موضوع پرداخت مغایر با قانون حکم حقوقی فوق العاده نوبت کاری، این روزها دوباره در اولویت اخبار حوزه پرستاری قرار گرفته‌ است و سازمان نظام پرستاری تاکید دارد که در این زمینه خلافی صورت گرفته و حق پرستاران در زمینه دریافت فوق العاده نوبت کاری به درستی رعایت نشده‌ است، اما وزارت بهداشت نظری متفاوت ازا آنها دارد.

گزارشی از پرداخت‌های به روز نشده فوق‌العاده نوبت کاری پرستاران

سلامت نیوز: موضوع پرداخت مغایر با قانون حکم حقوقی فوق العاده نوبت کاری، این روزها دوباره در اولویت اخبار حوزه پرستاری قرار گرفته‌ است و سازمان نظام پرستاری تاکید دارد که در این زمینه خلافی صورت گرفته و حق پرستاران در زمینه دریافت فوق العاده نوبت کاری به درستی رعایت نشده‌ است، اما وزارت بهداشت نظری متفاوت ازا آنها دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،  آئین نامه فوق العاده نوبت کاری کارمندان سابقه‌ای ۱۰ ساله دارد؛ برای اولین بار در قانون خدمات کشوری مصوب سال ۸۶ به موضوع نوبت کاری کارمندان پرداخته شد. در سال  ۱۳۹۵ نیز مجددا و به تفصیل  آیین‌نامه فوق العاده کاری و هزینه جابجایی محل خدمت کارمندان به تصویب هیئت وزیران رسید.  طبق آن پنج گروه از کارمندان می‌توانند از این حکم حقوقی برخوردار باشند؛ گروه اول کارمندانی هستند که  در نوبت دائم یعنی شب تا صبح کار می‌کنند و فوق العاده نوبت کاری آنها باید معادل ریالی ۳۰ درصد حق شغل آنها است. همچنین برای گروه  دوم که در نوبت چرخشی منظم یعنی صبح تا عصر و شب تا صبح فعال هستند این فوق العاده ۲۸ درصد حق شغل محسوب می شود.

 گروه سوم نیز در سه نوبتی چرخشی یعنی صبح تا عصر، عصر تا شب یا شب تا صبح کار می‌کنند و باید برابر ۲۶ درصد حق شغل خود فوق العاده کاری دریافت ‌کنند.  گروه چهارم نیز شیفت کاری دو نوبتی منظم دارند؛ یعنی عصر تا شب و شب تا صبح  که حق شغل آنها ۲۴ درصد محسوب می‌شود. گروه پنجم نیز در نوبت کاری یک نوبتی دائم یعنی عصر تا شب فعال هستند و  ۲۰ درصد حق شغل آنها باید به عنوان فوق العاده کاری به آنها  پرداخت شود. 

محمد شریفی مقدم درباره این مطالبه پرستاران توضیح داد و گفت: یکی از مواردی که در برخی دانشگاههای علوم پزشکی از سال ۸۶ تاکنون تغییر نکرد و یا نیمی از آن پرداخت شده‌است بحث افزایش نوبت کاری فوق العاده پرستاران است. قبل از سال ۱۳۸۶ هم نوبت کاری وجود داشت و بسته به حقوق آن زمان اعمال می شد. اما از سال ۱۳۸۶ که قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد درصدها بر اساس حق شغل قبل از سال ۸۶ اعمال می‌شود. درسال ۱۳۹۵ نیز آئین نامه فوق العاده نوبت کاری و هزینه جابجایی کارکنان در جلسه هیئت وزیران و به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد بند ۷ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶ نوبت تصویب شد. این فوق العاده به متصدیان مشاغلی پرداخت می‌شود که در نوبت‌های غیر متعارف ساعات اداری به صورت تمام وقت و مستمر ملزم به انجام وظیفه هستند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین ادامه داد: در بند "چ" این آئین نامه  اعلام شده است که در صورت ترکیب دو یا چند حالت از این موارد فوق العاده نوبت کاری معادل ۲۵ درصد حق شغل کارمند پرداخت می‌شود. در حکم کارگزینی یکی از پرستاران زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران حق شغل ۹۳۵ هزار و ۶۴۰ تومان است، اما ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان فوق العاده نوبت کاری به او پرداخت شده است؛ این رقم تقریبا ۲.۵ درصد حق شغل او است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین تاکید کرد که از سال ۱۳۸۶ به بعد فوق العاده نوبت کاری ثابت نگهداشته شده‌ و بر اساس آخرین حقوق قبل ازسال ۸۶ پرداخت می‌شود؛ در صورتی که باید بر اساس حق شغل‌های پرستاران که بر اساس رتبه‌های آنها است پرداخت شود.

شریفی مقدم به تاثیرات کار در نوبت شیفت شب نیز اشاره کرد و گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد کسانی که در شیفت‌های شب کار می‌کنند در طول زمان دچار مشکلاتی مانند بی‌خوابی و بدخوابی‌های حاد می‌شوند. شب کاری در زنان احتمال ابتلا به سرطان سینه و در مردان سرطان پروستات را افزایش می‌دهد. این افراد به مرور زمان دچار اضطراب و افسردگی ناشی از شب کاری می‌شوند. با توجه به اینکه پرستاران خانم نقش همسری و مادری هم دارند نسبت به مردان ممکن است در این مسائل آسیب پذیرتر باشند. می توان گفت هیچ خانمی داوطلب شیفت غیر متعارف عصر وشب نیست.

سازمان نظام پرستاری تاکید دارد وزارت بهداشت مکلف است از سال ۸۶ این مابه التفاوت را به پرستارانی که به این شکل با آنها رفتار شده‌است را پرداخت کند، چرا که خلاف کرده‌است واین روند  از سال ۸۶ نیز ادامه دارد، همچنین سایر دستگاهها به جز وزارت بهداشت از سال ۸۶ این حکم را اجرا کرده‌اند، اما در سال ۹۵ که این آئین نامه مجددا ابلاغ شد نیز برخی از دانشگاههای علوم پزشکی به این امر تمکین نکرده‌اند.

دانشگاههای علوم پزشکی ملزم به اجرای مصوبه هیئت دولت نیستند

در پاسخ به این اعتراض سازمان نظام پرستاری، احمد ماهی مدیر کل منابع انسانی وزارت بهداشت به ایسنا گفت:دانشگاههای علوم پزشکی بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی به ویژه قانون مدیریت خدمات کشوری و مصوبه اخیر دولت که براساس این قانون تصویب شده است فقط در چهارچوب مصوبات و آیین نامه های مالی، معاملاتی و اداری- استخدامی مصوب هیات امنای دانشگاهها عمل میکنند.

وی ادامه داد: نوبت کاری به عنوان یکی از فوق العاده ها به کارکنانی که به صورت نوبتی و مستمر در ساعات غیرمتعارف کار می کنند پرداخت می شود. این مبالغ در احکام کارگزینی این کارکنان اعم از پرستاران و سایر کارکنان گروه پزشکی و پیراپزشکی درج و همه ساله براساس آیین نامه اداری استخدامی دانشگاه ها مستند به بند "ب" ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه و ماده یک قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور افزایش پیدا می‌کند.

 ماهی همچنین تاکید کرد که دبیرخانه دائمی هیات امنای دانشگاههای کشور مستقر در وزارت بهداشت، دستورالعمل مربوط به نوبت کاری را ابلاغ کرده است و بیشتر دانشگاهها نسبت به انجام آن اقدام کرده اند. برخی از دانشگاهها که با کمبود اعتبارات مواجه بودند نیز در حال تامین اعتبار و اجرای آیین نامه مصوب هیات امناها هستند.

مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت اضافه کرد: مبالغ مربوط به فوق العاده نوبت کاری براساس جدول دستورالعمل لازم الاجرا در دانشگاهها از ۴۰۰ امتیاز تا ۹۰۰ امتیاز براساس وضعیت نوبت کاری متغیر است. طبق قانون دانشگاهها فقط در چهارچوب مصوبات اداری استخدامی هیات امنای دانشگاهها عمل میکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha