دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
کد خبر: 216569

عضومرکز فوق تخصصی درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا گفت:اختلال تیروئید اعم از پرکاری یا کم کاری در زنان به اختلال در تخمک گذاری آنان منجر می شود و می تواند میزان باروری زنان را کاهش دهد.

اختلال تیروئید و کاهش باروری

سلامت نیوز: عضومرکز فوق تخصصی درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا گفت:اختلال تیروئید اعم از پرکاری یا کم کاری در زنان به اختلال در تخمک گذاری آنان منجر می شود و می تواند میزان باروری زنان را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، غده تیروئید پروانه ‌ای‌شکل بوده و در قسمت بالایی حنجره، در جلوی گلو قرار دارد. این غده دارای چهار عملکرد اصلی است که شامل جذب و انتقال ید، ساخت و ترشح تیروگلوبین، اتصال ید به تیروگلوبین به منظور ساخت هورمون‌های تیروئیدی و ترشح هورمون تیروئید به دستگاه گردش خون است.
به نظر پزشکان اختلالات تیروئید از شایع ترین اختلالات غدد به ویژه در زنان است و سبب عوارضی از جمله ناباروری می شود. اختلالات غده تیروئید در مردان نیز در سنین بلوغ سبب کوتاهی قد یا تاخیر بلوغ و در جوانی سبب ناتوانی های جنسی می شود.
دکتر سیمین ظفردوست روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه کنترل اختلال تیروئید در دوران بارداری بسیار مهم است، افزود: اگر این بیماری در دوران بارداری کنترل نشود می تواند اثرات بسیار نامطلوبی برروی جنین و مادر داشته باشد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: سقط جنین، مرده زایی و مرگ داخل رحمی، تولد زودرس کودک و حتی فشارخون بارداری و کم خونی در زنانی که در دوران بارداری دچار اختلال تیروئیدی می شوند، بیشتر از سایر مادران است.
ظفردوست به زنانی که تمایل به بارداری دارند توصیه کرد عملکرد تیروئید خود را قبل از بارداری کنترل کنند.
وی ادامه داد: اختلال در کارکرد تیروئید علاوه بر احتمال ناباروی می تواند با علائم متفاوتی مانند تغییر در وضع بدن، تمرکز فکر، اختلال در چربی خون، ضربان قلب و دمای بدن، خود را نشان دهد.

** اختلال تیروئید در زنان 4 تا 5 برابر شایع تر از مردان
وی به شیوع اختلال تیروئید در زنان اشاره کرد و گفت: اختلال تیروئید در زنان 4 تا 5 برابر شایع تر از مردان است که یکی از علل ‌این موضوع، بیشتر بودن اختلالات خود ایمنی در زنان می باشد
فلوشیپ ناباروری با اشاره به اینکه مصرف داروهایی مانند مولتی ویتامین های و مکمل های کلسیم و آهن در دوران بارداری با جذب داروی لووتیروکسین ( قرص تیروئید) تداخل ایجاد می کند، گفت: بهتر است زنان بارداری که قرص کم کاری تیروئید و مولتی ویتامین استفاده می کنند بین استفاده این داروها حداقل 3 تا 4 ساعت فاصله بگذارند.
ظفردوست بیان کرد: زنانی که به کم کاری تیروئیدی مبتلا هستند، در دروران بارداری باید تیروئید خود را تحت کنترل داشته باشند و ممکن است میزان دوز داروی آنها در این دوران افزایش پیدا کند.

** کم کاری تیروئید احتمال سقط جنین را افزایش می دهد
وی، کم کاری را یکی از مشکلات عمده تیروئید دانست و اظهار کرد: کم کاری تیروئید در دورن بارداری می تواند به سقط جنین منجر شود و این بیماری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.
ظفردوست افزود: اگر کم کاری تیروئید قبل از سن بلوغ در دختران بوجود آید سبب تاخیر در تکامل جنسی آنان می تواند شود و حتی در مواردی می تواند بلوغ زودرس را این دختران ایجاد کند.
وی شایع ترین علت کم کاری تیروئید در زنان سنین باروری را بیماری های خود ایمنی دانست و گفت: در بدن آنها آنتی بادی هایی علیه تیروئید ساخته می شود که این کار سبب کم کاری تیروئید می شود.
جراح و متخصص زنان و زایمان، یکی دیگر از اختلالات شایع تیروئید را پرکاری اعلام کرد و گفت: اختلال پرکاری تیروید می تواند با اختلال در تخمک گذاری زنان همراه باشد که این موارد سبب کاهش باروری این افراد می شود.
وی ادامه داد: شیوع پرکاری تیروئید در جمعیت عادی 1.5 درصد است اما در زنانی که مبتلا به ناباروری هستند این مقدار به 2.3 درصد می رسد. این آمار هم نشان می دهد که پرکاری تیرویئد روی باروری تاثیرگذار است.
ظفردوست با اشاره به اینکه در زنان باردار نیاز به هورمون های تیروئیدی افزایش می بابد، گفت: نیاز به هرمون های تیروئید در زنان باردار 30 تا 50 درصد افزایش پیدا می کند.
براساس اعلام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، یکی از مشکلات جدی زوج‌های جوان ناباروری است به طوری که حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که باید خدمات درمانی لازم به آنها ارائه شود و در مجموع 15درصد ازدواج ‌های کشور با ناباروری همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha