یک متخصص بیماری های مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه علائم ابتلا به بیماری ام اس مبهم است، دقت در تشخیص را حائز اهمیت برشمرد و گفت: هرگونه خواب رفتگی دست و پا، ام اس نیست.

ترس از بیماری ام اس در بین مردم افزایش یافته است

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری های مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه علائم ابتلا به بیماری ام اس مبهم است، دقت در تشخیص را حائز اهمیت برشمرد و گفت: هرگونه خواب رفتگی دست و پا، ام اس نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر مهدی وحید دستجردی افزود: درصد قابل توجهی از افرادی که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنند، سیاهی رفتن چشم هنگام بلند شدن از زمین را نشانه آغار ام اس تلقی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ام اس مربوط به کشور اسکاندیناوی و اسکاتلند است، ادامه داد: ترس از این بیماری طی چند سال اخیر در میان هموطنان بیشتر شده است. در هر رشته از علم پزشکی، یک نکته طلایی وجود دارد؛ به عنوان مثال زمانی که از سکته قلبی یا مغزی صحبت می‌شود، تاکید بر پیشگیری است؛ در حالی که برای بیماری ام اس بایستی بر علائم ابتلا تمرکز شود تا روند درمان در موقع مناسب صورت گیرد.

وحید دستجردی، نژاد را از فاکتورهای خطر در ابتلا به این بیماری دانست و گفت: شیوع ام‌اس در میان بانوان بیشتر است و بیشتر هم در سنین جوانی شاهد آن هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: استرس را نمی‌توان عاملی برای ابتلا به ام اس به شمار آورد. از سوی دیگر، علائم این بیماری بسیار مبهم و برای بانوان ترسناک است.

به گفته این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، شایع‌ترین علامت بیماری ام اس گز گز کردن یا بی‌حسی است. فردی که ام اس دارد، دو دست و پای او همزمان یخ می زند یا داغ می کند و در بعضی از افراد مور مور یا سوزن سوزن می‌شود.

وی ادامه داد: این یکی از فرم‌های خیلی شایع است و نصف بدن شخص گزگز می‌کند یا خواب می‌رود یا بی حس شده یا از تنه به پایین حس ندارد. این‌ علامت‌ها می‌توانند علامت ام اس باشند، به شرطی که حداقل ۲۴ ساعت طول بکشد. پس هرگونه خواب رفتگی دست و پا ام اس نیست.

وحید دستجردی تصریح کرد: افرادی که خواب رفتگی دست و پاشان از یکی دو روز قبل شروع شده و خوب نمی شود و بیشتر می‌شود، فردی که یک سمت بدن خود را حس نمی‌کند یا از تنه به پایین احساس خواب رفتگی یا داغی یا سرما و یا بی حسی دارد، بایستی این علائم را جدی بگیرند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در پایان اظهارداشت: علامت بعدی در شروع بیماری ام اس ضعف است. ضعف یک کلمه کاملا مبهم و خیلی عمومی است. ضعف در بیماری ام اس به معنی کاهش قدرت است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha