد كاهش می‌دهد.

طبق این دستورالعمل‌ها، اگر میزان ذرات آلاینده از 70 میكروگرم در هر مترمكعب به 20 میكروگرم كاهش یابد، می‌توان آمار قربانیان آلودگی هوا را تا 15 درصد كاهش داد. با كاهش سطح آلودگی هوا می‌توان بار جهانی ناشی از بیماری‌های مختلف مثل عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های قلبی و سرطان ریه در كشورها را به میزان قابل ملاحظه‌ای كاهش داد.

این گزارش می‌افزاید: مدیریت صحیح و مناسب محیط زیستی كلید جلوگیری از یك چهارم تمام بیماری‌های قابل پیشگیری است كه مستقیما ناشی از آلودگی‌های محیطی هستند. بر همین اساس 13 میلیون از مرگ و میرهای سالانه به دلیل فاكتورهای محیط زیستی قابل پیشگیری هستند. بنابراین جلوگیری از این فاكتورهای خطرساز محیطی دست كم جان چهار میلیون كودك را در سال به ویژه‌ در كشورهای در حال توسعه نجات می‌دهد.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت هم چنین آمده است كه تقریبا هر سال 800 هزار نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از آلودگی هوای آزاد گرفتار مرگ زودرس می‌شوند. به علاوه 150 هزار مورد این تلفات مربوط به منطقه جنوب آسیا می‌شود.

طبق محاسبات این سازمان بین‌المللی، قربانیان آلودگی هوا اغلب بر اثر ابتلا به سرطان ریه، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و بیماری‌های تنفسی جان خود را از دست می‌دهند، در حالی كه در صورت زندگی كردن در هوای پاك بر طول عمر آن‌ها افزوده می‌شود. از دیگر عوارض خطرناك آلودگی هوا برای سلامت انسان ابتلا به برونشیت مزمن، بیماری‌های شدید تنفسی، تشدید آسم و بیماری‌های قلبی و فلج شدن عملكرد ریه‌ها است.

كارشناسان این سازمان تاكید دارند كه محاسبه تاثیرات آلودگی‌های هوایی شهرها بر روی سلامت شهروندان از مراحل بسیار مهم در زمینه مدیریت كیفیت هوایی است، اما متاسفانه بیشتر شهرهای بزرگ در كشورهای در حال توسعه فاقد اطلاعات دقیق و كارآمد در این زمینه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha