پزشکان در گذشته آب‌های سنگین را عامل سنگساز بودن کلیه ها می دانستند اما امروزه اعتقاد بر این است که در مناطق با آب و هوای گرم وخشک که در آن تعریق زیاد و ادرار غلیظ است افراد بیشتری به سنگ کلیه دچار می شوند. افراد این مناطق به دلیل نبود آب کافی و خشک بودن منطقه آب کمتری عادتا می نوشند.

سنگ‌ کلیه در افراد چاق و مناطق گرم و خشك بیشتر دیده می‌شود
سلامت نیوز: یک فوق تخصص نفرولوژی با بیان اینکه نوع سنگ کلیه نقش مهمی در انتخاب روش درمانی دارد، گفت: از تجویزمجموعه‌ای از داروها برای سنگ های کلسیمی، جوش شیرین در سنگ های اسید اوریکی و از جراحی به همراه مصرف آنتی بیوتیک در سنگ های با منشاءعفونی در درمان این بیماران استفاده می شود.

دکتر ایرج نجفی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با  ایسنا  با بیان این که سنگ کلیه یکی از بیماری‌های شایع در دنیا است اظهار داشت: شیوع این بیماری را نمی توان بر حسب سن وجنس مشخص کرد،اما در افراد چاق بیشتر دیده می شود.

وی افزود: پزشکان در گذشته آب‌های سنگین را عامل سنگساز بودن کلیه ها می دانستند اما امروزه اعتقاد بر این است که در مناطق با آب و هوای گرم وخشک که در آن تعریق زیاد و ادرار غلیظ است افراد بیشتری به سنگ کلیه دچار می شوند. افراد این مناطق به دلیل نبود آب کافی و خشک بودن منطقه آب کمتری عادتا می نوشند.

رییس بخش نفرولوژی بیمارستان شریعتی اظهار داشت: کسانی که یکبار دچار سنگ کلیه شده اند بیشتر از بقیه افراد در معرض ابتلای دوباره به این بیماری هستند بنابر این رعایت و پیروی از رژیم های غذایی خاص در این افراد ضروری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این نکته که تشکیل سنگ‌های کلیه 13 عامل مختلف دارد افزود: سنگ‌های کلیه در کل به چهار نوع سنگ‌های کلسیمی، اوریکی، عفونی و سنگ‌های سیستئینی تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: شایع ترین نوع سنگ‌های کلیه، سنگ‌های کلسیمی است که حدود70درصد سنگ‌های ایجاد شده را تشکیل می دهد. از علل تشکیل این نوع کلیه می توان به بالا بودن میزان کلسیم و اسید اوریک در ادرار اشاره کرد. هم چنین بعضی از بیماری های درونی از جمله پرکاری غده پاراتیروئید می تواند علل سنگساز شدن کلیه ها باشد.

دکتر نجفی تصریح کرد: اگر کلسیم ادرار زیاد باشد بیمار می تواند زیر نظر پزشک و با مصرف دارو از سنگ آوری دوباره کلیه جلو گیری کند. متاسفانه در بعضی از موارد با تشخیص نادرست نوع سنگ ،رزیم های غذایی نادرست به بیماران داده می شود. برای مثال برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه بسیاری از بیماران از مصرف لبنیات صرف نظر می کنند، این افرادپس از چند سال دچار پوکی استخوان شدید می شوند، این امر درحالی اتفاق می افتد که حتی بیماران دارای سنگ‌های کلسیمی کلیه نیز مجاز به مصرف کلسیم معمولی موجود در مواد غذایی از جمله لبنیات هستند.

به گفته رییس بخش نفرولوژی بیمارستان شریعتی، بنابراین با توجه به تشخیص نوع سنگ کلیه، درمان هم فرق می کند. به این منظور افراد مبتلا به سنگ‌های اسیداوریکی باید جوش شیرین مصرف کنند تا ادرار آنها قلیایی شود. در مبتلایان به سنگ‌های عفونی عمل جراحی تنها راه درمان است تا همه سنگ‌ها بر داشته شود، هم چنین این افراد پس از عمل باید تا مدتی آنتی بیوتیک مصرف کنند.

دکتر نجفی در خصوص درمان کلی و یک اقدام همگانی در خصوص پیشگیری از سنگ کلیه گفت:مردم در رژیم‌های غذایی خود باید از خوردن بیش از حد نمک و گوشت پرهیز کنند. همچنین از مایعات فراوان از جمله روزانه چند لیتر آب بنوشند.

این فوق تخصص نفرولوژی در خصوص جراحی سنگ‌های کلیه، اظهار كرد: سنگ‌هایی که در قسمت تحتانی کلیه هستند یا سنگ‌هایی که عرض کمتر از شش تا هفت میلیمتر دارند نیاز به عمل جراحی ندارند.در عوض سنگ‌هایی که در ناحیه لگنچه قرار دارند یا دارای عرضی در حدود شش میلیمتر تا دو سانتی متر هستند، از روش سنگ شکن استفاده می شود.

دکتر نجفی درپایان خاطر نشان کرد: امروزه عمل باز برای سنگ‌های کلیه منسوخ شده است و لاپاراسکوپی و سنگ شکن کردن از طریق پوست تنها راه های جراحی سنگ‌های کلیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha